Aim: In order to properly inform society, it is critical for students who will be trained as health care professionals to have appropriate information on COVID-19. The goal of this study was to determine the amount of Covid-19 knowledge, attitudes, and awareness among health care professional students.
Methods: The study was a survey that was carried out in a descriptive manner. The research sample consisted of 239 students who were able to participate in the research and were able to engage in the research, among students studying at two Turkish state universities' health sciences faculties in the 2019-2020 academic year. Between June and October 2020, Google forms were used to collect research data.
Results: The pandemic process had a good impact on the professional perspectives of 86.6 percent (n=207) of the students, and 66.5 percent (n=159) of them picked their department voluntarily. 57.3 percent (n=137) of the pupils were involved in some way.
Results: The pandemic process had a good impact on the professional perspectives of 86.6 percent (n=207) of the students, and 66.5 percent (n=159) of them picked their department voluntarily. 57.3 percent (n=137) of the students said they were only partially informed about COVID-19, 54.4 percent (n=130) said they learned about COVID-19 from social media, 87 percent (n=208) said they were concerned about COVID-19, and 81.2 percent (n=194) said their anxiety level was between 6 and 10 points.)
Conclusion: The pupils' level of awareness and general attitudes on the COVID-19 epidemic were found to be high.
health professional student COVID19 knowledge level awareness
Amaç: sağlık bakım profesyoneli olarak yetişecek öğrencilerin COVID-19’a ilişkin doğru bilgi sahibi olmaları çevresindeki toplumun doğru bilgilenmesi açısından önemlidir. Bu araştırmada sağlık bakım profesyoneli öğrencileri arasında COVID-19 ile ilgili bilgi düzeylerinin, tutum ve farkındalıklarının ne düzeyde olduğunun ortaya çıkarılması amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Araştırma, anket çalışması olup tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini, 2019-2020 eğitim öğretim yılında Türkiye’deki bir devlet üniversitesinin sağlık bilimleri fakültesinde öğrenim gören öğrencilerden araştırmaya katılmayı kabul eden ve ulaşılabilen 239 öğrenci oluşturmuştur. Araştırma verileri Haziran-Ekim 2020 tarihleri arasında Google formlar aracılığı ile toplanmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin %86,6’sının (n=207) bölümünü isteyerek seçtiği, %66,5’inin (n=159) pandemi sürecinin mesleklerine bakış açılarını olumlu yönde etkilediği saptanmıştır. Öğrencilerin %57,3’ü (n=137) COVID-19 hakkında kısmen bilgili hissettiklerini, %54,4’ü (n=130) COVID-19 ile ilgili bilgileri sosyal medyadan öğrendiklerini, %87’si (n=208) COVID-19 hakkında endişe duyduklarını ve %81,2’si (n=194) endişe düzeyinin 6-10 puan arasında olduğunu belirtmiştir Öğrencilerin Covid-19 pandemisine ilişkin bilgi puan ortalaması 91,92± 9,11(min-max 30-100) dir.
Sonuç: Öğrencilerin COVID-19 pandemisine ilişkin bilgi düzeylerinin ve genel olarak tutumlarının yüksek olduğu saptanmıştır.
sağlık profesyoneli öğrencisi COVID19 farkındalık bilgi düzeyi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Özgün Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Nisan 2024 |
Gönderilme Tarihi | 25 Şubat 2022 |
Kabul Tarihi | 5 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 40 Sayı: 1 |