Olgu Sunumu
BibTex RIS Kaynak Göster

REKLAM FOTOĞRAFLARINDA METAFOR YARATMAK: KAVRAMSAL FOTOĞRAFÇILIK

Yıl 2019, Sayı: 4, 23 - 40, 30.04.2019

Öz

Reklam
örgütlerin kullandığı iletişim araçları arasında stratejik öneme sahip bir
araçtır. Reklam uygulamaları ise iletişim araçlarındaki dönüşüme paralel olarak
dönüşüm sergileyen dinamik bir yapı sergilemektedir.20. yüzyılda tüm iletişim
araçlarında olduğu gibi reklam uygulamalarında da görüntü önemli bir hakimiyet
kazanmış ve anlatının temel unsuru haline gelmiştir. Bu gelişme 21. Yüzyılda
internet ve mobil iletişim araçlarının etkisi ile daha hızlı ve dinamik bir
yapı arz etmeye başlamıştır. Reklam metinlerinde kullanılan görseller arasında
fotoğraf önemli ve temel bir unsur olarak yer almaktadır. Öznenin psikanalitik
özdeşleşme eğiliminden yararlanan fotoğraf iletisi, bireyi gündelik yaşamı
içinde bir tatmin vaadi ile donatmakta ve kişileri reklam metninde yer alan
ürün veya hizmetin tüketimine yönlendirmektedir. Günümüz dünyasında ise
fotoğraf gündelik hayatın her alanına yayılan bir gelişme göstermiştir. Bu
nedenle reklam fotoğraflarında kullanılan fotoğraflarda güçlü iletiler
oluşturulması, ürün tarafından vaadedilen tatminin bir öykü, kimlik ya da tema
ile donatılması gerekmektedir. Bu noktada fotoğrafa şiirsel bir dil ile
yaklaşan kavramsal fotoğrafçılığın olanaklarından yararlanan reklam
fotoğrafçılığı, değişik dizgelere ait göstergeleri bir araya getirerek hedef
kitle ile etkili bir iletişim kurmaktadır. Çalışma kavramsal fotoğrafçılık ve
reklam fotoğrafçılığı kavramlarını göstergebilim olanakları içinde
ilişkilendirerek ele almakta ve başarılı reklam metinlerini bu bağlamda
incelemektedir. Çalışma içinde ele alınan reklam metinleri Hürriyet grubu
tarafından verilen “kırmızı” ödüllerini alan, 2017 yılına ait çalışmalardan
oluşmaktadır.  

Kaynakça

  • Babacan, M. (2015). Nedir Bu Reklam? İstanbul: Beta Yaınları.
  • Barthes, R. (2014). Çağdaş Söylenler. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Barthes, R. (2016). Camera Lucida. İstanbul: Altıkırkbeş Yayın.
  • Berger, J. (2014). Görme Biçimleri. İstanbul : Metis Yayıncılık.
  • Demir, N. K. (2014). Kimliklere Ayna Tutan Reklam Fotoğrafları. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(14), 237-251.
  • Ellul, J. (2004). Sözün Düşüşü. İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • El-Nawawy, M., & Elmesry, M. H. (2016). The Signs of a Strongman: A Semiotic and Discourse Analysis of Abdelfattah Al-Sisi’s Egyptian Presidential Campaign. International Journal of Communication(10), 2275-2296.
  • Erişti, S. D. (2016). Yeni Medya ve Görsel İletişim Tasarımı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Fiske, J. (2014). İletişim Çalışmalarına Giriş. (S. İrvan, Çev.) Ankara: Pharmakon Yayınevi.
  • Genç, A., & Sipahioğlu, A. (1990). Görsel Algılama "Sanatta Yaratıcı Süreç". İzmir: Sergi Yayınevi.
  • Girard, R. (2007). Romantik Yalan ve Romansal Hakikat. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Goffman, E. (2009). Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Göçmen, P. Ö. (2016). Görsel Hikaye Anlatımı Bağlamında Basılı Reklamlarda Fotoğraf Kullanımı. Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 91-105.
  • Ideart. (2017). 7 12, 2018 tarihinde kirmiziodulleri.com: http://kirmiziodulleri.com/arsivdetay/7701/2017 adresinden alındı
  • IDEART. (2017). 7 12, 2018 tarihinde kirmiziodulleri.com: http://kirmiziodulleri.com/arsivdetay/7120/2017 adresinden alındı
  • İvrendi, M., Akbal, İ., & Canıtez, M. (2005). OSMANLI İMPARATORLUĞU’NUN SON YILLARINDA GAZETE REKLAMLARI VE UYGULAMALARI. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(13), 237-257.
  • Johansson, E. (2018, 3 26). Erik Johansson. http://www.erikjohanssonphoto.com/the-cover-up adresinden alındı
  • Peltekoğlu, F. B. (2000). Kavram ve Kuramlarıyla Reklam. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • RafineriReklam. (2017). 7 12, 2018 tarihinde kirmiziodulleri.com: http://kirmiziodulleri.com/arsivdetay/7911/2017 adresinden alındı
  • RafineriReklam. (2017). 7 12, 2018 tarihinde kirmiziodulleri.com: http://kirmiziodulleri.com/arsivdetay/7912/2017 adresinden alındı
  • Reklamevi, Y. (2017). 7 12, 2018 tarihinde kirmiziodulleri.com: http://kirmiziodulleri.com/arsivdetay/8083/2017 adresinden alındı
  • Simmel, G. (2014). Paranın Felsefesi. İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Sontag, S. (2008). Fotoğraf Üzerine. İstanbul: Altıkırkbeş Yayın.
  • TBWA. (2017). 7 12, 2018 tarihinde http://kirmiziodulleri.com/: http://kirmiziodulleri.com/arsivdetay/8040/2017 adresinden alındı
  • TBWA. (2017). 7 12, 2018 tarihinde kirmiziodulleri.com: http://kirmiziodulleri.com/arsivdetay/7948/2017 adresinden alındı
  • TribalWorldwideİstanbul. (2017). 7 12, 2018 tarihinde kirmiziodulleri.com: http://kirmiziodulleri.com/arsivdetay/7739/2017 adresinden alındı
  • Zizek, S. (2004). İdeolojinin Yüce Nesnesi. İstanbul: Metis Yayınları.
Yıl 2019, Sayı: 4, 23 - 40, 30.04.2019

Öz

Kaynakça

  • Babacan, M. (2015). Nedir Bu Reklam? İstanbul: Beta Yaınları.
  • Barthes, R. (2014). Çağdaş Söylenler. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Barthes, R. (2016). Camera Lucida. İstanbul: Altıkırkbeş Yayın.
  • Berger, J. (2014). Görme Biçimleri. İstanbul : Metis Yayıncılık.
  • Demir, N. K. (2014). Kimliklere Ayna Tutan Reklam Fotoğrafları. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(14), 237-251.
  • Ellul, J. (2004). Sözün Düşüşü. İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • El-Nawawy, M., & Elmesry, M. H. (2016). The Signs of a Strongman: A Semiotic and Discourse Analysis of Abdelfattah Al-Sisi’s Egyptian Presidential Campaign. International Journal of Communication(10), 2275-2296.
  • Erişti, S. D. (2016). Yeni Medya ve Görsel İletişim Tasarımı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Fiske, J. (2014). İletişim Çalışmalarına Giriş. (S. İrvan, Çev.) Ankara: Pharmakon Yayınevi.
  • Genç, A., & Sipahioğlu, A. (1990). Görsel Algılama "Sanatta Yaratıcı Süreç". İzmir: Sergi Yayınevi.
  • Girard, R. (2007). Romantik Yalan ve Romansal Hakikat. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Goffman, E. (2009). Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Göçmen, P. Ö. (2016). Görsel Hikaye Anlatımı Bağlamında Basılı Reklamlarda Fotoğraf Kullanımı. Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 91-105.
  • Ideart. (2017). 7 12, 2018 tarihinde kirmiziodulleri.com: http://kirmiziodulleri.com/arsivdetay/7701/2017 adresinden alındı
  • IDEART. (2017). 7 12, 2018 tarihinde kirmiziodulleri.com: http://kirmiziodulleri.com/arsivdetay/7120/2017 adresinden alındı
  • İvrendi, M., Akbal, İ., & Canıtez, M. (2005). OSMANLI İMPARATORLUĞU’NUN SON YILLARINDA GAZETE REKLAMLARI VE UYGULAMALARI. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(13), 237-257.
  • Johansson, E. (2018, 3 26). Erik Johansson. http://www.erikjohanssonphoto.com/the-cover-up adresinden alındı
  • Peltekoğlu, F. B. (2000). Kavram ve Kuramlarıyla Reklam. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • RafineriReklam. (2017). 7 12, 2018 tarihinde kirmiziodulleri.com: http://kirmiziodulleri.com/arsivdetay/7911/2017 adresinden alındı
  • RafineriReklam. (2017). 7 12, 2018 tarihinde kirmiziodulleri.com: http://kirmiziodulleri.com/arsivdetay/7912/2017 adresinden alındı
  • Reklamevi, Y. (2017). 7 12, 2018 tarihinde kirmiziodulleri.com: http://kirmiziodulleri.com/arsivdetay/8083/2017 adresinden alındı
  • Simmel, G. (2014). Paranın Felsefesi. İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Sontag, S. (2008). Fotoğraf Üzerine. İstanbul: Altıkırkbeş Yayın.
  • TBWA. (2017). 7 12, 2018 tarihinde http://kirmiziodulleri.com/: http://kirmiziodulleri.com/arsivdetay/8040/2017 adresinden alındı
  • TBWA. (2017). 7 12, 2018 tarihinde kirmiziodulleri.com: http://kirmiziodulleri.com/arsivdetay/7948/2017 adresinden alındı
  • TribalWorldwideİstanbul. (2017). 7 12, 2018 tarihinde kirmiziodulleri.com: http://kirmiziodulleri.com/arsivdetay/7739/2017 adresinden alındı
  • Zizek, S. (2004). İdeolojinin Yüce Nesnesi. İstanbul: Metis Yayınları.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Doğan Aydoğan 0000-0002-6808-9107

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2019
Gönderilme Tarihi 27 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Aydoğan, D. (2019). REKLAM FOTOĞRAFLARINDA METAFOR YARATMAK: KAVRAMSAL FOTOĞRAFÇILIK. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya Ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi(4), 23-40.
AMA Aydoğan D. REKLAM FOTOĞRAFLARINDA METAFOR YARATMAK: KAVRAMSAL FOTOĞRAFÇILIK. Egemia Dergisi. Nisan 2019;(4):23-40.
Chicago Aydoğan, Doğan. “REKLAM FOTOĞRAFLARINDA METAFOR YARATMAK: KAVRAMSAL FOTOĞRAFÇILIK”. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya Ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi, sy. 4 (Nisan 2019): 23-40.
EndNote Aydoğan D (01 Nisan 2019) REKLAM FOTOĞRAFLARINDA METAFOR YARATMAK: KAVRAMSAL FOTOĞRAFÇILIK. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi 4 23–40.
IEEE D. Aydoğan, “REKLAM FOTOĞRAFLARINDA METAFOR YARATMAK: KAVRAMSAL FOTOĞRAFÇILIK”, Egemia Dergisi, sy. 4, ss. 23–40, Nisan 2019.
ISNAD Aydoğan, Doğan. “REKLAM FOTOĞRAFLARINDA METAFOR YARATMAK: KAVRAMSAL FOTOĞRAFÇILIK”. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi 4 (Nisan 2019), 23-40.
JAMA Aydoğan D. REKLAM FOTOĞRAFLARINDA METAFOR YARATMAK: KAVRAMSAL FOTOĞRAFÇILIK. Egemia Dergisi. 2019;:23–40.
MLA Aydoğan, Doğan. “REKLAM FOTOĞRAFLARINDA METAFOR YARATMAK: KAVRAMSAL FOTOĞRAFÇILIK”. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya Ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi, sy. 4, 2019, ss. 23-40.
Vancouver Aydoğan D. REKLAM FOTOĞRAFLARINDA METAFOR YARATMAK: KAVRAMSAL FOTOĞRAFÇILIK. Egemia Dergisi. 2019(4):23-40.