Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MARKA ETKİLEŞİMİ VE INFLUENCER (ETKİLEYİCİ) LAR: BOBBY BROWN KAMPANYASI ÖRNEĞİ

Yıl 2020, Sayı: 6, 91 - 115, 30.04.2020

Öz

Etkileyici kavramının, son dönemlerde marka iletişim sürecinde etkin bir iletişim unsuru olarak dikkat çekmeye başladığı söylenebilir. Etkileyici, sosyal medya içerisinde doğan bir kavram olarak diğer insanlar üzerinde davranışlarını, düşünce ve tutumlarını etkileyen belirli konularda yönlendiren bilgi veren kişiler olarak nitelendirilmektedir. Bu noktada, etkileyicilerin, sosyal medya takipçi kitlesi tarafından oldukça güven duyulan aynı zamanda arkadaş olarak görülen bireyler konumunda olduklarını söylemek mümkün olabilmektedir. Markalar, kitlelere daha etkin bir şekilde hitap edebilmek için ürün tanıtımı, reklam gibi iletişim çalışmalarında etkileyiciler ile iş birliği yapmaktadır. Bu kapsamda yapılan iş birliği çalışmalarının, marka bilinirliği ve ürün satışına etkisi olduğu görülmektedir.
Bu çalışmanın genel amacı, marka iletişim sürecinde etkileyici- marka iş birliğinin betimlenerek marka etkileşimi çerçevesinde değerlendirilmesidir. Bu değerlendirme kapsamında nitel araştırma yöntemlerinden biri olan örnek olay incelemesi yapılmıştır. Bu doğrultuda Inflow Awards 2018 (Influencer of the World) platformu tarafından En İyi Influencer & Marka İş birliği 2018 kategorisinde Duygu Özaslan X Bobbi Brown isimli kampanya örnek olay olarak değerlendirilmiştir. Söz konusu kampanya ve makyaj Markası ile yaptığı iş birliği sonucu ödül alan Duygu Özaslan’ın resmi instagram hesabındaki paylaşımlarına yönelik Ocak – Haziran 2019 tarihleri arasında marka etkileşimi çerçevesinde inceleme gerçekleştirilmiştir.

Kaynakça

  • Kaynakça Activate. (2018). Activate 2018 State of Influencer Marketing Study. https://try.activate.social/2018-state-of-influencer-study, Erişim Tarihi: 14.02.2020
  • Aktaş, A., & Şener, G. (2019). Nüfuz Pazarlamasında (Influencer Marketing) Mesaj Stratejileri. Erciyes İletişim Dergisi, 6, 399-422.
  • Alloza, A. (2008). Brand Engagement and Brand Experience at BBVA, the Transformation of a 150 Years Old Company. Corporate Reputation Review, 11, 371-379.
  • Biaudet, S. (2017). Influencer Marketing as a Marketing Tool-The Process of Creating and Influencer Marketing Compaing on Instagram. Dissertation Thesis, ARCADA University of Applied Sciences, The Bachelor's Degree Programme in International Business, Finland.
  • Bor, H.M., & Erten, A. (2019). Dijital Çağın Mesleği-Nasıl Influencer Olunur?. İstanbul: Hürriyet Kitap.
  • Brown, D., & Hayes, N. (2008). Influencer Marketing Who Really Influencers Your Customers? Macaristan: Butteworth- Heiman, Elsevier.
  • Businessdictionary. (2020). http://www.businessdictionary.com/definition/influencers.html Erişim Tarihi: 14.02.2020
  • Carper, M.D. (2018). The Levels of Brand Engagement. https://carpercommunications.com/levels-brand-engagement/, Erişim Tarihi: 14.02.2020
  • Coşkun, C. (2018). Marka, Ajans ve YouTuber Üçgeninde Nüfuz Pazarlamasının Belirleyici Unsurları. Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Reklamcılık ve Marka İletişimi Yönetimi Anabilim Dalı: İstanbul.
  • CreatorDen. (2018a). Influencer Marketing’in Pazarlamadaki Yeri. https://creatorden.com/influencer-marketingin-pazarlamadaki-yeri/, Erişim Tarihi: 14.02.2020
  • CreatorDen. (2018b). Türkiye’de Influencer Marketing Analizi 2018. https://creatorden.com/influencer-marketing-2018-analizi-creatorden/, Erişim Tarihi: 14.02.2020
  • DemandMetric. (2014). Content Marketing Infographic. https://www.demandmetric.com/content/content-marketing-infographic, Erişim Tarihi: 14.02.2020
  • Deter, K. (2019). How to Find The Right Influencers? https://pinghelsinki.fi/en/how-to-find-the-right-influencers/, Erişim Tarihi: 14.02.2020 Dictionary.Cambridge. (2020). https://dictionary.cambridge.org/tr/s%C3%B6zl%C3%BCk/ingilizce/influencer, Erişim Tarihi: 14.02.2020
  • Ewers, N.L. (2017). #sponsored – Influencer Marketing on Instagram An Analysis of the Effects of Sponsorship Disclosure,Product Placement, Type of Influencer and theirInterplay on Consumer Responses, Yüksek Lisans Tezi, University of Twente: Hollanda.
  • Gabrielle, G. (2018). Influencer Fast Track: From Zero to Influencer in the next 6 Months!: 10X Your Marketing & Branding for Coaches, Consultants, Professionals & Entrepreneurs: ABD: Happy Dolphin Enterprises LLC.
  • Gashi, L. (2017). Social Media Influencers – Why We Cannot Ignore Them. An Exploratory Study about How Consumers Perceive the Influence of Social Media Influencers During the Different Stages of the Purchase Decision Process. Bachelor Thesis, Kristianstad University, Bachelor of Science in Business Administration: International Business and Marketing: Sweden.
  • Glucksman, M. (2017). The Rise of Social Media Influencer Marketing on Lifestyle Branding: A Case Study of Lucie Fink. Elon Journal of Undergraduate Research in Communications, 8, s.77-88.
  • Hollebeek, L. (2011a) Exploring Customer Brand Engagement: Definition and Themes. Journal of Strategic Marketing, 19, 555-573.
  • Hollebeek, L.D. (2011b). Demystifying Customer Brand Engagement: Exploring the loyalty Nexus. Journal of Marketing Management, 27, 785-807.
  • Hollebeek, L.D., & Chen, T. (2014). Exploring Positively- Versus Negatively-Valenced Brand Engagement: a Conceptual Model. Journal of Product & Brand Management, 23, 62-74.
  • Horoz, P. (2017). Influencer ve Marka İşbirlikleri. https://anatolianpr.com/influencer-ve-marka-isbirlikleri/, Erişim Tarihi: 14.02.2020 Influencermarketinghub. (2019). The State of Influencer Marketing 2019: Benchmark Report. https://influencermarketinghub.com/influencer-marketing-2019-benchmark-report/ Erişim Tarihi: 14.02.2020
  • Instagram. (2020). https://www.instagram.com/duyguozaslan/, Erişim Tarihi: 14.02.2020
  • Jahnke, M. (2018). Influencer Marketing. Germany: Spring Gabler.
  • Leckie, C., Nyadzayo, M.W., & Johnson, L.W. (2016). Antecedents of Consumer Brand Engagement and Brand Loyalty. Journal of Marketing Management, 32, 558-578.
  • Li, Y-M., Lee, Y-L., & Lien, N-J. (2014). Online Social Advertising via Influential Endorsers. International Journal of Electronic Commerce, 16, 119-154.
  • Lim, X.J., Radzol, A.R.M., Chean, J-H., & Wong, M. (2017). The Impact of Social Media Influencers on Purchase Intention and the Mediation Effect of Customer Attitude. Asian Journal of Bussiness Research, 7, 19-36.
  • Magforher. (2017). Duygu Özaslan ve Bobbi Brown İş Birliği Beklediğimize Değdi. http://www.magforher.com/duygu-ozaslan-bobbi-brown/, Erişim Tarihi: 14.02.2020
  • Malhotra, A., Malhotra, C.K, & See, A. (2013). How to Create Brand Engagement on Facebook. https://sloanreview.mit.edu/article/how-to-create-brand-engagement-on-facebook/, Erişim Tarihi: 14.02.2020
  • Matthews, K. (2013). The Definitive Guide to Influencer Targeting. https://neilpatel.com/blog/guide-to-influencer-targeting/, Erişim Tarihi: 14.02.2020
  • Mert, Y.L. (2018). Dijital Pazarlama Ekseninde Influencer Marketing Uygulamaları. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi e-GİFDER, 6, 1300-1328.
  • Messiaen, J. (2017). Influencer Marketing-How The Popularity Threshold of Instagram Influencers Impacts Pruchase Involvement. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Universiteit Gent: Almanya.
  • Passikof, R. (2013). Defining 'Brand Engagement'. https://www.forbes.com/sites/robertpassikoff/2013/06/17/defining-brand-engagement/#3016eb974446, Erişim Tarihi: 14.02.2020
  • Rakuten-Marketing. (2019). https://www.iab.com/wp-content/uploads/2019/03/Rakuten-2019-Influencer-Marketing-Report-Rakuten-Marketing.pdf, Erişim Tarihi: 14.02.2020
  • Sarıbatur, S. (2017). Dijitalden Dünyaya. https://www.milliyet.com.tr/cadde/asena-saribatur/dijitalden-dunyaya-2576554, Erişim Tarihi: 14.02.2020
  • Spacey, J. (2016). 11 Types of Brand Engagement. https://simplicable.com/new/brand-engagement, Erişim Tarihi: 14.02.2020
  • Schomer, A. (2019). Influencer Marketing: State of the social media influencer market in 2020. https://www.businessinsider.com/the-influencer-marketing-report-2018-1 Erişim Tarihi: 14.02.2020
  • Socialpubli. (2019). 2019 Influencer Marketing Report: A Marketer’s Perspective. https://socialpubli.com/blog/2019-influencer-marketing-report-a-marketers-perspective/, Erişim Tarihi: 14.02.2020 Socialpubli. (2020). The Platform that Connects Brands with Influencers. https://socialpubli.com/#advertiser_signup, Erişim Tarihi: 14.02.2020 Tapinfluence. (2010). The Influencer Marketing Manifesto by Brian Solis. https://www.tapinfluence.com/tp_resource/future-influencer-marketing/, Erişim Tarihi: 14.02.2020
  • Terttunen, A. (2017). The Influence Of Instagram On Consumers Travel Planning And Destination Choice, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Haaga-Helia University of Applied Sciences: Finlandiya.
  • Veissi, I. (2017). Influencer Marketing on Instagram, Yayımlanmamış Lisans Tezi, Haaga-Helia, University of Applied Sciences, Finlandiya.
  • Youtube. (2017). Sonunda Bu Haberi Sizlerle Paylaşabiliyorum! https://www.youtube.com/watch?v=lHB-myqoBnI, Erişim Tarihi: 14.02.2020
  • Voguekimkimdir. (2015). http://voguekimkimdir.com/projects/duygu-ozaslan/, Erişim Tarihi: 14.02.2020
  • Webrazzi. (2019). Yeni İletişim Ortamlarında Türkçe Çalıştayı, Re-Tweet Terimine "Sektirme" Karşılığını Önerdi. https://webrazzi.com/2019/12/06/yeni-iletisim-ortamlarinda-turkce-calistayi-re-tweet-terimine-sektirme-karsiligini-onerdi/, Erişim Tarihi: 14.02.2020
  • Woods, S. (2016). #Sponsored: The Ennergence of Influencer Marketing, Yayımlanmamış Lisans Tezi, University of Temessee, Knoxville: ABD. 99firms.com. (2019). 36 Influencer Marketing Statistics to Shape Your 2020 Strategy. https://99firms.com/blog/influencer-marketing-statistics/, Erişim Tarihi: 14.02.2020
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sevilay Ulaş 0000-0002-0137-1263

Zeynep Alkan 0000-0001-9020-1014

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2020
Gönderilme Tarihi 19 Şubat 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Ulaş, S., & Alkan, Z. (2020). MARKA ETKİLEŞİMİ VE INFLUENCER (ETKİLEYİCİ) LAR: BOBBY BROWN KAMPANYASI ÖRNEĞİ. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya Ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi(6), 91-115.
AMA Ulaş S, Alkan Z. MARKA ETKİLEŞİMİ VE INFLUENCER (ETKİLEYİCİ) LAR: BOBBY BROWN KAMPANYASI ÖRNEĞİ. Egemia Dergisi. Nisan 2020;(6):91-115.
Chicago Ulaş, Sevilay, ve Zeynep Alkan. “MARKA ETKİLEŞİMİ VE INFLUENCER (ETKİLEYİCİ) LAR: BOBBY BROWN KAMPANYASI ÖRNEĞİ”. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya Ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi, sy. 6 (Nisan 2020): 91-115.
EndNote Ulaş S, Alkan Z (01 Nisan 2020) MARKA ETKİLEŞİMİ VE INFLUENCER (ETKİLEYİCİ) LAR: BOBBY BROWN KAMPANYASI ÖRNEĞİ. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi 6 91–115.
IEEE S. Ulaş ve Z. Alkan, “MARKA ETKİLEŞİMİ VE INFLUENCER (ETKİLEYİCİ) LAR: BOBBY BROWN KAMPANYASI ÖRNEĞİ”, Egemia Dergisi, sy. 6, ss. 91–115, Nisan 2020.
ISNAD Ulaş, Sevilay - Alkan, Zeynep. “MARKA ETKİLEŞİMİ VE INFLUENCER (ETKİLEYİCİ) LAR: BOBBY BROWN KAMPANYASI ÖRNEĞİ”. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi 6 (Nisan 2020), 91-115.
JAMA Ulaş S, Alkan Z. MARKA ETKİLEŞİMİ VE INFLUENCER (ETKİLEYİCİ) LAR: BOBBY BROWN KAMPANYASI ÖRNEĞİ. Egemia Dergisi. 2020;:91–115.
MLA Ulaş, Sevilay ve Zeynep Alkan. “MARKA ETKİLEŞİMİ VE INFLUENCER (ETKİLEYİCİ) LAR: BOBBY BROWN KAMPANYASI ÖRNEĞİ”. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya Ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi, sy. 6, 2020, ss. 91-115.
Vancouver Ulaş S, Alkan Z. MARKA ETKİLEŞİMİ VE INFLUENCER (ETKİLEYİCİ) LAR: BOBBY BROWN KAMPANYASI ÖRNEĞİ. Egemia Dergisi. 2020(6):91-115.