Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BELEDİYELERİN TWITTER’DAKİ GÖRÜNÜRLÜK MÜCADELESİ: İSTANBUL, ANKARA VE İZMİR BÜYÜKŞEHİR BELEDİYELERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME

Yıl 2021, Sayı: 9, 72 - 102, 31.10.2021

Öz

Siyasal iletişim sürecinde sıklıkla tercih edilen Twitter, halkla en yakın yerel siyasi kurum olan belediyeler tarafından da özellikle son yıllarda hedef kitlelerine ulaşmak için kullanılmaya başlanmıştır. Twitter, belediyelerin icraatlarını ve mesajlarını eşik bekçilerinin filtreleri olmadan sunmalarına olanak sağlamasının yanı sıra kullanıcılarından geribildirim alabildikleri ve kamuoyunun nabzını yoklayabildikleri bir mecra olması ile de önem taşımaktadır. Çalışma kapsamında sosyal medya iletişimindeki başarının en büyük engeli olan, aktörün hedef kitlesi tarafından görünürlüğünü kaybetmesi, 3 Büyükşehir Belediyesinin (İstanbul, Ankara ve İzmir) Twitter paylaşımlarının içerik analizi yöntemi ile irdelemesi ile ele alınmıştır. Bu çalışmada paylaşım pratiklerinin etkililiğinin anlaşılması ve buradan hareketle belediyelerin ne tür paylaşımlarda bulunması gerektiğine dair bir yol haritası oluşturmak amaçlanmıştır. Yapılan çalışma sonucunda belediyelerin ağırlıklı olarak tek yönlü iletişime yol açacak türden paylaşımlarda bulundukları ve popüler hashtaglere dahil oldukları zaman görünürlüklerini büyük ölçüde arttırmış oldukları ortaya konmuştur.

Kaynakça

  • Agostino, D. (2013). Using Social Media to Engage Citizens: A Study Of Italian Municipalities. Public Relations Review, 39(3), 232-234.
  • Arar, Y. B. (2014). Bir Kuşak/Zihniyet Çatışması Bağlamında Geleneksel-Yeni Medya Gerilimi Ve Gazetecilik Eğitimi. M. Demir (Ed.), Yeni Medya Üzerine. Vol. 2. içinde (121-146). İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Atabek, Ü. (2020). Twitter'da Yerel Siyasal İletişim: Türkiye’de İki Farklı Tarz. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, (33), 32-54.
  • Aydın, M. P. (2018). Belediyelerde Halkla İlişkiler Aracı Olarak Sosyal Medya Kullanımı: Büyükşehir Belediyelerinin Twitter Hesapları Üzerine Bir İnceleme. Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gazetecilik Anabilimdalı, Yüksek Lisans Tezi. İstanbul
  • Bal, E., & Delal, Ö. (2019). Siyasal Bilgilenmede Twitter Kullanımı Üzerine Panoramik Bir Değerlendirme. Social Sciences, 14(3), 118-132.
  • Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu, https://www.btk.gov.tr/uploads/pages/yillik-il-istatistikleri/elektronik-haberlesme-sektorune-iliskin-il-bazinda-yillik-istatistik-bulteni-2020-v1.pdf, Erişim tarihi: 8 Ocak 2021.
  • Binark, M., (Der.) (2014) Yeni Medya Çalışmalarında Araştırma Yöntem Ve Teknikleri. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bonsón, E., Torres, L., Royo, S., & Flores, F. (2012). Local E-Government 2.0: Social Media And Corporate Transparency İn Municipalities. Government İnformation Quarterly, 29(2), 123-132.
  • Can, S. (2018) Diyalog Yönünden Yerel Yönetimlerin Twıtter Kullanımına Bakış: Ankara Belediyeleri Örneği. In Socıal Scıences-2018, 147.
  • Castells, Manuel (2013). Enformasyon Çağı: Ekonomi Toplum Ve Kültür İkinci Cilt: Kimliğin Gücü, Ebru Kılıç (Çev.), İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • Çelik, F. (2020). İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı Seçimi’nde Adayların Twitter İçeriklerinin Siyasal İletişim Açısından İncelenmesi. Erciyes İletişim Dergisi, 7(1), 123-148.
  • Dara, A. Y. Diyalojik İletişim Çerçevesinden Ankara Büyükşehir Belediyesi Sosyal Medya Uygulamaları. Selçuk İletişim, 8(1), 95-115.
  • Data Portalı, https://Datareportal.Com/Reports/Digital-2021-Turkey?Rq=Turkey, Erişim tarihi: 03 Mart 2021
  • Değerli, A. (2016). Ağ Toplumunun İletişimi Ekseninde Yerel Yönetimlerin Sosyal Medya Kullanım Düzeyi: Kadıköy Belediyesi Örneği. Öneri Dergisi, 12(46), 63-80.
  • Dijck, J. V. (2011). Tracing Twitter: The Rise Of A Microblogging Platform. International Journal Of Media & Cultural Politics, 7(3), 333-348.
  • Drucker, Peter (1993). Kapitalist Ötesi Toplum. Belkıs Dişbudak Çorakçı (Çev.) İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Durusoy, H. (2018). İki Yönlü Simetrik İletişim Çerçevesinden Kadıköy Ve Datça Belediyeleri Twıtter Kullanımı. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(1), 615-644.
  • Elo, S., & Kyngäs, H. (2008). The Qualitative Content Analysis Process. Journal of advanced nursing, 62(1), 107-115.
  • Filibeli, T. E., & Şener, O. (2019). Manipüle Edilmiş Enformasyonel Bir Vitrin ve Popülist Bir Enformasyon Alanı Olarak Twitter. Moment Dergi, 6(2).
  • Geers, S., & Bos, L. (2017). Priming Issues, Party Visibility, and Party Evaluations: The Impact On Vote Switching. Political Communication, 34(3), 344-366.
  • Goswami, A., Bharathi, V., Raman, R., Kulkarni, A., Joseph, S., & Kelkar, B. (2013). Synergies Between Social Media Features and User Engagement to Enhance Online Brand Visibility-A Conceptual Model. International Journal of Engineering and Technology, 5(3), 2705-2718.
  • Göçoğlu, İ. D. (2020). Türkiye’de Yerel Yönetimlerde Sosyal Medya Kullanımı Ve Yerel Katılım: Büyükşehir Belediyelerinin Twitter Hesapları Üzerinden Bir Analiz. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Siyaset Bilimi Ve Kamu Yönetimi Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Göker, G., & Keskin, S. (2015). Sosyal Medya Türevi Olarak Sosyal İçerik Platformları: Betimsel Bir İnceleme. Journal of International Social Research, 8(39).
  • Graham, T., Broersma, M., Hazelhoff, K., & Van't Haar, G. (2013). Between Broadcasting Political Messages and Interacting with Voters: The Use of Twitter During The 2010 Uk General Election Campaign. Information, Communication & Society, 16(5), 692-716.
  • Grudin, J. (2006). Enterprise Knowledge Management and Emerging Technologies. Proceedings of the 39th Annual Hawaii International Conference on System Sciences. Los Alamitos, CA: IEEE Computer Society Press. doi:10.1109/HICSS.2006.156
  • Güregen, E. P., Öztürk, H. S. & Yiğit, B. C. (2021). Halkla İlişkiler Ve Diplomasi Ayrımının Muğlaklaşması: Sağlık Bakanı Fahrettı̇n Koca’nın Twıtter Hesabı İncelemesi. İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 13 (2)
  • Haro-De-Rosario, A., Sáez-Martín, A., & Del Carmen Caba-Pérez, M. (2018). Using Social Media To Enhance Citizen Engagement With Local Government: Twitter Or Facebook?. New Media & Society, 20(1), 29-49.
  • Hopmann, D. N., Vliegenthart, R., De Vreese, C., & Albæk, E. (2010). Effects of Election News Coverage: How Visibility And Tone İnfluence Party Choice. Political Communication, 27(4), 389-405.
  • Ilgın, H. Ö. Ve Ulupınar, Ş. C. (2020). Kamuyu Bilgilendirme Modeli Çerçevesinde Covid 19 Süreci; Dr. Fahrettin Koca Instagram Hesabı Analizi, Sosyal, Beşeri Ve İdari Bilimler Dergisi, 3(7): 500-517.
  • Internet Live Stats, https://www.internetlivestats.com/, Erişim tarihi: 03 Mart 2021
  • Karakulakoğlu, S. E. ve Uğurlu, Ö. (Eds.). (2015). İletişim Çalışmalarında Dijital Yaklaşımlar: Twitter. İstanbul: Heretik Yayıncılık
  • Kaygısız, Ü., & Sarı, S. (2015). Belediyelerin Sosyal Medya Kullanımı: Burdur Belediyesi ve Burdur İlçe Belediyeleri Üzerine Bir Araştırma. International Journal Of Social Sciences And Education Research, 1(2), 309-317.
  • Kılıç, N. (2019). 31 Mart 2019 Yerel Seçimlerinde Ankara Ve İzmir Büyükşehir Belediye Başkan Adaylarının Twitter Kullanımları Üzerine Karşılaştırmalı Bir Analiz. İnif E-Dergi, 4(2), 196-213.
  • Krippendorff, K. (2019). The Changing Landscape of Content Analysis: Reflections on Social Construction of Reality and Beyond. Communication & Society, 47, 1.
  • Lau, J. H., Collier, N., & Baldwin, T. (2012). On-Line Trend Analysis With Topic Models:# Twitter Trends Detection Topic Model Online. In Proceedings Of Colıng 2012, 1519-1534.
  • Lu, R., & Yang, Q. (2012). Trend Analysis of News Topics on Twitter. International Journal of Machine Learning And Computing, 2(3), 327-332.
  • Markiewicz, D. (1974). Effects of Humor on Persuasion. Sociometry, 37(3), 407. doi:10.2307/2786391
  • Masuda, Yoneji (1981). The Information Society as Postindustrial Society. Bethesda Md: World Futures Society.
  • Mathioudakis, M., & Koudas, N. (2010, June). Twittermonitor: Trend Detection Over The Twitter Stream. In Proceedings Of The 2010 Acm Sıgmod International Conference On Management Of Data, 1155-1158.
  • Memiş, L. (2015). Yerel E-Katılımın Yeni Aracı Olarak Sosyal Ağlar: Facebook Ve Twitter Örneği. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5(1), 209-242.
  • Mergel, I. (2013). A Framework for Interpreting Social Media Interactions in the Public Sector. Government İnformation Quarterly, 30(4), 327-334.
  • Okay, A., Okay, A. (2018). Halkla İlişkiler Kavram Strateji ve Uygulamaları, Der Yayınları
  • Omar, K., Stockdale, R., & Scheepers, H. (2014). Social Media Use in Local Government: An Australian Perspective. International Journal Of Public Administration, 37(10), 666-675.
  • Özdemir, S. (2019). Sosyal Medya Ünlüleri Üzerine Bir İnceleme: Türkiye’de Twitter Mikro Ünlüsü Olmak. Moment Dergi, 6(2).
  • Özgül, G. E. (2015). Yanılsamalar Labi̇renti̇nde Bir Yanılsama Olarak Özne. Ö. Oğuzhan. (Ed.), İletişimde Sosyal Medya Sosyal Medyada Etkileşim. içinde (83-110). İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Rosales Sánchez, C., Craglia, M., & Bregt, A. K. (2017). New Data Sources For Social İndicators: The Case Study Of Contacting Politicians By Twitter. International Journal Of Digital Earth, 10(8), 829-845.
  • Sáez Martín, A., Haro De Rosario, A., & Caba Pérez, M. D. C. (2015). Using Twitter For Dialogic Communication: Local Government Strategies in The European Union. Local Government Studies, 41(3), 421-444.
  • Sayar, T. (2016). Türkiye’de Twitter Kullanımı Üzerinden Siyasal İletişimi İncelemek: Trt Haber Örneği. Uluslararası Hakemli İletişim Ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi (Uhıve),10. 345-364.
  • Sayılganoğlu, S. (2018). Kurumsal İletişim Bağlamında Belediyelerde Kurumsal Twitter Hesabı Kullanımı. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 389-406.
  • Scaramuzzino, G.; Scaramuzzino, R. (2017). The Weapon of a New Generation? Swedish Civil Society Organizations’ Use of Social Media to Influence Politics. Journal of Information Technology & Politics, Volume 14, Issue 1, 46-61.
  • Schondienst, V., Krasnova, H., Gunther, O., & Riehle, D. (2011). Micro-blogging adoption in the enterprise: An empirical analysis. Proceedings of the 10th International Conference on Wirtschaftsinformatik. Retrieved from http://aisel.aisnet. org/wi2011/22
  • Schulz, W. (1994). Wird die Wahl im Fernsehen entschieden? Der „getarnte Elefant “im Lichte der neueren Forschung. Media Perspektiven, 7(94), 318-327.
  • Shirky, C. (2011). The Political Power of Social Media. Foreign Affairs, 90 (1), 28-41.
  • Shirky, C. (2017). Sosyal Medyanın Politik Gücü-Teknoloji, Kamusal Alan ve Politik Değişim. (E. Al, Çev.) F. Aydoğan (Ed.), Yeni Medya Kuramları içinde (157-172). İstanbul: Der Yayınları
  • Singer, J. B. (2014). User-Generated Visibility: Secondary Gatekeeping in a Shared Media Space. New Media & Society, 16(1), 55-73.
  • So, K. K. F., Wu, L., Xiong, L., & King, C. (2018). Brand Management in the Era of Social Media: Social Visibility of Consumption and Customer Brand Identification. Journal Of Travel Research, 57(6), 727-742.
  • Sternthal, B., & Craig, C. S. (1973). Humor in Advertising. Journal of Marketing, 37(4), 12–18. doi:10.1177/002224297303700403
  • Şardagı, E., & Bayçu, S. İtibar Oluşumunda Medyada Görünürlük: Bankalar Üzerine Bir Araştırma. Erciyes İletişim Dergisi, 5(3), 108-122.
  • Şenyurt, G. (2015). Belediyelerin Halkla İlişkiler Uygulamalarında İnternetin Ve Sosyal Medyanın Kullanımı: Konya Merkez İlçe Belediyeleri Üzerine Bir İnceleme. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Şimşek, G. (2016). Büyükşehir Belediye Başkanlarının Diyalojik İletişim Çerçevesinde Sosyal Medya Uygulamaları. Journal Of International Social Research, 9(46).
  • Treem, J. W., & Leonardi, P. M. (2013). Social Media Use in Organizations: Exploring The Affordances of Visibility, Editability, Persistence, And Association. Annals Of The International Communication Association, 36(1), 143-189.
  • TUİK (2020). “Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması, 2020”, Https://Data.Tuik.Gov.Tr/Tr/Display-Bulletin/?Bulletin=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-Bt-Kullanim-Arastirmasi-2020-33679, Erişim Tarihi:28.10.2020.
  • TUİK (2020).“Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi Sonuçları, 2020”, Https://Tuikweb.Tuik.Gov.Tr/Prehaberbultenleri.Do?İd=33705, Erişim Tarihi:30.10.2020. Twitter, https://help.twitter.com/tr/managing-your-account/about-twitter-verified-accounts,2020, Erişim tarihi: 10 Ocak 2020
  • Twitter, https://twitter.com/istanbulbld/status/1316463662517936133, Erişim tarihi: 12 Mart 2021
  • Twitter, https://twitter.com/istanbulbld/status/1318525170747932672, Erişim tarihi: 12 Mart 2021
  • Van Dijk, J. (2016). Ağ Toplumu. Özlem Sakin (Çev.). İstanbul: Epsilon Kafka.
  • Van Osch, W., & Steinfield, C. W. (2018). Strategic Visibility İn Enterprise Social Media: Implications for Network Formation and Boundary Spanning. Journal Of Management Information Systems, 35(2), 647-682.
  • Vliegenthart, R., Boomgaarden, H. G., & Van Spanje, J. (2012). Anti-İmmigrant Party Support And Media Visibility: A Cross-Party, Over-Time Perspective. Journal Of Elections, Public Opinion & Parties, 22(3), 315-358.
  • Wigand, F. D. L. (2010, April). Twitter in Government: Building Relationships one Tweet at a Time. In 2010 Seventh International Conference On Information Technology: New Generations (563-567). Ieee.
  • Yavuz, C., & Duvan, Y. Belediyelerin Kurumsal İletişiminde Sosyal Medya: Karadeniz Bölgesi Örneği. Kent Akademisi, 12(4), 682-702.
  • Yeşildal, A. (2019). Sosyal Medya, Yerel Yönetimler ve Katılımcı Yönetim: Bilgi Çağında Belediyeler İçin Yeni Stratejiler. İnsan ve İnsan, 6(22), 883-902.
  • Yetkin, B. (2019). 2019 Yerel Seçı̇mlerı̇nde Adayların Twıtter Kullanımı. Moment Dergi, 6(2), 382-405.
  • Zhang, J., Qu, Y., Cody, J., & Wu, Y. (2010). A Case Study of Micro-blogging in the Enterprise: Use, Value, and Related Issues. Proceedings of the 28th International Conference on Human Factors in Computing Systems (123–132). New York: ACM. doi:10.1145/1753326.1753346
  • Zhao, D., & Rosson, M. B. (2009). How and Why People Twitter: The Role that Microblogging Plays in Informal Communication at Work. Proceedings of the 2009 International Conference on Supporting Group Work (243–252). New York: ACM.
  • Zhou, L., & Wang, T. (2014). Social Media: A New Vehicle for City Marketing in China. Cities, 37, 27-32.
Toplam 75 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Esra Pelin Güregen 0000-0003-3564-7560

Çağatay Karaöz 0000-0003-2951-610X

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2021
Gönderilme Tarihi 27 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 9

Kaynak Göster

APA Güregen, E. P., & Karaöz, Ç. (2021). BELEDİYELERİN TWITTER’DAKİ GÖRÜNÜRLÜK MÜCADELESİ: İSTANBUL, ANKARA VE İZMİR BÜYÜKŞEHİR BELEDİYELERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya Ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi(9), 72-102.
AMA Güregen EP, Karaöz Ç. BELEDİYELERİN TWITTER’DAKİ GÖRÜNÜRLÜK MÜCADELESİ: İSTANBUL, ANKARA VE İZMİR BÜYÜKŞEHİR BELEDİYELERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. Egemia Dergisi. Ekim 2021;(9):72-102.
Chicago Güregen, Esra Pelin, ve Çağatay Karaöz. “BELEDİYELERİN TWITTER’DAKİ GÖRÜNÜRLÜK MÜCADELESİ: İSTANBUL, ANKARA VE İZMİR BÜYÜKŞEHİR BELEDİYELERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME”. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya Ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi, sy. 9 (Ekim 2021): 72-102.
EndNote Güregen EP, Karaöz Ç (01 Ekim 2021) BELEDİYELERİN TWITTER’DAKİ GÖRÜNÜRLÜK MÜCADELESİ: İSTANBUL, ANKARA VE İZMİR BÜYÜKŞEHİR BELEDİYELERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi 9 72–102.
IEEE E. P. Güregen ve Ç. Karaöz, “BELEDİYELERİN TWITTER’DAKİ GÖRÜNÜRLÜK MÜCADELESİ: İSTANBUL, ANKARA VE İZMİR BÜYÜKŞEHİR BELEDİYELERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME”, Egemia Dergisi, sy. 9, ss. 72–102, Ekim 2021.
ISNAD Güregen, Esra Pelin - Karaöz, Çağatay. “BELEDİYELERİN TWITTER’DAKİ GÖRÜNÜRLÜK MÜCADELESİ: İSTANBUL, ANKARA VE İZMİR BÜYÜKŞEHİR BELEDİYELERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME”. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi 9 (Ekim 2021), 72-102.
JAMA Güregen EP, Karaöz Ç. BELEDİYELERİN TWITTER’DAKİ GÖRÜNÜRLÜK MÜCADELESİ: İSTANBUL, ANKARA VE İZMİR BÜYÜKŞEHİR BELEDİYELERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. Egemia Dergisi. 2021;:72–102.
MLA Güregen, Esra Pelin ve Çağatay Karaöz. “BELEDİYELERİN TWITTER’DAKİ GÖRÜNÜRLÜK MÜCADELESİ: İSTANBUL, ANKARA VE İZMİR BÜYÜKŞEHİR BELEDİYELERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME”. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya Ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi, sy. 9, 2021, ss. 72-102.
Vancouver Güregen EP, Karaöz Ç. BELEDİYELERİN TWITTER’DAKİ GÖRÜNÜRLÜK MÜCADELESİ: İSTANBUL, ANKARA VE İZMİR BÜYÜKŞEHİR BELEDİYELERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. Egemia Dergisi. 2021(9):72-102.