Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ON THE TRANSFORMATION OF THE PRACTISE OF INFORMING IN DIGITAL AGE: THE EXAMPLE OF CÜNEYT ÖZDEMİR’S YOUTUBE CHANNEL

Yıl 2022, Sayı: 10, 35 - 51, 29.04.2022
https://doi.org/10.56075/egemiadergisi.1084124

Öz

News as an extension of communication which is one of the basic needs of human has a new look when it is adapted to the digital media field where information is comprehended as experience rather than authority. In the age of digital media, while the information/news has been presented to the consumption by gaining a democratic quality, the need to extract and interpret the information in this abundance of information has continued. In this context, it is thought about Cüneyt Özdemir have developed a new style regarding how the reporting/receiving process in digital media should be, while creating his own reporting opportunities with his own originality in the digital media environment where the hierarchical superiority that arises during the transfer of information has no effect on self-acceptance. In this context, Cüneyt Özdemir's Youtube channel is regarded as valuable because it contains new and powerful indicators on how the receiving and informing function should be transformed with digital media. Accordingly, in this study, it is aimed to reveal what opportunities Cüneyt Özdemir Youtube channel creates in the field of communication, which transforms the process of transferring and receiving news in accordance with the needs of the digital media consumer and the nature of digital media. For this purpose, the concrete elements in Cüneyt Özdemir's news narration were examined with the descriptive analysis method. In the study, it is seen that the elements such as arbitrariness, subjectivity and spontaneity observed in Cüneyt Özdemir's narration of news topics in social media serve to make sense of the news by the audience. In the example of Cüneyt Özdemir, the interpretation of the news from the mental window of the presenter and transferring it to the audience shows that traditional journalism patterns can be re-established with this new format in social media.

Kaynakça

  • Alyanak. Z.B.(2014). Etnografi ve Çevrimiçi Etnografi. M. Binark (Der.). Yeni Medya Çalışmalarında Araştırma ve Yöntem Teknikleri içinde (s. 117-163). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Baloğlu, E. ve Demir, Y. (2019) Sosyal Medyada Serbest Gazetecilik: YouTube Örneği. 1. Uluslararası Umay İnovatif Araştırmalar Kongresi/Konya.
  • Bauman, Z. (2005). Bireyselleşmiş Toplum (Çev. Yavuz Alogan). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. (2018). Retrotopya (Çev. Ali Karatay). İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Bulut, S.(2020) Egemen Söylemin Kıyısındakiler: Alternatif Bir Platform Olarak YouTube’da Gazetecilik ve Gazeteciler Üzerine Bir İnceleme. Erciyes İletişim Dergisi | Temmuz/July 2020 Cilt/Volume 7, Sayı/Issue 2, 727-748
  • Büyüköztürk Ş., Kılıç Ç., Akgün, K. ve D. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Farrelly, E. (2015). Mutluluğun Sakıncaları (Çev. Erdem Gökyaran). 2. Baskı. İstanbul: Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık.
  • Han, B. C. (2019). Psikopolitika (Çev. Haluk Barışcan). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Hermida, A. (2012) Social Journalism: Exploring How Social Media is Shaping Journalism. The Handbook of Global Online Journalism. Published by John Wiley & Sons, Inc.
  • Kıyan, Z. (2015). “Dijital Kapitalizmin İletişim Alanındaki İzleri”. Toplum Bilim Dergisi. Sayı 135. 27-56.
  • Kozinets, R. V. (2006), “Click to connect: Netnography and tribal advertising”, Journal of Advertising Research, 46 (3), 279.
  • Manovich, L. (2002). The Language of New Media. Cambridge: MIT Press.
  • Penetration of leading social networks in Turkey as of 3rd quarter 2020, by platform Share of Population. https://www.statista.com/statistics/284503/turkey-social-network-penetration/

DİJİTAL ÇAĞDA “HABER”DAR ETME PRATİĞİNİN DÖNÜŞÜMÜ ÜZERİNE: CÜNEYT ÖZDEMİR YOUTUBE KANALI ÖRNEĞİ

Yıl 2022, Sayı: 10, 35 - 51, 29.04.2022
https://doi.org/10.56075/egemiadergisi.1084124

Öz

İnsanın temel ihtiyaçlarından biri olan iletişim kurmanın bir uzantısı olarak haber, bilginin otorite değil de deneyim olarak kavrandığı dijital medya alanına uyarlandığında yeni bir görünüme sahip olmuştur. Dijital medya çağında bilgi/haber, bir yandan demokratik bir nitelik kazanarak herkesin tüketime sunulurken bir yandan da bu enformasyon bolluğunda bilginin ayıklanarak yorumlanması ihtiyacı devam etmiştir. Bu bağlamda bilginin aktarım sürecinde ortaya çıkan hiyerarşik üstünlüğün kendini kabul ettirmede etkisinin bulunmadığı dijital medya ortamında Cüneyt Özdemir’in, kendi özgünlüğü ile kendi haber verme olanakları yaratırken bir yandan da dijital medyada haber verme/alma sürecinin nasıl olması gerektiği ile ilgili yeni bir üslup geliştirdiği düşünülmektedir. Bu kapsamda Cüneyt Özdemir’in Youtube kanalı, haber alma/haber verme işlevinin dijital medya ile dönüşüme uğramasının ardından nasıl olması gerektiği ile ilgili yeni ve güçlü göstergeler içermesi bakımından değerli görülmektedir. Buna göre bu çalışmada dijital medya tüketicisi bireyin ihtiyaçlarına ve dijital medyanın doğasına uygun olarak haberin aktarılma ve alımlanma sürecini dönüştüren Cüneyt Özdemir Youtube kanalının iletişim alanında hangi olanakları yarattığının ortaya konulması amaçlanmaktadır. Bu amaçla Cüneyt Özdemir’in haber anlatımındaki somut unsurlar betimsel analiz yöntemi ile incelenmiştir. Çalışmada, Cüneyt Özdemir’in sosyal medyada haber konularını anlatımına ilişkin gözlemlenen keyfilik, öznellik, kendiliğindelik gibi unsurların haberin dinleyici/izleyici kitlesi tarafından anlamlandırılmasına hizmet ettiği görülmektedir. Cüneyt Özdemir örneğinde haberin sunucunun zihinsel penceresinden yorumlanarak izleyiciye aktarılması geleneksel habercilik kalıplarının sosyal medyadaki bu yeni format ile yeniden kurulabileceğini göstermektedir.

Kaynakça

  • Alyanak. Z.B.(2014). Etnografi ve Çevrimiçi Etnografi. M. Binark (Der.). Yeni Medya Çalışmalarında Araştırma ve Yöntem Teknikleri içinde (s. 117-163). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Baloğlu, E. ve Demir, Y. (2019) Sosyal Medyada Serbest Gazetecilik: YouTube Örneği. 1. Uluslararası Umay İnovatif Araştırmalar Kongresi/Konya.
  • Bauman, Z. (2005). Bireyselleşmiş Toplum (Çev. Yavuz Alogan). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. (2018). Retrotopya (Çev. Ali Karatay). İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Bulut, S.(2020) Egemen Söylemin Kıyısındakiler: Alternatif Bir Platform Olarak YouTube’da Gazetecilik ve Gazeteciler Üzerine Bir İnceleme. Erciyes İletişim Dergisi | Temmuz/July 2020 Cilt/Volume 7, Sayı/Issue 2, 727-748
  • Büyüköztürk Ş., Kılıç Ç., Akgün, K. ve D. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Farrelly, E. (2015). Mutluluğun Sakıncaları (Çev. Erdem Gökyaran). 2. Baskı. İstanbul: Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık.
  • Han, B. C. (2019). Psikopolitika (Çev. Haluk Barışcan). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Hermida, A. (2012) Social Journalism: Exploring How Social Media is Shaping Journalism. The Handbook of Global Online Journalism. Published by John Wiley & Sons, Inc.
  • Kıyan, Z. (2015). “Dijital Kapitalizmin İletişim Alanındaki İzleri”. Toplum Bilim Dergisi. Sayı 135. 27-56.
  • Kozinets, R. V. (2006), “Click to connect: Netnography and tribal advertising”, Journal of Advertising Research, 46 (3), 279.
  • Manovich, L. (2002). The Language of New Media. Cambridge: MIT Press.
  • Penetration of leading social networks in Turkey as of 3rd quarter 2020, by platform Share of Population. https://www.statista.com/statistics/284503/turkey-social-network-penetration/
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Esra Dudu Karaman 0000-0003-2070-8113

Yayımlanma Tarihi 29 Nisan 2022
Gönderilme Tarihi 7 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 10

Kaynak Göster

APA Dudu Karaman, E. (2022). DİJİTAL ÇAĞDA “HABER”DAR ETME PRATİĞİNİN DÖNÜŞÜMÜ ÜZERİNE: CÜNEYT ÖZDEMİR YOUTUBE KANALI ÖRNEĞİ. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya Ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi(10), 35-51. https://doi.org/10.56075/egemiadergisi.1084124
AMA Dudu Karaman E. DİJİTAL ÇAĞDA “HABER”DAR ETME PRATİĞİNİN DÖNÜŞÜMÜ ÜZERİNE: CÜNEYT ÖZDEMİR YOUTUBE KANALI ÖRNEĞİ. Egemia Dergisi. Nisan 2022;(10):35-51. doi:10.56075/egemiadergisi.1084124
Chicago Dudu Karaman, Esra. “DİJİTAL ÇAĞDA ‘HABER’DAR ETME PRATİĞİNİN DÖNÜŞÜMÜ ÜZERİNE: CÜNEYT ÖZDEMİR YOUTUBE KANALI ÖRNEĞİ”. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya Ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi, sy. 10 (Nisan 2022): 35-51. https://doi.org/10.56075/egemiadergisi.1084124.
EndNote Dudu Karaman E (01 Nisan 2022) DİJİTAL ÇAĞDA “HABER”DAR ETME PRATİĞİNİN DÖNÜŞÜMÜ ÜZERİNE: CÜNEYT ÖZDEMİR YOUTUBE KANALI ÖRNEĞİ. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi 10 35–51.
IEEE E. Dudu Karaman, “DİJİTAL ÇAĞDA ‘HABER’DAR ETME PRATİĞİNİN DÖNÜŞÜMÜ ÜZERİNE: CÜNEYT ÖZDEMİR YOUTUBE KANALI ÖRNEĞİ”, Egemia Dergisi, sy. 10, ss. 35–51, Nisan 2022, doi: 10.56075/egemiadergisi.1084124.
ISNAD Dudu Karaman, Esra. “DİJİTAL ÇAĞDA ‘HABER’DAR ETME PRATİĞİNİN DÖNÜŞÜMÜ ÜZERİNE: CÜNEYT ÖZDEMİR YOUTUBE KANALI ÖRNEĞİ”. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi 10 (Nisan 2022), 35-51. https://doi.org/10.56075/egemiadergisi.1084124.
JAMA Dudu Karaman E. DİJİTAL ÇAĞDA “HABER”DAR ETME PRATİĞİNİN DÖNÜŞÜMÜ ÜZERİNE: CÜNEYT ÖZDEMİR YOUTUBE KANALI ÖRNEĞİ. Egemia Dergisi. 2022;:35–51.
MLA Dudu Karaman, Esra. “DİJİTAL ÇAĞDA ‘HABER’DAR ETME PRATİĞİNİN DÖNÜŞÜMÜ ÜZERİNE: CÜNEYT ÖZDEMİR YOUTUBE KANALI ÖRNEĞİ”. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya Ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi, sy. 10, 2022, ss. 35-51, doi:10.56075/egemiadergisi.1084124.
Vancouver Dudu Karaman E. DİJİTAL ÇAĞDA “HABER”DAR ETME PRATİĞİNİN DÖNÜŞÜMÜ ÜZERİNE: CÜNEYT ÖZDEMİR YOUTUBE KANALI ÖRNEĞİ. Egemia Dergisi. 2022(10):35-51.