Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

“C’MON C’MON” FİLMİ KARAKTERLERİNİN SOREN KİERKEGAARD’IN KAYGI KAVRAYIŞI ÇERÇEVESİNDE ÇÖZÜMLENMESİ

Yıl 2024, Sayı: 14, 1 - 19, 30.10.2024
https://doi.org/10.56075/egemiadergisi.1460776

Öz

Bu çalışmada C’mon C’mon filmi karakterleri Soren Kierkegaard’ın kaygı kavrayışı çerçevesinde çözümlenecektir. Kaygı kavramına geçiş filmdeki gelecek belirsizliğini temel alan sorular aracılığıyla yapılacaktır. Kaygı kavramı kendi içinde alt başlıklara ayrılıp bu alt başlıklar üzerinden işlenecektir. Bu alt başlıklar şunlardır: Bir ben olma biçimi olarak kaygı, günahın olanağı olarak kaygı, korku nesnesi olarak kaygı, bir özgürlük olanağı olarak kaygıdır. Bu alt başlıklar filmin çözümlenmesine katkıda bulunacaktır. Yazının yöntemi ise psikolojik açıdan eleştiri yöntemidir. İki temel psikolojik eleştiri ekolünden faydalanılacaktır, bunlar: “Freudyen psikanaliz” ve çalışmanın odağını daha çok oluşturan “nesne ilişkileri psikolojisi” ekolüdür “Nesne İlişkileri Kuramı” ekolü bilinçdışına daha az odaklanıp insanlar arasındaki ilişkiler üzerine odaklanmaktadır. Freudyen psikanaliz yöntemi ise bilinçdışındaki arzuların ve korkuların ortaya çıkış biçimine vurgu yapar. Filmin de her iki ekol açısından çözümlenmeye uygun olması bu yöntemin tercih edilmesinde ana sebep olmuştur. Filmdeki gelecek belirsizliğini temel alan sorular ve bu soruların doğurduğu temel mesele olan “kaygı” kavramıyla beraber irdelenen C’mon C’mon filminin doğurduğu etkinin genişletilmesi hedeflenmektedir. Nihayetinde bu çalışma, filmdeki başkarakterlerden Johnny ve Jesse’nin kaygı çeşitlerine eğilecektir.

Kaynakça

  • Akış, Yasemin. (2021). Soren Kierkegaard’da Kaygı Kavramı. İstanbul: Ayrıntı.
  • Budak, Selçuk. (2021). Psikoloji Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat.
  • Dağ, İhsan. (Şubat/Mart/Nisan 1999). Psikolojinin Işığında Kaygı. Doğu Batı Dergisi, Sayı:6, s.173-183.
  • Deren, Seçil. (Şubat/Mart/Nisan 1999). Angst ve Ölümlülük. Doğu Batı Dergisi, Sayı:6, s.107-122.
  • Ehrlich, David. (C’mon C’mon Review). https://www.indiewire.com/criticism/movies/cmon-cmon-review-1234661731/
  • Esgün, İ. Uğur. (Ocak/Şubat 2004). “İnsan-Merkezcilik Kompleksi Üzerine”, KaramecmuA Dergisi, Sayı:10, s. 26-31.
  • Horkheimer, Max. (2010). Akıl Tutulması. (Orhan Koçak, Çev.). İstanbul: Metis.
  • Horney, Karen. (2020). Çağımızın Nevrotik Kişiliği. (Başak Kıcır, Çev.). İstanbul: Sel.
  • Kabadayı, Lale. (2020). Film Eleştirisi. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Kierkegaard, Soren. (2004). Ölümcül Hastalık Umutsuzluk. (M. Mukadder Yakupoğlu, Çev.). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Kierkegaard, Soren. (2013). Kaygı Kavramı. (Türker Armaner, Çev.). İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Kuçuradi, İoanna. (1994). Uludağ Konuşmaları. Ankara: Türk Felsefe Kurumu.
  • Mills, Mike (Yönetmen). (2010). Beginners(Film) USA:A24.
  • Mills, Mike (Yönetmen). (2021). C’mon C’mon(Film) USA:A24.
  • Özden, Zafer. (2020). Film Eleştirisi. Ankara: İmge.
  • Özlem, Doğan. (2009). Anlamdan Geleneğe, Kimlikten Özgürlüğe. İstanbul: İnkılâp.
  • Ryan, Michael & Lenos, Melissa. (2014). Film Çözümlemesine Giriş. (Emrah Suat Onat, Çev.). Ankara: De Ki.
  • Salecl, Renata. (2013). Kaygı Üzerine. (Barış Engin Aksoy, Çev.). İstanbul: Metis.
  • Soykan, Ömer Naci. (Şubat/Mart/Nisan 1999). Varoluş Yolunun Ana Kavşağında: Korku ve Kaygı. Doğu Batı Dergisi, Sayı:6, s.41-63.
  • Talay, Zeynep. (Güz 2016). Macıntyre ve Kierkegaard’da Benlik Anlayışı. Özne, Sayı:25, s.57-65.
  • Taşdelen, Vefa. (Güz 2016). Kierkegaard Psikolojisi: Kaygı. Özne, Sayı:25, s.65-75.
  • Taşdelen, Vefa. (2017). Kaygıdan Umuda Varoluşun Renkleri. Ankara: Hece.

ANALYSIS OF THE MOVIE "C'MON C'MON" CHARACTERS WITHIN THE FRAMEWORK OF SOREN KIERKEGAARD'S CONCEPT OF ANXIETY

Yıl 2024, Sayı: 14, 1 - 19, 30.10.2024
https://doi.org/10.56075/egemiadergisi.1460776

Öz

In this study, the movie C'mon C'mon characters will be analyzed within the framework of Kierkegaard's understanding of anxiety. The transition to the concept of anxiety will be made through questions based on the uncertainty of the future in the movie. The idea of anxiety will be broken down into smaller sections and explored within each of these sections. The article discusses four subheadings related to anxiety: Anxiety as a way of being, anxiety as a possibility of sin, anxiety as an object of fear, and anxiety as a possibility of freedom. These subheadings will provide insight into the analysis of the movie. Although the "object relations psychology" school is dominant among the two main schools of psychological criticism (these are Freudian psychoanalysis and object relations psychology), both schools will be benefited from. The “Object Relations Theory” school focuses less on the unconscious and more on relationships between people. The Freudian psychoanalysis method emphasizes the emergence of unconscious desires and fears. The fact that the film is suitable for analysis in terms of both schools was the main reason for choosing this method. The goal is to enhance the understanding of the movie "C'mon C'mon," exploring themes of uncertainty about the future and the concept of "anxiety" that these themes evoke. Ultimately, this study will focus on the types of anxiety of Johnny and Jesse, the main characters in the movie.

Kaynakça

  • Akış, Yasemin. (2021). Soren Kierkegaard’da Kaygı Kavramı. İstanbul: Ayrıntı.
  • Budak, Selçuk. (2021). Psikoloji Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat.
  • Dağ, İhsan. (Şubat/Mart/Nisan 1999). Psikolojinin Işığında Kaygı. Doğu Batı Dergisi, Sayı:6, s.173-183.
  • Deren, Seçil. (Şubat/Mart/Nisan 1999). Angst ve Ölümlülük. Doğu Batı Dergisi, Sayı:6, s.107-122.
  • Ehrlich, David. (C’mon C’mon Review). https://www.indiewire.com/criticism/movies/cmon-cmon-review-1234661731/
  • Esgün, İ. Uğur. (Ocak/Şubat 2004). “İnsan-Merkezcilik Kompleksi Üzerine”, KaramecmuA Dergisi, Sayı:10, s. 26-31.
  • Horkheimer, Max. (2010). Akıl Tutulması. (Orhan Koçak, Çev.). İstanbul: Metis.
  • Horney, Karen. (2020). Çağımızın Nevrotik Kişiliği. (Başak Kıcır, Çev.). İstanbul: Sel.
  • Kabadayı, Lale. (2020). Film Eleştirisi. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Kierkegaard, Soren. (2004). Ölümcül Hastalık Umutsuzluk. (M. Mukadder Yakupoğlu, Çev.). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Kierkegaard, Soren. (2013). Kaygı Kavramı. (Türker Armaner, Çev.). İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Kuçuradi, İoanna. (1994). Uludağ Konuşmaları. Ankara: Türk Felsefe Kurumu.
  • Mills, Mike (Yönetmen). (2010). Beginners(Film) USA:A24.
  • Mills, Mike (Yönetmen). (2021). C’mon C’mon(Film) USA:A24.
  • Özden, Zafer. (2020). Film Eleştirisi. Ankara: İmge.
  • Özlem, Doğan. (2009). Anlamdan Geleneğe, Kimlikten Özgürlüğe. İstanbul: İnkılâp.
  • Ryan, Michael & Lenos, Melissa. (2014). Film Çözümlemesine Giriş. (Emrah Suat Onat, Çev.). Ankara: De Ki.
  • Salecl, Renata. (2013). Kaygı Üzerine. (Barış Engin Aksoy, Çev.). İstanbul: Metis.
  • Soykan, Ömer Naci. (Şubat/Mart/Nisan 1999). Varoluş Yolunun Ana Kavşağında: Korku ve Kaygı. Doğu Batı Dergisi, Sayı:6, s.41-63.
  • Talay, Zeynep. (Güz 2016). Macıntyre ve Kierkegaard’da Benlik Anlayışı. Özne, Sayı:25, s.57-65.
  • Taşdelen, Vefa. (Güz 2016). Kierkegaard Psikolojisi: Kaygı. Özne, Sayı:25, s.65-75.
  • Taşdelen, Vefa. (2017). Kaygıdan Umuda Varoluşun Renkleri. Ankara: Hece.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Anıl Yağcı" 0000-0002-5593-7875

Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2024
Gönderilme Tarihi 28 Mart 2024
Kabul Tarihi 12 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 14

Kaynak Göster

APA Yağcı", A. (2024). “C’MON C’MON” FİLMİ KARAKTERLERİNİN SOREN KİERKEGAARD’IN KAYGI KAVRAYIŞI ÇERÇEVESİNDE ÇÖZÜMLENMESİ. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya Ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi(14), 1-19. https://doi.org/10.56075/egemiadergisi.1460776
AMA Yağcı" A. “C’MON C’MON” FİLMİ KARAKTERLERİNİN SOREN KİERKEGAARD’IN KAYGI KAVRAYIŞI ÇERÇEVESİNDE ÇÖZÜMLENMESİ. Egemia Dergisi. Ekim 2024;(14):1-19. doi:10.56075/egemiadergisi.1460776
Chicago Yağcı", Anıl. “‘C’MON C’MON’ FİLMİ KARAKTERLERİNİN SOREN KİERKEGAARD’IN KAYGI KAVRAYIŞI ÇERÇEVESİNDE ÇÖZÜMLENMESİ”. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya Ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi, sy. 14 (Ekim 2024): 1-19. https://doi.org/10.56075/egemiadergisi.1460776.
EndNote Yağcı" A (01 Ekim 2024) “C’MON C’MON” FİLMİ KARAKTERLERİNİN SOREN KİERKEGAARD’IN KAYGI KAVRAYIŞI ÇERÇEVESİNDE ÇÖZÜMLENMESİ. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi 14 1–19.
IEEE A. Yağcı", “‘C’MON C’MON’ FİLMİ KARAKTERLERİNİN SOREN KİERKEGAARD’IN KAYGI KAVRAYIŞI ÇERÇEVESİNDE ÇÖZÜMLENMESİ”, Egemia Dergisi, sy. 14, ss. 1–19, Ekim 2024, doi: 10.56075/egemiadergisi.1460776.
ISNAD Yağcı", Anıl. “‘C’MON C’MON’ FİLMİ KARAKTERLERİNİN SOREN KİERKEGAARD’IN KAYGI KAVRAYIŞI ÇERÇEVESİNDE ÇÖZÜMLENMESİ”. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi 14 (Ekim 2024), 1-19. https://doi.org/10.56075/egemiadergisi.1460776.
JAMA Yağcı" A. “C’MON C’MON” FİLMİ KARAKTERLERİNİN SOREN KİERKEGAARD’IN KAYGI KAVRAYIŞI ÇERÇEVESİNDE ÇÖZÜMLENMESİ. Egemia Dergisi. 2024;:1–19.
MLA Yağcı", Anıl. “‘C’MON C’MON’ FİLMİ KARAKTERLERİNİN SOREN KİERKEGAARD’IN KAYGI KAVRAYIŞI ÇERÇEVESİNDE ÇÖZÜMLENMESİ”. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya Ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi, sy. 14, 2024, ss. 1-19, doi:10.56075/egemiadergisi.1460776.
Vancouver Yağcı" A. “C’MON C’MON” FİLMİ KARAKTERLERİNİN SOREN KİERKEGAARD’IN KAYGI KAVRAYIŞI ÇERÇEVESİNDE ÇÖZÜMLENMESİ. Egemia Dergisi. 2024(14):1-19.