Fütüvvet, yiğitlik, mertlik, cömertlik ve diğergâmlık
gibi hususiyetler ile bir takım ahlakî vasıflara sahip fetâ veya fityân diye
nitelendirilen gençlerin dünyasını temsil eder. Zamanla sûfîlikle kaynaşarak
tasavvufî bir nitelik kazandı. Bu haliyle Ortaçağ İslâm dünyasının siyasî,
sosyal, ekonomik, dinî ve ilmî hayatında önemli bir yer edindi. XI. yüzyılın
ikinci yarısı itibariyle de İslâm coğrafyasının geniş bir bölümüne hâkim hale
gelen Büyük Selçukluların himayesinde varlığını sürdürmeye devam etti. Büyük Selçuklular
devrinde fütüvvet kültürü, hem fikrî-dinî ve içtimaî-iktisadî cihetleriyle hem
de edebî-yazınsal boyutuyla önemli gelişmeler yaşadı. Nitekim reisü’l-fityân
diye nitelendirilen âyan ve eşraf tabakasına mensup Hasan b. Said el-Menî‘î ve
Ebü’l-Hasan el-İsferâyînî ile fütüvvete dair eserler kaleme alan el-Kuşeyrî ve
Hâce Abdullah el-Ensarî bunun örneklerindendir. Öte yandan fırıncı İbn Resûlî
ve kumaş satıcısı Abdülkadir el-Hâşimî’nin Bağdad’daki fütüvvet yapılanmaları, bu
zamanda fütüvvetin nasıl teşkilatlandığına dair önemli bilgiler sunmaktadır. Bu
bağlamda çalışmamızda 473 (1081) yılındaki Bağdad hadisesi nokta-i nazarında
Büyük Selçukluların ilk dönmelerinde fütüvvet kültürü üzerinde durulacaktır.
Futuwwa with
corresponding to represents the world of young people who are characterized as fetā
or fityān with certain qualities such as valour, bravery, generosity and
altruism and some ethical qualities. In time, it merged with sufism and
acquired a mystical character. On that sense, it was an important place in the
political, social, economic, religious and scholarly life of the Middle Ages Islamic
world. As of the second half of the 11th century, it continued to exist under
the patronage of the Great Seljuks, who was dominated over the large part of
the Islamic world. During the Great Seljuks period, the culture of futuwwa
experienced significant developments both intellectual-religious and
social-economic as well as literary. As a matter of fact, Rais al-Fityān Hasan
b. Said al-Menī‘ī and Abu al-Hasan al-Isfarāyinī who members of the wealthy
class with al-Qushayrī and Abdullah al-Ansarī, who wrote works on futuwwa, are
examples of this. On the other hand, the baker Ibn Rasūlī and the cloth seller
Abd al-Qadir al-Hashimī, in Baghdad, offer important information on how the
futuwwa is organized at this time. This article will focus on the culture of futuwwa
in the early periods of the Great Seljuks in the light of in the event of the
year 473 (1081), in Baghdad.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | MAKALELER |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 34 Sayı: 1 |