Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

STEM Eğitim Döngüsüne Bloom Taksonomisi Çerçevesinde Bakış

Yıl 2019, Cilt: 4 Sayı: 2, 142 - 150, 19.10.2019

Öz

Dünya’da özellikle gelişmekte olan birçok ülke
eğitim sistemlerini sorgulamaktadır. İçerik öğretimine dayalı eğitim sistemleri
yerini sorgulayan, araştıran ve ürün ortaya koyan sistemlere bırakmaktadır. Bu
anlamda proje tabanlı eğitim için STEM (Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik)
güncel bir konu olmaktadır. STEM’in amacına uygun bir şekilde
gerçekleştirilebilmesi için eğitimcilerin bu konuda bilgi ve tecrübeleri
önemlidir. STEM sayesinde öğrencilere Fen bilimleri, Matematik gibi dersleri
ezber sisteminden çıkartıp, bilgilerin gerçek yaşamda uygulanabilirliği ve
problem çözme tekniklerinin geliştirilmesi, merak, araştırma ve yaratıcılık
özelliklerinin öne çıkartılması hedef alınmaktadır.
STEM, öğrencilerin bazı alanlarda öğrendikleri ile
sanat uygulamaları, öğeleri, tasarım ilkeleri ve standartları arasında bir bağ
kurarak öğrenmelerine olanak tanıyor.  Sınırların ve kısıtlamaların
ortadan kalktığı STEM eğitiminde merak, eleştirel düşünme, sorgulama ve
inovasyonla dolu bir öğrenme ortamı sağlanıyor. Aynı zamanda eğitim konusunda
öğrenmenin hangi basamağında uygulamalara hitap ettiği de yine önem arz
etmektedir. Bu sebepten STEM eğitsel hedeflerin taksonomisi olarak adlandırılan
Bloom taksonomisinde değerlendirilmiştir. Bloom modelini oluşturan temel şey;
öğrenciye etki eden kişisel algılama farklılıklarını kontrol altında tutarak
öğretimin niteliğinin kontrol edilebilmesidir. STEM ile takım çalışması ve
disiplinlerarası yaklaşımlar eğitimdeki ihtiyaçları giderecektir. Bu
araştırmada eğitsel hedefler göz önünde bulundurulduğunda STEM’in Bloom
taksonomisi ile ilişkisi sorusuna cevap aranmıştır. Ayrıca Bloom taksonomisinin
hangi basamakları ile ilgili olduğu ve eğitim bilimlerinde ne şekilde STEM ile
ilişkilendirildiği sorularına cevap aranmaktadır. Araştırmada bu soruların
cevapları ile Dünya’da ve Türkiye’de STEM konusunun algılanmasına da
değinilmiştir. STEM’in genel hatları ile tartışılması ve Türkiye’de son
yıllarda STEM’in durumu ve uygulamalarından bahsedilmiştir. Çalışmada nitel
araştırma yöntemi kullanılmıştır. Çalışma durum çalışması türlerinden
açıklayıcı durum çalışmasıdır. Bu yöntem ile güncel konu başlığı olan STEM
hakkında Bloom taksonomisini de içerecek şekilde verilerin yorumlanmasına
yardımcı olunması düşünülmektedir. Bu çalışmada STEM eğitim döngüsüne Bloom
taksonomisi çerçevesinde bir inceleme yapılması amaçlanmaktadır. Bu araştırmada
Bloom taksonomisi öğrenme basamakları ile STEM konusunun incelenmesine
çalışılmıştır.  Yapılan araştırma ile
Bloom taksonomisinin analiz, sentez ve değerlendirme basamaklarına STEM’ in
uygun olduğu ortaya konulmuştur.

Kaynakça

  • Aslan-Tutak, F., Akaygün, S., & Tezsezen, S. (2017). Collaboratively Learning to Teach STEM: Change in Participating Pre-service Teachers’ Awareness of STEM. H. U. Journal of Education. 32 (4), 794-816.
  • Baran, E., Canbazoğlu – Bilici, S., & Mesutoğlu, C. (2015). Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik (FeTeMM) Spotu Geliştirme Etkinliği. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi (ATED). 5 (2), 60 – 69.
  • Carnevale, A. P., Smith, N., & Melton, M. (2011). STEM: Science Technology Engineering Mathematics. State-Level Analysis. Georgetown University Center on Education and the Workforce.
  • Corlu, M. S. (2014). FeTeMM Eğitimi Makale Çağrı Mektubu. Turkish Journal of Education. 3 (1), 4-10.
  • Hill, C., Corbett, C., & Rose, A. S. (2010). Why So Few? Women in Science, Technology, Engineering and Mathematics. AAUW.
  • Hudson, P., English, L., Dawes, L., King, D., & Baker, S. (2015). Exploring Links between Pedagogical Knowledge Practices and Student Outcomes in STEM Education for Primary Schools. Australian Journal of Teacher Education. 40 (6), 134 – 151.
  • Kuenzi, J. J. (2008). Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) Education: Background, Federal Policy, and Legislative Action. CRS Report for Congress.
  • MEB. (2017). STEM Eğitimi Öğretmen El Kitabı. http://scientix.meb.gov.tr/images/upload/Event_35/Gallery/STEM%20E%C4%9Fitimi%20%C3%96%C4%9Fretmen%20El%20Kitab%C4%B1.pdf
  • Savran Gencer, A. (2015). Fen Eğitiminde Bilim ve Mühendislik Uygulaması: Fırıldak Etkinliği. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi (ATED), 5(1), 1-19.
  • Suprapto, N. (2016). Students’ Attitudes towards STEM Education: Voices from Indonesian Junior High Schools. Journal of Turkish Science Education. 13 (Special Issue), 75 – 87.
  • Şahin, A., Ayar, M. C., & Adıgüzel, T. (2014). STEM Related After-School Program Activities and Associated Outcomes on Student Learning. Educational Sciences: Theory & Practice. 14(1), 309-322.
  • Tyson, W., Lee, R., & Hanson, M. A. (2007). Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) Pathways: High School Science and Math Coursework and Postsecondary Degree Attainment. Journal of Education for Students Placed at Risk. 12 (3), 243 – 270.
  • Ursani, A. A., Memon, A. A., & Chowdhry, B. S. (2014). Bloom’ s Taxonomy as Pedagogical Model for Signals and Systems. International Journal of Electrical Engineering Education, Volume 51, Number 2.
  • Yılmaz, H., Yiğit Koyunkaya, M., Güler, F., & Güzey, S. (2017). Turkish Adaptation Of The Attitudes Toward Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) Education Scale. Kastamonu Education Journal. 25 (5), 1787-1800.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatih Çağatay Baz 0000-0002-6398-9851

Yayımlanma Tarihi 19 Ekim 2019
Gönderilme Tarihi 12 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Baz, F. Ç. (2019). STEM Eğitim Döngüsüne Bloom Taksonomisi Çerçevesinde Bakış. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 142-150.