Eğitim, bireyin hayata hazırlandığı süreç olarak görülebilir. Bu sürecin gidişatı-
nın ise izlenmesi ve değerlendirilmesi gerekir. Eğitimin izlenmesi ve değerlendirilmesini ölçme olarak nitelendirmek mümkündür. Ölçmeye bağlı olarak sahip olunması beklenen bilgi, beceri ve tutumların ne seviyede edinildiği ya da edinilmediği
tespit edilebilir. Bu tespit işleminden sonra ise değerlendirme boyutuna geçilir
ki burada geriye dönük olarak öğrencinin edinemediği bilgi, beceri ve tutumları
edinmesi için öğretmenlerin iyileştirme çalışmaları yapmaya ihtiyacı olur.
Bloom Taksonomisi ölçmenin sağlıklı bir şekilde yapılıp yapılmadığının dü-
zeylere göre değerlendirilmesini sağlayabilir. Bloom Taksonomisinin yenilenmiş
formuna göre hatırlama, anlama, uygulama, analiz etme, değerlendirme ve yaratma düzeyleri üzerinden değerlendirildiği zaman öğrencilerin öğrenip, öğrenmedikleri kontrol edilerek yapılacak çalışmalar buna göre yeniden düzenlenebilir.
Okullarda eğitim ve öğretim faaliyetleri bir program dâhilinde yapılmaktadır.
Her öğretmenin görevi, derse girdiği sınıfın seviyesine uygun olarak hazırlanan
programı zamanında uygulamaktır. Programların en can alıcı noktası ise kazanımlardır. Ölçme ve değerlendirme işlemlerinin kazanımlar baz alınarak hazırlanması öğrencilerin program dahilinde öğrenmelerinin değerlendirilmesini sağ-
layabilir.
Bu çalışmada Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı özel ve devlet liseleri 11. sınıf
öğrencilerinin T.C. İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük ders kitabında bulunan ünite sonu değerlendirme soruları üzerinde durulacaktır. Ünite sonu soruları Bloom
Taksonomisi ve kazanımlar açısından incelenecektir. Sorular, Bloom Taksonomisi’ne göre düzeylere ayrılacaktır. Ayrıca ünite sonu soruları Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından 2012’de yayınlanan T.C. İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük
programında bulunan kazanımlarla eşlenecektir. Doküman inceleme yöntemi ile
yapılacak olan çalışma T.C. İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük ders kitabında bulunan
7 ünite sonu ölçme ve değerlendirme sorularıyla sınırlıdır. Çalışma sonunda elde
edilen veriler soruların düzeyleri ve kazanımlarla uyumuna bakılarak eksik olan
düzeylerle ilgili örnek sorular oluşturulacaktır.
Bloom Taksonomisi T.C. İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük Ders Kitabı Soruları Ölçme ve Değerlendirme Kazanım Program
Bölüm | Eğitim ve Toplum Sayı 15 |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2016 |
Gönderilme Tarihi | 10 Kasım 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 5 Sayı: 15 |
Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler alanında Türkçe makale yayınlamaktadır. Dergi basılı olarak Türkiye ve yurt dışındaki kütüphanelere ulaşmakta, elektronik nüshası ise pek çok index tarafından taranmaktadır.