In this study, the articles published in the field of instructional leadership were examined by the bibliometric analysis method at the international and national levels. The articles scanned in the field of educational sciences in the Web of Science database were included in the study. These articles were analyzed by citation analysis technique according to the article, institution, and country at the international scale and according to the article at the Turkish scale. The results indicated that the first articles in the field of instructional leadership were published in the 1980s, the number of published articles increased in the 2000s, and this increasing trend continued in the following years. The results of the research show that the most influential article at the international level is the study titled "Principal leadership and school performance: An integration of transformational and instructional leadership" by Marks and Printy (2003), while in Turkey, the study titled "The effect of instructional leadership and distributed leadership on teacher self-efficacy and job satisfaction: Mediating roles of supportive school culture and teacher collaboration" by Liu, Bellibaş and Gümüş (2021). The results also showed that the most influential country in terms of articles published in the field of instructional leadership is the United States of America, and Turkey is the third most influential country. In terms of institutions, the results indicated that the most influential institution in terms of articles in this field was the University of Johannesburg, and Adıyaman and Karabük University were among the most influential institutions in Turkey. The research results are discussed with education policy at the global and national levels.
Keywords: Instructional leadership, learning-centered leadership, bibliometric analysis, science mapping.
Instructional leadership learning-centered leadership bibliometric analysis science mapping
Bu araştırmada öğretimsel liderlik alanına ilişkin yayımlanan makaleler uluslararası ve ulusal düzeyde bibliyometrik analiz yöntemiyle incelenmiştir. Araştırmaya Web of Science veri tabanında eğitim bilimleri alanında taranan makaleler dâhil edilmiştir. Bu makaleler atıf analizi tekniğiyle dünya ölçeğinde makaleye, kuruma ve ülkeye göre, Türkiye ölçeğinde makaleye ve kuruma göre incelenmiştir. Sonuçlar öğretimsel liderlik alanında ilk makalelerin 1980’li yıllarda yayımlandığına, yayımlanan makale sayısında 2000’li yıllarla birlikte artış yaşandığına ve bu artış trendinin ilerleyen yıllarla birlikte devam ettiğine işaret etmiştir. Araştırma sonuçları uluslararası düzeyde en etkili makalenin Marks ve Printy (2003) tarafından gerçekleştirilen “Principal leadership and school performance: An integration of transformational and instructional leadership” başlıklı araştırma olduğu, Türkiye özelinde ise Liu ve diğerleri (2021) tarafından yayımlanan “The effect of instructional leadership and distributed leadership on teacher self-efficacy and job satisfaction: Mediating roles of supportive school culture and teacher collaboration” başlıklı makale olduğunu ortaya koymuştur. Ayrıca sonuçlar öğretimsel liderlik alanında yayımlanan makaleler açısından en etkili ülkenin A.B.D. olduğunu ve Türkiye’nin de en etkili üçüncü ülke olduğunu göstermiştir. Kurumlar açısından ise araştırma sonuçları bu alandaki makaleler özelinde en etkili kurumun Johannesburg Üniversitesi olduğuna ve Türkiye’den de Adıyaman Üniversitesi ve Karabük Üniversitesi’nin en etkili kurumlar arasında bulunduğuna işaret etmiştir. Araştırma sonuçları küresel ulusal düzeyde eğitim politikasıyla tartışılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Öğretimsel liderlik, öğrenme merkezli liderlik, bibliyometrik analiz, bilim haritalama.
Öğretimsel liderlik öğrenme merkezli liderlik bibliyometrik analiz bilim haritalama
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İnsan Merkezli Bilgi İşleme (Diğer) |
Bölüm | 37.Sayı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2024 |
Gönderilme Tarihi | 7 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 10 Nisan 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 13 Sayı: 37 |
Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler alanında Türkçe makale yayınlamaktadır. Dergi basılı olarak Türkiye ve yurt dışındaki kütüphanelere ulaşmakta, elektronik nüshası ise pek çok index tarafından taranmaktadır.