2005
yılı Sosyal Bilgiler öğretim programında okul dışı öğrenme kapsamında yerel
tarih, sözlü tarih, aile tarihi, tarihsel ve coğrafi mekânlar ile müze
gezilerine yer verildiği görülmektedir. Bu araştırmada ise okul dışı
öğretim yöntemlerinden biri olarak eşya tarihi yaklaşımı ele alınmıştır.Bu doğrultuda
araştırmanın amacı, Sosyal Bilgiler derslerinde yeni bir araştırma ve öğrenme
yaklaşımı olarak eşya tarihini sınıfta uygulamak, öğrencilerin
gerçekleştirdikleri eşya tarihi proje sürecini değerlendirmek ve sürece ilişkin
paydaşların görüşlerini ortaya koymaktır. Araştırma nitel bir araştırma olup
araştırma deseni eylem araştırmasıdır. Araştırmanın çalışma grubunu Adana
ilinin Seyhan ilçesinde yer alan bir devlet okulunun 5. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır.
Çalışmaya 11’i erkek, 10’u kız olmak üzere toplam 21 öğrenci katılmıştır.
Araştırmanın veri toplama araçlarını öğrenciler tarafından hazırlanan eşya
tarihi proje ödevleri, öğretmen ve öğrencilerle yapılan görüşme formları ile
okulun Sosyal Bilgiler öğretmeni ve çalışmaya katılan 4 öğrenci ile sürece
ilişkin yapılan bir anket çalışması oluşturmaktadır. Öğrenciler bireysel ya da
iki kişilik grup olarak hazırladıkları eşya tarihi projesi kapsamında
seçtikleri bir eşyanın tarihine ilişkin bilgi toplamış, bu bilgileri eşyaya ait
görsellerle desteklemiş, yararlandıkları kaynakları projelerinin kaynakça
kısmında belirtmişler, 40 yaş üstü 3 kişiyle projelerinde kullandıkları eşyaya
ilişkin görüşme yapmışlar ve araştırma sonuçlarını rapor halinde sunmuşlardır.
Araştırma sonuçları öğrencilerde sürekliliği kavramanın değişimi kavramaktan görece
daha zor olduğunu göstermektedir. Öğrenciler eşya tarihi projesinde eşyaların
ilk hallerinden yola çıkarak geçmiş dönemdeki yaşamlara dair çıkarımda
bulunmuşlar; geçmiş dönemle günümüz dönemi arasında kıyaslama yapabilmişler; eşyaların/araç
ve gereçlerin geçmiş dönemlerdeki teknolojik özellikleri hakkında fikir sahibi
olmuşlar, bu eşyaları kullanan büyükleriyle yaptıkları mülakatlarda
büyüklerinin yaşadıkları zorlukları öğrenmişler ve empati kurabilmişlerdir.
Sosyal Bilgiler Okul Dışı Öğrenme Eşya Tarihi Eylem Araştırması
In 2005 Social
Studies Curriculum, it was seen that local, oral and family history, historical
and geographical locations and museum trips are included within the framework
of learning- out- of- school. This research aims to study on the history of
material approach, one of the methods of out-of-school learning. The purpose of
the present study is to implement the history of material method as a new
research and learning approach, to evaluate the process of the approach by the
students and reveal the views of the partners. The present study was planned in
the line of qualitative paradigm where action research was the main research
design. The research was carried out with a working group consisting of 5th
grade students attending to a state school in Seyhan, Adana. 21 students (11 male and 10 female)
participated in the study. The data was obtained from “history of material
projects” prepared by the students. The interview forms with the students and
teachers and a questionnaire about the process with Social Studies teacher of
the chosen school and 4 students. In the present study, the students collected
information about the history of a chosen material and prepared projects as a
group of two or individually. They also supported the information with certain
visuals and wrote a bibliography at the end of the project. Additionally, they
were required to make interviews with 3 adults above 40 years old about the
chosen material and make a report about the results. The results reveal that
understanding ‘the continuity’ is relatively more difficult than understanding
‘the change’ for the students. The students were expected to make deductions
from the first form of the material about past lives, make comparison between
past and present and have an idea about the technological features of the
materials in the past. They were also able to learn about the living conditions
of adults and grow empathy with them.
Social Studies Outdoors Teaching History Of Material Action Research
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Kasım 2017 |
Gönderilme Tarihi | 9 Ekim 2017 |
Kabul Tarihi | 25 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 1 |
ERCİYES JOURNAL OF EDUCATION [EJE]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.