Bu araştırmanın amacı, Fizik Öğretmeni adaylarının Elektrik konusunda 10
temel kavrama ait metaforik algılarını ortaya çıkarmaktır. Bu kavramlar,
“elektron”, “proton”, “elektrik alanı”, “yük”, “iletken”, “yalıtkan”, “yarı
iletken”, “akı”, “manyetik alan” ve “kondansatör” kavramlarıdır. Araştırma, bir Devlet Üniversitesinin, Eğitim
Fakültesi 3. Sınıf Fizik Öğretmeni adayları ile 2016-2017 eğitim-öğretim
yılında gerçekleştirilmiştir. Öğrencilere, “Kavram…’dir. Çünkü…” soru kalıbı açık uçlu olarak
sunularak kendi metaforik algıları ortaya çıkarmak istenmiş, çünkü ifadesi ile
oluşturdukları bu metaforları dayanaklandırmaları
beklenmiştir. 10 gönüllü öğretmen adayı ile gerçekleşen bu araştırmada,
nitel analiz tekniklerinden betimleme tekniğine başvurulmuştur. Araştırmanın ikinci bölümü, 4 hafta süren mülakattan
oluşmaktadır. Bu mülakata, araştırmanın birinci bölümünde verdikleri
cevapların tutarlılığı açısından seçilen 4 öğretmen adayı gönüllü olarak
katılmıştır. Mülakatta öğretmen adaylarının, sorulara verdikleri cevapların
derinlemesine incelenmesi yapılmak istenmiş bu amaçla sorular alt problemlerle
desteklenerek sunulmuştur. Bulgular ses kaydı cihazıyla 4 hafta boyunca
kaydedilmiştir. Araştırmanın sonunda, Fizik Öğretmeni adaylarının, her kavrama
ait kendi metaforlarının dağılımı, frekans analiziyle gösterilmiştir. Bu
frekans analizleri ile oluşturulan grafikler, 10 temel kavram için ayrı ayrı
çizilmiştir. Araştırmanın sonucunda 93 adet metafor bulunmuştur. Bu
metaforlar, nesneye ait özellikleri çağrıştırma, kişiye ait özellikleri
çağrıştırma ve soyut kavramlara ait özellikleri çağrıştırma özellikleri
açısından 3 gruba ayrılmıştır. Araştırmanın sonuçları, ülkemizde ve dünyada
yapılan araştırmalar ile karşılaştırılmış, farklar ve benzerlikler ortaya
çıkarılmıştır.
Purpose of this study is to reveal the metaphorical perceptions of the Physics
Teacher candidates regarding the 10 basic concepts of electricity. These concepts
are “electron, proton, electric field, charge, conductor, non-conductor, semiconductor,
flux, magnetic field and condenser.” The research study was conducted
in 2016-2017 academic year with the 3rd grade Physics Teacher candidates studying
in Education Faculty of a State University. Students were directed the open-ended
question as “This concept is …Because…” with the aim of revealing their
metaphorical perception and thy were expected to base their metaphorical
perceptions in the because part. In the research carried out with 10 voluntary
teacher candidates, descriptive method was used among the qualitative analysis
techniques. The second part of this study consists of an interview which lasts 4
weeks. 4 teacher candidates, who were selected in terms of the consistency of their
answers given in the first part, attended to the interview. In the interview, it is
requested to deeply analyze the answers given by teacher candidates. Therefore,
questions were presented by supporting them with sub-problems. Findings had
been recorded for 4 weeks. At the end of the study, 93 metaphors were found.
These metaphors were divided into 3 groups in terms of their ability to associate
the features of the object, to associate the features of the person and to associate the
features of the abstract concepts. The results of the research were compared to the
researches done in our and other countries and similarities and differences had
been revealed.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 30 Nisan 2018 |
Kabul Tarihi | 1 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 1 |
ERCİYES JOURNAL OF EDUCATION [EJE]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.