The aim of this study is to describe generation
Z students’ perception of internet with the metaphorical
analysis method. The study group of the study was comprised of
11-14 aged students from 5 different secondary schools located at 4 central
districts of Diyarbakır province. The data required for the study was collected
via survey prepared by the researchers containing the question of “Internet is
alike……………..because……………….” The study was conducted on the basis of survey
method and content analysis technique was used for the analysis. As a result of
the data analysis, 323 secondary school students
developed 162 metaphors which were then classified under these seven categories
by the researchers: “Internet as a source of information”, “Internet as an
addictive substance”, “Internet as a harmful habit”, “Internet as a source of
life”, “Internet as an assistant for life”, “Internet as an entertainment
medium” and “Internet as a communication and transportation tool”. As a result of this study, it has been determined that
students perceive the internet mostly as an information source and at least as a
communication and transportation tool. Moreover,
while 48.9% (n = 158) of students have quite positive concepts, 21.4% (n = 64)
of students have negative concepts about the internet. As for the rest of the
study group which constituting 29.7% (n = 96) of
students have both positive and negative concepts about the internet.
Bu
araştırmanın amacı, ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin internete ilişkin algılarını
belirlemek ve analiz etmektir. Araştırmanın çalışma grubunu Diyarbakır İlindeki
farklı okullardaki ortaokul öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri
araştırmacılar tarafından hazırlanan “İnternet……………. gibidir/benzer, çünkü…….”
ibaresini içeren bilgi formu ile toplanmıştır. Araştırmada nitel araştırma
yöntemlerinden olgubilim deseni, verilerin analizinde ise içerik analizi
tekniği kullanılmıştır. 323 öğrenci ile yapılan çalışma sonucunda öğrencilerin
toplam 148 metafor geliştirdikleri görülmüştür. Geliştirilen bu metaforlar “Bilgi
Kaynağı Olarak İnternet” “Bağımlılık Yapan İnternet” “Zarar Veren İnternet” “Yaşam Kaynağı Olarak
İnternet” “Hayatımıza Yardımcı Olan İnternet” “Eğlence Aracı Olarak İnternet” “İletişim ve Ulaşım Aracı
Olarak İnternet” olmak üzere 7 farklı
kategoride toplanmıştır. Bu çalışmanın sonucunda öğrencilerinin interneti en
çok bilgi kaynağı olarak, en az ise eğlence aracı olarak algıladıkları tespit
edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin internete yükledikleri anlamların içeriğine
bakıldığında % 48,9’unun (n= 158) internete olumlu anlam yüklediği, %29,7’sinin
(n= 96) hem olumlu hem olumsuz anlam yüklediği ve %21,4’ünün (n=69) ise internete
olumsuz anlam yüklediği görülmüştür.
Bölüm | Eğitim Bilimleri |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 12 |