Bu araştırmada, geometrik-mekanik zekâ
oyunlarının öğretmen adaylarının
geometrik düşünme düzeylerinin gelişimine etkisininin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Araştırma tek grup ön test-son test deneysel desene göre tasarlanmış olup, iki
deney grubu ile yürütülmüştür. Çalışma grubu, 2017–2018
eğitim-öğretim yılında bir
devlet üniversitesinde öğrenim gören 54 ilköğretim matematik öğretmen
adayından oluşmaktadır. Deney-I
grubunda somut materyallerle geometrik-mekanik zekâ oyunları etkinlikleri; deney-II
grubunda bilgisayar ortamında geometrik-mekanik zekâ oyunları etkinlikleri
gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Usiskin (1982) tarafından geliştirilen,
Duatepe (2000) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “van Hiele Geometrik Düşünme
Testi” kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde betimsel istatistik,
Wilcoxon İşaretli Sıralar testi ve Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Araştırmadan
elde edilen bulgulara göre, hem
somut materyallerle hem de bilgisayar ortamında gerçekleştirilen etkinliklerin
öğretmen adaylarının geometrik düşünme düzeylerini anlamlı düzeyde arttırdığı tespit
edilmiştir. Bununla birlikte, somut materyallerle gerçekleştirilen etkinliklerin
bilgisayar ortamında gerçekleştirilen etkinliklere göre öğretmen adaylarının
geometrik düşünme düzeylerini daha fazla geliştirmesine rağmen aralarındaki
farkın istatistiksel olarak anlamlı olmadığını belirlenmiştir.
Geometrik düşünme düzeyi Geometrik-mekanik zekâ oyunları Matematik öğretmen adayları
In this research, it was aimed to determine
the effect of geometric-mechanical intelligence games on the development of
teacher candidates' geometric thinking levels. The research was designed
according to the one-group pretest-posttest experimental design and was
conducted with two experimental groups. The study group consisted of 54 primary
school mathematics teacher candidates studying in a public university in the
2017-2018 academic year. In the experiment-I group, geometric-mechanical
intelligence games were performed with concrete materials; in the experiment-II
group, geometric-mechanical intelligence games were performed in computer
environment. In the research, the “van
Hiele Geometric Thinking Test” which was developed by Usiskin (1982) and
adapted to Turkish by Duatepe (2000) was used as data collection tool. Descriptive statistics, Wilcoxon Signed Rank
test and Mann Whitney U testi were used to analyze obtained data. According to
the findings of the research, it was determined that the activities of both
performed with concrete materials and in the computer environment significantly
increased the geometric thinking levels of the teacher candidates. However, it
was determined that the effects of the activities performed with concrete
materials on geometric thinking levels of the teacher candidates increased more
than the activities performed in the computer environment, but the difference
between them was not statistically significant.
Geometric thinking levels Geometric-mechanical intelligence games Mathematics teacher candidates
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Eğitim Bilimleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 14 |