Bu araştırmanın amacı, kamu ilkokullarında görevli
öğretmenlerin örgütsel bağlılığa ilişkin algılarının bazı değişkenlere göre
anlamlı bir fark oluşturup oluşturmadığını saptamaktır. Araştırmanın evrenini,
2017-2018 eğitim-öğretim yılında Diyarbakır İl
merkezinde bulunan 92 ilkokul ve bu okullarda görevli 2450 öğretmen,
örneklemini ise evrenden random yöntemi ile seçilen 27 ilkokul ve bu okullarda
görevli 534 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada Meyer, Allen ve Smith (1993)
tarafından geliştirilen, Dağlı, Elçiçek ve Han (2017) tarafından Türkçe’ye
uyarlanan “Örgütsel Bağlılık Ölçeği”
kullanılmıştır. Ölçek üç boyut ve 18
maddeden oluşmaktadır. Bu boyutlar; “duygusal
bağlılık”, “devam bağlılığı” ve “normatif
bağlılık” dır. Verilerin
analizinde; ortalama, standart sapma, t-testi ve ANOVA testinden
yararlanılmıştır. Anlamlılık düzeyi 0,05 olarak alınmıştır. Araştırmada elde
edilen bazı önemli bulgular şöyle sıralanabilir: Öğretmenlerin algılarına göre
örgütsel bağlılık ile ilgili en yüksek ortalamaya sahip madde, “Bu okulun problemlerini gerçekten kendi
problemlerim gibi görüyorum ( X =3,89; Katılıyorum)”; en düşük ortalamaya sahip madde ise “Bu okula karşı duygusal bağlılık
hissetmiyorum (X =2,34; Katılmıyorum)”dır. Öğretmenler örgütsel bağlılık
ölçeğinin toplam ortalamasına “Kararsızım” düzeyinde katılmışlardır. Öğretmenlerin
örgütsel bağlılığa ilişkin algıları öğrenim durumuna göre sadece “devam bağlılığı” boyutunda anlamlı fark
saptanmıştır. Cinsiyet, medeni durum ve kıdeme göre ise öğretmenlerin algıları
hiçbir boyutta anlamlı bir şekilde farklılaşmadığı saptanmıştır.
İlkokul bağlılık örgütsel bağlılık duygusal bağlılık devam bağlılığı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Eğitim Bilimleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 14 |