Bu araştırmada, program değerlendirme niteliği taşıyan doktora tezlerinin
meta değerlendirmesini yapmak amaçlanmıştır. Meta değerlendirme,
değerlendirmenin değerlendirilmesidir. Meta değerlendirmeyle değerlendirmenin
güçlü ve zayıf yönleri ortaya konulabilmektedir. Araştırmanın çalışma grubu
ölçüt örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir. Ölçütler, tezlerin son beş yıl (2015-2019)
içinde tamamlanmış, eğitim programları ve öğretim bilim dalında yazılmış ve YÖK
veri tabanından erişilebiliyor olmasıdır. Bu şartlara uyan dokuz program
değerlendirme tezi üzerinde çalışılmıştır. Tezler, Stufflebeam’in (2012) meta
değerlendirme kontrol listesinden dört boyut, 26 standart ve 206 alt standart
kullanılarak değerlendirilmiştir. Program değerlendirme tezlerinin genel
olarak; değerlendirici güvenirliği, değerlere saygı, süreç ve ürünler, proje
yönetimi, yasal çerçeve, katılımcı hakları, geçerli bilgi ve bilgi yönetimi
standartlarını karşıladıkları görülmüştür. Paydaş odaklılık, amaçlar, verilerin
niteliği, iletişim, sonuçlar ve etki, uygulama süreçleri, bağlamsal
sürdürülebilirlik, kaynak kullanımı, oryantasyon, açıklık ve yalınlık,
şeffaflık ve bilgilendirme, çıkar çatışması, sonuç ve kararlarda doğruluk,
güvenirlik, programı betimleme, değerlendirme deseni ve analiz, istatistiksel
kanıtlar ile raporlama standartları ise istenen düzeyde karşılanamamıştır.
Doktora tezleri Meta değerlendirme Program değerlendirme Eğitim programları ve öğretim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Eğitim Bilimleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 16 |