Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRENMEYE YÖNELİK İNANÇLARININ İNCELENMESİ

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 16, 209 - 217, 30.12.2019

Öz

Bu araştırmanın amacı, eğitim fakültesinde okuyan son sınıf öğretmen
adaylarının öğrenmeye yönelik inançlarını incelemektir. Araştırma, tarama
modelinde desenlenmiştir. Araştırmanın evrenini 2017-2018 eğitim-öğretim yılı
güz döneminde Siirt Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenim gören 459 son
sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise araştırmaya
katılma konusunda gönüllü olan 242 son sınıf öğrencisi oluşturmaktadır.
Araştırmada veri toplama aracı olarak Bay ve diğerleri tarafından (2012)
geliştirilen öğrenmeye yönelik inanç ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada elde
edilen verilerin analizi için SPSS 25 paket programı kullanılmıştır. Verilerin
normalliği sağlandığından cinsiyet açısından farklılaşma durumunu ortaya koymak
amacıyla bağımsız gruplar için t testi, Bölüm açısından farklılaşmayı ortaya
çıkarmak amacıyla tek yönlü varyans analizi (ANOVA) yapılmıştır. Araştırma
soncunda son sınıf öğretmen adaylarının öğrenmeye yönelik inançlarında cinsiyet
değişkenine göre Bilişsel yapılandırmacılık boyutunda kadın adaylar lehine
anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarının okudukları bölüm
değişkeni açısından öğrenmeye yönelik inançları arasında ise sosyal
yapılandırmacılık alt boyutunda Sınıf öğretmenliği bölümü öğrencileri lehine
Fen Bilgisi ve Türkçe Öğretmenliği Öğrencileri ile anlamlı bir farklılık tespit
edilmiştir.

Kaynakça

  • Akpınar, B. (2010). Yapılandırmacı yaklaşımda öğretmenin, öğrencinin ve velinin rolü. Eğitime Bakış Eğitim-Öğretim ve Bilim Araştırma Dergisi, 16-20.
  • Aksan, N., & Sözer, M. A. (2007). Üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançları ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkiler. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 31-50.
  • Alkin-Şahin, S., Tunca, N., & Ulubey, Ö. (2014). Öğretmen adaylarının eğitim inançları ile eleştirel düşünme eğilimleri arasındaki ilişki. İlköğretim Online, 13(4).
  • Aypay, A. (2011a). Epistemolojik inançlar ölçeğinin Türkiye uyarlaması ve öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarının incelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 1-15.
  • Aypay, A. (2011b). Öğretme ve öğrenme anlayışları ölçeğinin Türkiye uyarlaması ve epistemolojik inançlar ile öğretme ve öğrenme anlayışları arasındaki ilişkiler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(1), 7-29.
  • Bacanlı Kurt, C. (2010). Öğretmenlerin epistemolojik inançları ve değişime direnme tutumları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bal, A. P., & Doğanay, A. (2009). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin matematik dersinde yapılandırmaca öğrenme ortamına bakış açıları. Journal of the Cukurova University Institute of Social Sciences, 18(2).
  • Bay, E., İlhan, M., Aydın, Z., Kinay, İsmail, Özyurt, M., Kuzu, S., Kahramanoğlu, R., & Yiğit, C. (2012). Belief scale towards learning: Study of validity and reliability. Journal of Human Sciences, 9(2), 1008-1030. Retrieved from https://j-humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/view/2388
  • Chan, K. W., & Elliott, R. G. (2004). Relational analysis of personal epistemology and conceptions about teaching and learning. Teaching and Teacher Education, 20(8), 817-831.Demir, S., & Akınoğlu, O. (2010). Epistemolojik inanışlar ve öğretme öğrenme süreçleri. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 32, 75-93.
  • Deryakulu, D. (2004). Üniversite öğrencilerinin öğrenme ve ders çalışma stratejileri ile epistemolojik inançları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 10(2), 230-249.
  • Deryakulu, D. ve Büyüköztürk, Ş. (2005). Epistemolojik İnanç Ölçeğinin Faktör Yapısının Yeniden İncelenmesi: Cinsiyet ve Öğrenim Görülen Program Türüne Göre Epistemolojik İnançların Karşılaştırılması. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(18), 57–70.
  • Duman, B. & Ulubey, Ö. (2008). Öğretmen adaylarının benimsedikleri eğitim felsefelerinin öğretim teknolojilerini ve interneti kullanma düzeylerine etkisi ile ilgili görüşleri. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20, 95-114.
  • Ekiz, D. (2005). Sınıf öğretmeni adaylarının eğitim felsefesi akımlarına ilişkin eğilimlerinin karşılaştırılması. On dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 1-11.
  • Ekiz, D. (2007). Öğretmen adaylarının eğitim felsefesi akımları hakkında görüşlerinin farklı programlar açısından incelenmesi. On dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 1-12.
  • Erdem, E., & Demirel, Ö. (2002). Program geliştirmede yapılandırmacılık yaklaşımı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(23).
  • Fisher, A., & Rush, L. (2008). Conceptions of learning and pedagogy: developing trainee teachers' epistemological understandings. The Curriculum Journal, 19(3), 227-238.
  • Güven, M., & Belet, Ş. D. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının epistemolojik inançları ve biliş bilgilerine ilişkin görüşleri. İlköğretim Online, 9(1).
  • Henson, K.T. (2003). Foundations for Learner-Centered Educational: A Knowledge Base. Education, 124(1), 5-16.
  • Kaleci, F. Yazıcı, E. (2012). Epistemolojik inançlar üzerine bir derleme http://kongre. nigde. edu.tr/xufbmek/dosyalar/tam_metin/pdf/2463-30_05_2012-21_30_43. pdf adresinden indirilmiştir.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Akademi.
  • Kaya, E., & Ekiçi, M. (2017). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin epistemolojik inançları ve öğretim stillerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. İlköğretim Online, 16(2).
  • Meral, M. ve Çolak, E. (2009). Öğretmen adaylarının bilimsel epistemolojik inançlarının incelenmesi. On dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27,129–146.
  • Northcote, M. (2009). Educational Beliefs of Higher Education Teachersand Students: Implicationsfor Teacher Education. Australian Journal of Teacher Education, 34 (3), 68-81.
  • Özaydın Özkara, B. (2017). Öğretim elemanlarının yapılandırmacı öğrenmeye yönelik inançları. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. 6(4), 70-76.
  • Rodriguez, L., & Cano, F. (2007). The learning approaches and epistemological beliefs of university students: a cross‐sectional and longitudinal study. Studies in Higher Education, 32(5), 647-667.
  • Sinatra, G.M., ve Kardash, C.M. (2004). Teacher candidates’ epistemological beliefs, dispositions, and views on teaching as persuasion. Contemporary Educational Psychology, 29, 483–498.
  • Slavin, R. E. (2013). Eğitim psikolojisi. Çev. Edt. G. Yüksel). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Şenler, B., & İrven, Ö. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının epistemolojik inançları ile sözde-bilimsel inançları. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 12(2).
  • Terzi, A.R. (2005). Üniversite öğrencilerinin bilimsel epistemolojik inançları üzerine bir araştırma. Sosyal Bilimler Dergisi, 298–311.
  • Yaralı, D. (2018). Öğretmen adaylarının yapılandırmacı öğrenmeye yönelik inançları üzerine bir çalışma (Kafkas Üniversitesi örneği). Bildiriler. IBAD 2018 – 3rd International Scientific Research Congress on Humanities and Social Sciences, July 9-11, 2018- Skopje, Macedonia. DOI: 10.21733/ibad.448989.111-123
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

Ata Pesen 0000-0003-1676-7444

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 16

Kaynak Göster

APA Pesen, A. (2019). ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRENMEYE YÖNELİK İNANÇLARININ İNCELENMESİ. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(16), 209-217.