“Bireylerarası ilişkilerin ve sosyal
etkileşimin niteliğinin zayıf olmasının yarattığı ruh hali” olarak
tanımlanabilecek yalnızlık duygusunun düzeyi ile örgütlerin etkililiği ve
amaçlarına ulaşabilmesi arasında bir ilişki vardır. Bireylerin örgüt içerisindeki
etkileşim sürecine ilişkin geliştirecekleri yalnızlık onların aidiyetleri,
kurumsal bağlılıkları, yabancılaşma duyguları ve güdülenme düzeyleri üzerinde
‘örgütün işleyişini ve sürdürülebilirliğini’ olumsuz etkileyebilecek sonuçlara
uzanan bir başlangıç olabilir. Bu
araştırma, öğretmenlerin yalnızlık duygularının incelenmesinde kullanılabilecek
bir ölçme aracının geliştirilmesini amaçlamaktadır. Bu araştırmada, iki farklı çalışma
grubu yer almaktadır. İlk çalışma grubunu Diyarbakır Büyükşehir Belediyesi sınırları
içerisindeki okullarda (ilkokullar, ortaokullar ve liseler) görevli 303
öğretmen oluşturmaktadır. İkinci çalışma grubunda Malatya Büyükşehir Belediyesi
sınırları içerisindeki okullarda görevli 255 öğretmen yer almaktadır.
Açımlayıcı faktör analizi (AFA) ilk çalışma grubu verileri üzerinden,
Doğrulayıcı faktör analizi (DFA) ise ikinci çalışma grubundan elde edilen
veriler üzerinden yapılmıştır. AFA sonucunda ölçeğin 5 boyut altında yüksek yük
değerine sahip 29 maddeden oluşan bir yapı gösterdiği görülmüştür. Faktör
analizinde, açıklanan toplam varyans oranı % 64,846 olarak bulunmuştur. Ölçeğin güvenirliği, Cronbach alfa iç
tutarlık yöntemiyle .954 olarak hesaplanmıştır. Yapılan doğrulayıcı faktör
analizi (DFA), açıklayıcı faktör analizi ile elde edilen beş faktörlü yapıyı
doğrulamıştır. Araştırma sonucunda elde edilen ve doğrulanan Öğretmenler için
Örgütsel Yalnızlık Ölçeği, Türk eğitim örgütlerinde öğretmen yalnızlığı ile
ilgili araştırmalarda kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçek olarak bulunmuştur.
There is a
relationship between the effectiveness and accomplishment of the objectives in
the organizations and the level of loneliness, which can be defined as "a
type of mood caused by the weak nature of interpersonal relationships and
social interaction". Loneliness to
be developed by individuals within the interaction process in the organization
can be a starting point to lead results on their membership, institutional
commitment, alienation and motivation levels, ‘which can adversely affect
functioning and sustainability of the organization’. This research aims to
develop a measurement tool to be used in teacher loneliness research. This
study has two different working groups. The first working group is comprised of
303 teachers working in schools (primary schools, secondary schools and high
schools) within the boundaries of Diyarbakir Metropolitan Municipality. The
second working group involves 255 teachers in schools located within the
boundaries of Malatya Metropolitan Municipality. Exploratory Factor Analysis
(EFA) was carried out based on the first working group data while Confirmatory
Factor Analysis (CFA) used data obtained from the second working group. The EFA results indicated that the scale
consisted of 29 items with high loading values under five factors. In factor
analysis, the total variance ratio explained was found to be 64.846%. The
reliability of the scale was calculated as .954 using Cronbach's alpha
coefficient of internal consistency. The CFA confirmed the five-factor
structure obtained. The “Organizational Loneliness Scale for Teachers”,
developed and verified by the results obtained,
was found to be valid and reliable instrument for use in teacher
loneliness research in Turkish educational organizations.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 2 |