Problem
Statement: Teacher candidates who will soon be responsible for educating
the future generations should possess certain characteristics. Specific teacher
candidates should have specific characteristics taken into consideration:
pre-school and primary teacher candidates should be seen as role models by
younger students; psychological counseling and guidance teacher candidates
should guide students in terms of choice of profession and provide counseling
in case of problems; and special education teacher candidates should be fully
equipped with the skills to handle students with special needs and
characteristics.
Purpose of Study: This study aims to identify the
relationship between teacher candidates' humor styles, anxiety, and
self-compassion levels, and to investigate these levels from the
perspective of gender and grade variables.
Method: In this research
study, a multiple regression analysis was applied in order to explore the
relationship between candidate teachers' humor styles and their anxiety as well
as self-compassion levels. The sample of the study is comprised of a total of
1008 students studying in the following departments of the Atatürk Education Faculty at Marmara University: early
childhood education, primary school teaching, psychological counseling and
guidance, and special education. As data collection instruments, the Self-Compassion Scale, the Humor Styles Questionnaire, and the State and Trait Anxiety Scale were used.
Findings and Results: According to the findings of the study, the t values calculated to find
the significance of the regression coefficients indicate that isolation and
self-judgment sub-dimensions have significant
predictiveness for affiliated humor. Self-kindness, common
humanity, isolation, and over-identification sub-dimensions have significant
predictiveness for self-enhancing humor. Self-kindness, self-judgment,
mindfulness, and over-identification subdimensions have significant
predictiveness for aggressive humor. Self-judgment and common humanity
sub-dimensions have significant predictiveness for self-defeating humor. Other
sub-dimensions do not have significant influence on the dependent variable.
Finally, the sub-dimensions of the State and Trait
Anxiety Scale have significant predictiveness for all the sub-dimensions of the
Humor Style Scale.
Recommendations: There is a need for experimental
studies aiming to boost teacher candidates’ self-compassion by developing
programs indented to reduce their anxiety levels. It is also suggested that if
some aspects of such programs are found to be positive in such studies, they
should be incorporated into the optional courses or practice-based applications
in the programs of education faculties.
Problem
Durumu: Gelecek nesillerin eğitiminden sorumlu olacak aday
öğretmenlerin çeşitli özelliklere sahip olması beklenir. Bu özelliklerin kimi
mesleki yeterlilikle ilişkilendirilirken, kimisi adayların sahip oldukları
niteliklerle ilişkilendirilebilir. Mesleki yeterlilikle ilgili eğitim
fakültelerinin programları üzerine farklı zamanlarda çeşitli düzenlemeler
yapılmaktadır. Ancak adayların kişisel özelliklerini belirlemeye, olumlu özelliklerini geliştirmeye ve
sorunlarla baş edebilme becerilerini geliştirmeye yönelik çalışmalarında
yapılması düşünülebilir. Özellikle küçük yaş çocukların model alacağı okul
öncesi ve ilköğretimde çalışacak adayların, öğrencilere kariyer seçimi, olası
sorunlarında rehberlik ve danışma hizmeti sunacak rehber öğretmen adaylarıyla,
özel gereksinimleri ve özellikleri açısından özel bir donanıma sahip olması
beklenen zihin engellilerle çalışacak aday öğretmenlerin, özelliklerinin
dikkate alınması önemlidir. Başka bir deyişle; aday öğretmenlerin eğitimleri
üzerinde yeniden düşünülmesi gerekliliği ve nitelikleri üzerinde yeni
düzenlemeler yapılmasının yararlı olacağı söylenebilir.
Araştırmanın amacı: Öğretmen
adaylarının mizah tarzları ile kaygı ve
öz-duyarlık düzeyleri arasındaki ilişinin belirlenmesi ve cinsiyet ile sınıf
düzeyi değişkenleri açısından incelenmesidir.
Araştırmanın Yöntemi: Araştırmada öğretmen adaylarının mizah
anlayışları ile kaygı ve öz-duyarlık düzeyleri aralarındaki ilişkinin
incelenmesi için çoklu regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi: Marmara Üniversitesi
Atatürk Eğitim Fakültesinde öğrenimine devam eden; Okul Öncesi öğretmenliği
(295) Sınıf öğretmenliği (208), Rehberlik- Psikolojik danışma bölümü (301)
Zihin Engelliler öğretmenliği bölümünde (204) okuyan; 824’ü kız-184’ü erkek
toplam 1008 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada Öz-Duyarlık Ölçeği,
Mizah Tarzları Ölçeği ve Durumluk-Süreklilik
Kaygı Ölçeği kullanılmıştır.
Araştırmanın
Bulguları: Öz-Duyarlılık Ölçeği alt boyut puanları ile Mizah tarzları ölçeği
(MTÖ) alt boyutları arasındaki çoklu regresyon sonuçlarına bakıldığında;
katılımcı mizah (KM) alt boyutu puanı (R=,270; R2=,073; p<,01), saldırgan mizah (SM) (R=,206; R2=,043; p<,01),
kendini yıkıcı mizah (KYM) (R=,233; R2=,054; p<,01) ile düşük düzeyde; Kendini
geliştirici mizahla (KGM) öz-yargılama ve izolasyon alt boyutları düşük
düzeyde, diğer alt boyutlar orta düzeyde ilişki (R=,451; R2=,073; p<,01) vermektedir. Regresyon
katsayılarının anlamlılığına ilişkin olarak hesaplanan t değerleri
incelendiğinde KM üzerinde; izolasyon ve öz-yargılama alt boyutlarının anlamlı
bir yordayıcılığa sahip olduğu; KGM üzerinde öz-sevecenlik, paylaşımların
bilincinde olma, izolasyon ve aşırı özdeşleşme alt boyutlarının anlamlı
yordayıcılığa sahip olduğu; SM üzerinde öz-sevecenlik, öz-yargılama,
bilinçlilik ve aşırı özdeşleşme alt boyutlarının, YM üzerinde ise öz-yargılama
ve paylaşımların bilincinde olma alt boyutlarının anlamlı yordayıcılığa sahip
olduğu; diğer alt boyutların bağımlı değişken üzerinde anlamlı bir etkisinin
olmadığı belirlenmiştir. Kaygı ölçeği durumluk ve sürekli kaygı alt boyutu
birlikte MTÖ katılımcı mizah alt boyutu (R=,304; R2=,092; p<,01);
saldırgan mizah alt boyutu (R=,129; R2=,017; p<,01) ve kendini yıkıcı mizah alt boyutu
puanları (R=,134; R2=,018;
p<,01) ile düşük düzeyde; kendini geliştirici mizah alt boyutu
(R=,430; R2=,185;
p<,01) ile orta düzeyde bir ilişki vermektedir.
Regresyon katsayılarının anlamlılığına ilişkin olarak hesaplanan t değerleri incelendiğinde
hem durumluk hem de sürekli kaygı alt boyutlarının; mizah tarzları ölçeği tüm
alt boyutları üzerinde anlamlı yordayıcılığa sahip olduğu belirlenmiştir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Nisan 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 15 Sayı: 59 |