Ottoman Sultan II.
Abdulhamid declared the Second Constitutional Monarchy in 1908. After the
declaration of Constitutional Monarchy, The Committee of Union and Progress
Party began to increase its influence on the Empire. The Party, especially
towards the Unionist Enver Bey, started a big propaganda activity and shoed
Enver Bey as a "Freedom Hero" in Ottoman society. In this process,
the art of music was used effectively in propaganda activities of the party. In
this study, it was discussed how Turkish music was used in the propaganda
activities of the Committee of Union and Progress Party. In this respect, the
words of the Vicdân-ı Muâzzam of the famous Composer Leyla Saz, which was used
in the propaganda activities of the Committee of Union and Progress, were
examined by using semiotic analysis and its melody was analyzed through musical
analysis. As a result of the semiotic analysis of the study, it was found that
The Committee of Union and Progress offered themselves to the Ottoman people as
"saviors" and "heros". When the Vicdân-ı Muâzzam Anthem was
examined with sensory analysis method, it was determined that the anthem was
composed in the makam Hicazkâr within
Turkish traditional art music structure, between the range of Sol (Rast) - Do (Tiz Çargâh), in march rhythmic form, in ascending scale, and in 4/4
Sofyan usûl.
1908 yılında Osmanlı Sultanı II.
Abdülhamid, İkinci Meşrutiyet'i ilan etmiştir. Meşrutiyetin ilanından sonra,
İttihat ve Terakki Cemiyeti, İmparatorluk üzerindeki nüfuzunu giderek attırmaya
başlamaktadır. Cemiyet, özellikle İttihatçı
Enver Bey'e yönelik büyük bir propaganda faaliyetine yönelerek, Osmanlı
Tebaası'nda Enver Bey'in "Hürriyet kahramanı" olarak anılmasını
sağlamaktadır. Bu süreçte Cemiyet'in propaganda faaliyetlerinde müzik sanatı
etkin bir şekilde kullanılmaktadır. Bu çalışmada, Türk müziğinin İttihat ve
Terakki Cemiyeti'nin propaganda faaliyetlerinde nasıl ve ne yönde kullanıldığı
ele alınmıştır. Bu açıdan, İttihat ve Terakki Cemiyeti'nin propaganda
faaliyetlerinde kullanılan, dönemin ünlü Bestecisi Leyla Saz Hanım'ın Vicdân-ı
Muâzzam eserinin sözleri göstergebilimsel analize, müziği ise müzik analizine
tabi tutularak incelenmiştir. Çalışmanın göstergebilimsel analizi sonucunda,
İttihat ve Terakki Cemiyeti'nin, Osmanlı halkına kendisini
"kurtarıcı" ve "kahraman" olarak sunduğu ortaya çıkarılmıştır.
Vicdan-ı Muazzam Marşı duyumsal analiz yöntemi ile incelendiğinde, marşın GTSM
(Geleneksel Türk Sanat Müziği) makamsal yapısına göre Hicazkâr makamı dizisinde
Sol (Rast) Do (Tiz Çargâh) ses aralığında, marş ritmik formunda, inici seyirde
ve 4/4 Sofyan usulünde bestelendiği belirlenmiştir.
Propaganda Türk Sanat Müziği Göstergebilim Müzik Leyla Saz Hanım
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Müzik, Dans ve Koreografi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 11 Ağustos 2018 |
Kabul Tarihi | 8 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 13 |
Eurasian Journal of Music and Dance