Solfege, which means to read a musical text according to its sound, duration and measure structure; seen as a dimension of musical hearing, reading and writing, appears as an element in which goals and behaviors to be gained in music theory are taught and reinforced, and this situation seems to have an important place especially at the beginning level. Considering that the textbook has an important place in education, it comes to mind that solfege books are also important as textbooks in music education process. In this study; “Petit Solfege”, “Solfége Elémentaire”, “Elementary Solfeggi for Medium Voice Op.9”, “Corso Facile di Solfeggio”, “Solfége des Solféges 1A and 1B” solfege books will be acquired or reinforced. It has been classified and examined in terms of meter, tone, key and pitch. Content analysis, one of the qualitative analysis methods, was used in the study, the solfeges in the books were first tabulated in terms of the subject to be taught, then the solfeges were interpreted in tables in terms of frequency and percentage with variables such as meter, tone, key and pitch. As a result of the examination, it was seen that the solfege books differed in terms of content, although they showed similarities in terms of subject, the solfeges in the books were in accordance with the principles of education, simple metric units were preferred at the point of meter and C major tone was preferred in terms of key.
Solfege solfege book sight reading musical theory content analysis
Bir müzik yazısını sesi, süresi ve ölçü yapısına göre okunması anlamına gelen solfej; müziksel işitme, okuma ve yazmanın bir boyutu olarak görüldüğü gibi, müzik teorisinde kazandırılacak olan hedef ve davranışların öğretildiği ve pekiştirildiği bir unsur olarak karşımıza çıkmakta ve bu durumun özellikle başlangıç düzeyinde önemli bir yere sahip olduğu görülmektedir. Eğitimde ders kitabının önemli bir yere sahip olduğu düşünüldüğünde, solfej kitaplarının da bir ders kitabı olarak müzik eğitimi sürecinde önemli olduğu fikri akla gelmektedir. Bu çalışmada; başlangıç düzeyinde kullanılan “Petit Solfege”, “Solfége Elémentaire”, “Elementary Solfeggi for Medium Voice Op.9”, “Corso Facile di Solfeggio”, “Solfége des Solféges 1A ve 1B” solfej kitapları kazandırılacak ya da pekiştirilecek müzik teorisine yönelik konu, ölçü birimi, ton, anahtar ve ses aralığı yönünden sınıflandırılarak incelenmiştir. Araştırmada nitel analiz yöntemlerinden içerik analizi kullanılmış, kitaplarda yer alan solfejler önce kazandırılmaya çalışılan konu yönünden tablolaştırılmış, daha sonra solfejler ölçü birimi, ton, anahtar ve ses aralığı gibi değişkenlerle frekans ve yüzde olarak tablolar halinde yorumlanmıştır. İnceleme sonucunda solfej kitaplarının konu yönünden benzerlikler göstermesine rağmen içerik yönünden farklılaştığı, kitaplarda yer alan solfejlerin eğitimin ilkelerine uygunluk gösterdiği, ölçü birimi noktasında basit ölçü birimlerinin, ton noktasında ise Do majör tonunun tercih edildiği görülmüştür.
Solfej Solfej Kitapları Müziksel Okuma Müzik Teorisi İçerik Analizi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Müzik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2021 |
Gönderilme Tarihi | 18 Nisan 2021 |
Kabul Tarihi | 3 Haziran 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 18 |
Eurasian Journal of Music and Dance