Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Properties of Novel Tricopter And Comparision of Other Unmanned Aerial Vehicles

Yıl 2019, Sayı: 16, 816 - 825, 31.08.2019
https://doi.org/10.31590/ejosat.586900

Öz

With the development of technology, the usage
rates of unmanned aerial vehicles have increased. Although unmanned aerial
vehicles were first used as counter-attack in army, they were also used for
surveillance, reconnaissance, mapping and defence. In addition to this, have
begun to be used for various purposes such as taking images from the air in the
film industry, carrying cargo, traffic control, natural disaster search and
rescue, fire warning and extinguishing, illegal building control. While the
advantages of fixed wing unmanned aerial vehicles are that they can move
quickly, the disadvantages is that long runways for take-off and landing.
Rotary wing unmanned aerial vehicles have the advantage that they do not need
runways because they can take off and landing in the same place, but they are
disadvantageous because of their low flight time. The general name of the
rotating wing unmanned aerial vehicle is drone. 4 propelled quadcopter and
other multi-propelled multicopters are inefficient in energy management, 2
propelled bicopters are less manoeuvrable, tricopter is more advantageous than
others. The tricopters have better maneuverability than other rotary wing
aircraft thanks to the servo mechanism used in the tail motor. Tricopter’s
fixed body (moment arm of the rotor) which are endurance, ease of control, ease
of to-downstream keeps constant the air vibrations and like many features
stable flight. By using innovative tricopter aerodynamic mechanism, the torque
arm of the rotors is provided with variability and performance/stability
parameters are planned to be stabilized and kept in the air for a long time.

Destekleyen Kurum

erciyes üniversitesi bap

Proje Numarası

FYL-2017-7591

Teşekkür

This study was supported by Erciyes University Scientific Research Project Coordination Unit (Project Number: FYL-2017-7591). We thank Erciyes University BAP Coordination for their support.

Kaynakça

  • Maziar, A., Shane, A., Matthew, M., Matthieu, N., and Tong, Z. (2012). Classification of Unmanned Aerial Vehicles. The University of Adelaide
  • COŞKUN, M. Z. (2012) “Düşük Maliyetli İHA (İnsansız Hava Aracı) ile Mobil Harita Üretiminin Bugünü ve Geleceği”, Harita Teknolojileri Elektronik Dergisi, vol: 4, No: 2, p.11-18
  • Emma, M. Australia (2000) Propeller & Propulsion Terminology, http://www.propellerpages.com
  • Merç, Y., and Bayılmış, C. (2011). Dört Rotorlu İnsansız Hava Aracı (Quadrotor) Uygulaması. 6th International Advanced Technologies Symposium (IATS’11), Elazığ, Turkey
  • Özdemir, U. (2015). Dikey İniş Kalkış Yapabilen Sabit Kanatlı İnsansız Hava Aracı Tasarım, Üretimi Ve Uçuş Testleri. İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul
  • Naze 32 Rev6 manual (2015), http://www.robotshop.com/media/files
  • MPU-6000 and MPU-6050 register map and Descriptions (03/09/2012), https://store.invensense.com/Datasheets/invensense/
  • Staples, G. (2013). Propeller Static & Dynamic Thrust Calculation, http://electricrcaircraftguy.blogspot.com.
  • Schneider, B. (2011). A Guide to Understanding LiPo Batteries https://rogershobbycenter.com/
  • Schofield, L. (2015). Understanding Electronic Speed Controllers (ESC) http://painless360.webs.com
  • Oktay, T. and Şahin, H. (2017). Powerplant system design for unmanned tricopter. The Euroasia Proceedings of Science, Technology, Engineering & Mathematics, vol.1, p.1-5

Özgün Trikopterin Özellikleri ve Diğer İnsansız Hava Araçları ile Karşılaştırılması

Yıl 2019, Sayı: 16, 816 - 825, 31.08.2019
https://doi.org/10.31590/ejosat.586900

Öz

Teknolojinin gelişmesiyle insansız hava araçlarının kullanım oranları
artmıştır.
İnsansız hava araçları ilk önceleri orduda karşı saldırı olarak
kullanılsa da, gelişmeler ile birlikte gözetleme, keşif, haritalama ve savunma gibi
amaçlar için de kullanıldı. Buna ek olarak, sinema endüstrisinde havadan
görüntü çekimi, kargo taşıma, trafik kontrolü, doğal afet arama ve kurtarma,
yangın ihbar ve söndürme, kaçak yapı kontrolü gibi çeşitli amaçlar için de kullanılmaktadır.
Sabit kanatlı insansız hava taşıtlarının avantajları hızlı hareket
edebilmeleri olsa da, dezavantajları kalkış ve iniş için uzun pistlerin
olmasıdır.
Döner kanatlı insansız hava araçları, kalkış ve iniş için uzun pistlere
ihtiyaç duymama avantajına sahiptir, küçük düz bir alandan kalkış
yapabilecekleri gibi iniş de yapabilirler, fakat kısa uçuş süreleri nedeniyle
dezavantajlıdırlar.
Dönen kanatlı insansız hava
aracının genel adı drondur. 4 pervaneli dron quadcopter ve diğer çok pervanleli
multikopterler enerji yönetimi konusunda yetersizdir. 2 tahrikli bikopter
stabilite ve manevra kabiliyeti dezavantajlıdır, tricopter ise döner kanatlı
insansız hava araçlarına göre daha avantajlı. Kuyruk motorlarında kullanılan
servo mekanizması sayesinde, Trikopterler diğer döner kanatlı hava araçlarına göre
daha iyi manevra kabiliyetine sahip. Başkalaşabilen özgün trikopter aerodinamik
yapısnı kullanılarak, rotorların tork kollarının hareket etmesi sağlanır ve
performans/stabilite parametrelerinin optimize edilmesi ve uzun süre havada
tutulması planlanır. 

Proje Numarası

FYL-2017-7591

Kaynakça

  • Maziar, A., Shane, A., Matthew, M., Matthieu, N., and Tong, Z. (2012). Classification of Unmanned Aerial Vehicles. The University of Adelaide
  • COŞKUN, M. Z. (2012) “Düşük Maliyetli İHA (İnsansız Hava Aracı) ile Mobil Harita Üretiminin Bugünü ve Geleceği”, Harita Teknolojileri Elektronik Dergisi, vol: 4, No: 2, p.11-18
  • Emma, M. Australia (2000) Propeller & Propulsion Terminology, http://www.propellerpages.com
  • Merç, Y., and Bayılmış, C. (2011). Dört Rotorlu İnsansız Hava Aracı (Quadrotor) Uygulaması. 6th International Advanced Technologies Symposium (IATS’11), Elazığ, Turkey
  • Özdemir, U. (2015). Dikey İniş Kalkış Yapabilen Sabit Kanatlı İnsansız Hava Aracı Tasarım, Üretimi Ve Uçuş Testleri. İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul
  • Naze 32 Rev6 manual (2015), http://www.robotshop.com/media/files
  • MPU-6000 and MPU-6050 register map and Descriptions (03/09/2012), https://store.invensense.com/Datasheets/invensense/
  • Staples, G. (2013). Propeller Static & Dynamic Thrust Calculation, http://electricrcaircraftguy.blogspot.com.
  • Schneider, B. (2011). A Guide to Understanding LiPo Batteries https://rogershobbycenter.com/
  • Schofield, L. (2015). Understanding Electronic Speed Controllers (ESC) http://painless360.webs.com
  • Oktay, T. and Şahin, H. (2017). Powerplant system design for unmanned tricopter. The Euroasia Proceedings of Science, Technology, Engineering & Mathematics, vol.1, p.1-5
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hüseyin Şahin 0000-0003-0464-2644

Tuğrul Oktay 0000-0003-4860-2230

Proje Numarası FYL-2017-7591
Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 16

Kaynak Göster

APA Şahin, H., & Oktay, T. (2019). Properties of Novel Tricopter And Comparision of Other Unmanned Aerial Vehicles. Avrupa Bilim Ve Teknoloji Dergisi(16), 816-825. https://doi.org/10.31590/ejosat.586900