Çarpışma kutuları; taşıtlarda kullanılan, kaza anında ortaya çıkan enerjiyi sönümleyen pasif güvenlik sistemleridir. Bu enerji sönümleme kabiliyeti sayesinde yolcuların çarpışmadan mümkün olduğu kadar az etkilenmesini sağlar. Bu çalışmada, negatif Poisson oranına sahip yapılardan olan “Tetra Kiral” ve “İçe Girintili” tasarımlar ele alınmış, bu tasarımlardan silindir ve kare kesite sahip çarpışma kutuları oluşturularak çarpışma performansları incelenmiştir. Çalışma kapsamında öncelikle, çarpışma kutusu üretiminde kullanılacak olan 6061-T6 alüminyum malzemenin özeliklerini belirlemek için çekme testleri yapılmıştır. Ardından, çarpışma kutularının performanslarını belirlemek için LS-DYNA yazılımı ile sonlu elemanlar analizleri yapılmıştır. Elde edilen analiz sonuçlarına göre; kare kesite sahip içe girintili çarpışma kutusunun en yüksek özgül enerji emilimine sahip olduğu, kare kesite sahip tetra kiral çarpışma kutusunun ise en küçük tepe ezilme kuvveti değerine ve en yüksek ezilme kuvveti verimi değerine sahip olduğu gözlenmiştir.
Çarpışma kutusu Negatif Poisson oranı Tetra kiral yapı İçe girintili yapı Sonlu elemanlar analizi
Crash boxes are passive safety systems that are used in vehicles to absorb the energy generated in the event of an accident. Due to their energy absorption capability, they ensure that passengers are affected as little as possible. In this study, "Tetra Chiral" and "Re-entrant" designs, which are structures with negative Poisson's ratio, are discussed, collision performances are investigated by forming collision boxes with cylindrical and square sections from these designs. In this study, first tensile tests are carried out to determine the properties of 6061-T6 aluminum material to be used in crash box production. Then, finite element analyses are performed by using LS-DYNA software to determine the performances of the crash boxes. The results shows that the re-entrant crush box with square cross section has the highest specific energy absorption, while the tetra chiral crush box with square cross-section has the smallest peak crushing force value and the highest crushing force efficiency value.
Crash box Negative Poisson’s ratio Tetra chiral structure Re-entrant structure Finite element analysis
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Nisan 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 24 |