Gelişen raylı sistem yapısı ile güvenli ve hızlı alt yapı sistemleri önem kazanmıştır. Alt yapı sistemlerinden olan hemzemin geçitler, meydana gelebilecek kazaların olumsuz etkileri nedeni ile önem verilen ve dünya üzerinde ciddi çalışmalar yapılan bir alan olarak karşımıza çıkmaktadır. Raylı sistem işletmeleri, hemzemin geçit tasarımlarını coğrafi yapı, hat kapasiteleri, insanların farkındalık düzeyleri, sistem teknoloji düzeyleri gibi detaylara göre özel olarak ele alınırlar. Türkiye’de hemzemin geçit kurulacak olan bölgenin, tren seyir hızı ve seyir momenti değeri hemzemin geçitin açılıp açılamayacağını veya türünü belirlemek için kullanılan temel hesaplamadır. Geometrik tasarım yapıları raylı sistem ve kara yolu taşıtlarının seyir hızları, görüş açıları, yolların kesişim yapıları, geçitlerin bağlantı geometrisi, uyarı ekipmanı mesafeleri ve durma noktası benzeri detayları incelemektedir. Hemzemin geçitlerin güvenli hizmet vermesi için, ISO 31000:2009 risk yönetimi standardında göre oluşturulan ve alanda kabul edilmiş bir yönetim modeli olan ALCAM modeline göre risk değerlendirme yapısı kullanılmaktadır. Bu çalışmada ilgili kabuller incelenerek ortak değerlendirmeye imkân sağlayan, geometrik tasarım ve bu tasarımın güvenliğinin oluşturulabilmesi için risk modeli önerisi ortaya konulacaktır.
Raylı Sistem Alt Yapı Hemzemin Geçit Geometrik Tasarım Risk Değerlendirme
With the developing rail system structure, safe and fast infrastructure systems have gained importance. Grade crossings, which are one of the infrastructure systems, appear as an area that is given importance due to the negative effects of accidents that may occur, and serious studies are carried out in the world. Rail system operators, deal with grade crossing designs according to details such as geographical structure, line capacities, people's awareness levels, system technology levels. The train cruising speed and cruising moment value of the area where the grade crossing will be established is the basic calculation used to determine whether the grade crossing can be opened or not. Geometric design structures examine the cruising speed of rail and road vehicles, viewing angles, intersection structures of roads, connection geometry of crossings, warning equipment distances and stopping points. For the grade crossings created to be safe, a risk assessment structure will be used according to ALCAM, a management model established in accordance with the ISO 31000:2009 risk management standard. In this study, by examining the relevant standards, a geometric design and a risk model proposal will be put forward to create the security of this design, which allows for joint evaluation.
Rail System Infrastructure Grade Crossing Geometric Design Risk Assessment
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Ocak 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 34 |