Bu
çalışmada meslek yüksekokulu (MYO) öğrencilerinin çeşitli değişkenler ile
başarı düzeyi bileşenleri arasındaki ilişki ve başarı düzeyini etkileyen
etmenler analiz edilmiştir. Değişkenler program, yaş, cinsiyet, yerleştirilme
şekli, giriş yılı, mezuniyet yılı, yıllara göre önlisans/lisans programı
sayısıdır. Başarı düzeyi bileşenleri ise akademik başarı not ortalaması,
öğrenim süresi ve ders tekrarıdır. 2002-2014 yılları arasında Ankara
Üniversitesi Kalecik MYO’daki Bahçe Tarımı, Peyzaj ve Süs Bitkileri, Gıda
Teknolojisi ve Şarap Üretim Teknolojisi programlarından mezun olmuş 1034
öğrenciye ait veriler, SPSS programında çapraz tablolar, ki-kare analizi, T
testi ve F testi teknikleri kullanılarak analiz edilmiştir. Farklı programlarda
okuyan öğrenciler arasında not ortalaması bakımından anlamlı farklılıklar
bulunmazken, öğrenim süreleri ve ders tekrarı bakımından farklılıklar tespit
edilmiştir. Erkek öğrencilere göre kız öğrencilerin not ortalamaları yüksek,
öğrenim süreleri kısadır. MYO’ya sınavla gelen öğrencilerin sınavsız geçiş
yapanlardan daha başarılı olduğu görülmektedir. Giriş yıllarına göre not
ortalamasına bakıldığında 2005 yılından itibaren bir düşüş söz konusudur. En
kısa öğrenim süresi 2002, en uzun öğrenim süresi ise 2011 yılı mezunlarına
aittir. Başarıyı artırmak için istekli ve başarılı öğrencilerin MYO’ları tercih
etmelerinin sağlanması, sınavsız geçişin kaldırılması veya yeniden
düzenlenmesi, okulların yeterli altyapıya kavuşturulması, okul-sektör
işbirliğinin oluşturulması, öğretim elemanları ve teknik personelin nitelik ve
nicelik bakımından yeterli hale getirilmesi gibi önlemlerin alınması
gerekmektedir.
In this study, the relationship between
the various variables and achievement levels of the components of the
vocational school students and effects of the factors on the level of
success were analyzed. Variables were listed as program,
age, gender, placement type, entrance year, graduation year, and the total number of
undergraduate/graduate program numbers according to year. The success
level of academic achievement, learning time and lesson repeat were achievements
level components. Data belongs to 1034 students that graduated between
2002-2014 from Ankara University Kalecik Vocational School Horticulture,
Landscape and Ornamental Plants, Food Technology and Wine Production Technology
programs was assessed using cross tables, chi-square analysis, T test and F
test analysis techniques with SPSS. Although it was not
observed significant differences in terms of grade point average between
students in different programs, it was determined some differences in point of
learning time and lesson repeat. Female students compared to male students had
high grade point average and short learning time. It was observed that students
passed the exam compared to students without university exam were more
successful. Academic grade average
was decrease from 2005 according to the entry. While it was the shortest period of study
in 2002, the longest period of study was 2011. It was required to take measures such as willing
and successful students ensuring the preferred vocational school to improve
achievement, removing the direct pass or rearrangement, attaining adequate
infrastructure of schools, creation of school-industry cooperation, making
sufficient in terms of quality and quantity for technical staff and lecturer.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2016 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ocak 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 6 Sayı: 1 |