Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KALECİK MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN BAŞARI DÜZEYLERİNİN BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Yıl 2016, Cilt: 6 Sayı: 1, 79 - 88, 31.05.2016

Öz

Bu
çalışmada meslek yüksekokulu (MYO) öğrencilerinin çeşitli değişkenler ile
başarı düzeyi bileşenleri arasındaki ilişki ve başarı düzeyini etkileyen
etmenler analiz edilmiştir. Değişkenler program, yaş, cinsiyet, yerleştirilme
şekli, giriş yılı, mezuniyet yılı, yıllara göre önlisans/lisans programı
sayısıdır. Başarı düzeyi bileşenleri ise akademik başarı not ortalaması,
öğrenim süresi ve ders tekrarıdır. 2002-2014 yılları arasında Ankara
Üniversitesi Kalecik MYO’daki Bahçe Tarımı, Peyzaj ve Süs Bitkileri, Gıda
Teknolojisi ve Şarap Üretim Teknolojisi programlarından mezun olmuş 1034
öğrenciye ait veriler, SPSS programında çapraz tablolar, ki-kare analizi, T
testi ve F testi teknikleri kullanılarak analiz edilmiştir. Farklı programlarda
okuyan öğrenciler arasında not ortalaması bakımından anlamlı farklılıklar
bulunmazken, öğrenim süreleri ve ders tekrarı bakımından farklılıklar tespit
edilmiştir. Erkek öğrencilere göre kız öğrencilerin not ortalamaları yüksek,
öğrenim süreleri kısadır. MYO’ya sınavla gelen öğrencilerin sınavsız geçiş
yapanlardan daha başarılı olduğu görülmektedir. Giriş yıllarına göre not
ortalamasına bakıldığında 2005 yılından itibaren bir düşüş söz konusudur. En
kısa öğrenim süresi 2002, en uzun öğrenim süresi ise 2011 yılı mezunlarına
aittir. Başarıyı artırmak için istekli ve başarılı öğrencilerin MYO’ları tercih
etmelerinin sağlanması, sınavsız geçişin kaldırılması veya yeniden
düzenlenmesi, okulların yeterli altyapıya kavuşturulması, okul-sektör
işbirliğinin oluşturulması, öğretim elemanları ve teknik personelin nitelik ve
nicelik bakımından yeterli hale getirilmesi gibi önlemlerin alınması
gerekmektedir.




Kaynakça

  • Çağlar, N., Türeli, N. (2005). Meslek Yüksekokullarına Sınavsız Geçişle ve ÖSS Puanı ile Gelen Öğrencilerin Genel Başarı Oranlarının Karşılaştırılması, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(2), 369-377.
  • Çolakoğlu, J. (2002). Yaşam Boyu Öğrenmede Motivasyonun Önemi. Milli Eğitim Dergisi, Sayı:2, s: 155- 156.
  • Henden, R. (2006). Üçüncü Yılda Sınavsız Geçiş Uygulamaları: Alaplı Meslek Yüksekokulu Örneği, ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4), 157–168.
  • Kazancı Başaran, Z., Daştan, S., Yılmaz, E., Kolenoğlu, Ş., Kadıoğlu, T. (2010). Rize Üniversitesi Rize Meslek Yüksekokulu Teknik Programlar Bölümü Öğrencilerinin Sınavsız Geçiş İle İlgili Görüşleri, MYO-ÖS 2010 – Uusal Meslek Yüksekokulları Öğrenci Sempozyumu, 21-22 Ekim 2010, Düzce.
  • Keskin, N., Koraltan, A., Öztürk, Ö. (2010). Pamukkale Üniversitesi Buldan MYO Öğrenci Profili, MYO-ÖS 2010-Ulusal Meslek Yüksekokulları Öğrenci Sempozyumu, 21-22 Ekim 2010, DÜZCE
  • Kılıç, S., Tektaş, N., Pala, T. (2014). Devlet Ve Vakıf Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Umutsuzluk Düzeylerinin Karşılaştırılması Ve Umutsuzluk Düzeylerini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi, TSA/YIL: 18, 169-186.
  • Kuşat, N. (2014). Meslek Yüksekokullarında Öğrenci Başarısı Üzerine Bir Çalışma: Eğirdir Meslek Yüksekokulu Muhasebe Programı Örneği, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Ocak 2014, s. 65-80.
  • Nartgün, Ş., Yüksel, E. (2009). Meslek Yüksekokullarına Sınavsız Geçişte İzlenen Kriterlerin Değerlendirilmesi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 9(2), 189-205.
  • Seyfioğlu, E., Demir Başak, Ö. (2015). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Yatağan Meslek Yüksekokulu Bölümlerindeki Öğrencilerin Genel Profilinin Ders Başarısına Etkisi, 4. Uluslararası Meslek Yüksekokulları Sempozyumu, 21-23 Mayıs 2015, Yalova.
  • Şeker, R., Çınar, D., Özkaya, A. (2004). Çevresel Faktörlerin Üniversite Öğrencilerinin Başarı Düzeyine Etkileri, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz 2004 İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya. Tektaş, M., Tektaş, N. (2010). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Zaman Yönetimi ve Akademik Başarıları Arasındaki İlişki, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23/2010, 221-229.
  • Tuygun Toklu, A., Elmas Baydar, H., Kasımoğlu, B. S., Doğramacı, B. (2015). Meslek Yüksekokullarında Öğrencilerin Akademik Başarısını Engelleyen Nedenler Üzerine Bir Araştırma, 4. Uluslararası Meslek Yüksekokulları Sempozyumu, 21-23 Mayıs 2015, Yalova.
  • Vural, M. (2013). Öğrencilerin Gelir Düzeyleri İle Akademik Başarıları Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma, Akademik Bakış Dergisi, Sayı: 35, Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, ISSN:1694-528X.
  • Yıldız, A., Sönmez, T. C., Ciloşoğlu, M. (2015). Meslek Yüksekokullarında Devamsızlık Nedenleri ve Öğrenci Başarısına Etkisi: Amasya Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu Örneği, 4. Uluslararası Meslek Yüksekokulları Sempozyumu, 21-23 Mayıs 2015, Yalova.

INVESTIGATION OF ACHIEVEMENT LEVELS OF KALECIK VOCATIONAL SCHOOL’S STUDENTS IN TERMS OF SOME VARIATIONS

Yıl 2016, Cilt: 6 Sayı: 1, 79 - 88, 31.05.2016

Öz

In this study, the relationship between
the various variables and achievement levels of the components of the
vocational school students and effects of the factors on
the level of
success were analyzed.
Variables were listed as program,
age, gender, placement type, entrance year, graduation year,  and the total number of
undergraduate/graduate program numbers according to year.
The success
level of academic achievement, learning time and
lesson repeat were achievements
level components. Data belongs to 1034 students that graduated between
2002-2014 from Ankara University Kalecik Vocational School Horticulture,
Landscape and Ornamental Plants, Food Technology and Wine Production Technology
programs was assessed using cross tables, chi-square analysis, T test and F
test analysis techniques with SPSS.
Although it was not
observed significant differences in terms of grade point average between
students in different programs, it was determined some differences in point of
learning time and lesson repeat. Female students compared to male students had
high grade point average and short learning time. It was observed that students
passed the exam compared to students without university exam were more
successful. Academic
grade average
was
decrease from 2005 according to the entry. While it was the shortest period of study
in 2002, the longest period of study was 2011.
It was required to take measures such as willing
and successful students ensuring the preferred vocational school to improve
achievement, removing the direct pass or rearrangement, attaining adequate
infrastructure of schools, creation of school-industry cooperation, making
sufficient in terms of quality and quantity for technical staff and lecturer.

Kaynakça

  • Çağlar, N., Türeli, N. (2005). Meslek Yüksekokullarına Sınavsız Geçişle ve ÖSS Puanı ile Gelen Öğrencilerin Genel Başarı Oranlarının Karşılaştırılması, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(2), 369-377.
  • Çolakoğlu, J. (2002). Yaşam Boyu Öğrenmede Motivasyonun Önemi. Milli Eğitim Dergisi, Sayı:2, s: 155- 156.
  • Henden, R. (2006). Üçüncü Yılda Sınavsız Geçiş Uygulamaları: Alaplı Meslek Yüksekokulu Örneği, ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4), 157–168.
  • Kazancı Başaran, Z., Daştan, S., Yılmaz, E., Kolenoğlu, Ş., Kadıoğlu, T. (2010). Rize Üniversitesi Rize Meslek Yüksekokulu Teknik Programlar Bölümü Öğrencilerinin Sınavsız Geçiş İle İlgili Görüşleri, MYO-ÖS 2010 – Uusal Meslek Yüksekokulları Öğrenci Sempozyumu, 21-22 Ekim 2010, Düzce.
  • Keskin, N., Koraltan, A., Öztürk, Ö. (2010). Pamukkale Üniversitesi Buldan MYO Öğrenci Profili, MYO-ÖS 2010-Ulusal Meslek Yüksekokulları Öğrenci Sempozyumu, 21-22 Ekim 2010, DÜZCE
  • Kılıç, S., Tektaş, N., Pala, T. (2014). Devlet Ve Vakıf Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Umutsuzluk Düzeylerinin Karşılaştırılması Ve Umutsuzluk Düzeylerini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi, TSA/YIL: 18, 169-186.
  • Kuşat, N. (2014). Meslek Yüksekokullarında Öğrenci Başarısı Üzerine Bir Çalışma: Eğirdir Meslek Yüksekokulu Muhasebe Programı Örneği, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Ocak 2014, s. 65-80.
  • Nartgün, Ş., Yüksel, E. (2009). Meslek Yüksekokullarına Sınavsız Geçişte İzlenen Kriterlerin Değerlendirilmesi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 9(2), 189-205.
  • Seyfioğlu, E., Demir Başak, Ö. (2015). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Yatağan Meslek Yüksekokulu Bölümlerindeki Öğrencilerin Genel Profilinin Ders Başarısına Etkisi, 4. Uluslararası Meslek Yüksekokulları Sempozyumu, 21-23 Mayıs 2015, Yalova.
  • Şeker, R., Çınar, D., Özkaya, A. (2004). Çevresel Faktörlerin Üniversite Öğrencilerinin Başarı Düzeyine Etkileri, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz 2004 İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya. Tektaş, M., Tektaş, N. (2010). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Zaman Yönetimi ve Akademik Başarıları Arasındaki İlişki, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23/2010, 221-229.
  • Tuygun Toklu, A., Elmas Baydar, H., Kasımoğlu, B. S., Doğramacı, B. (2015). Meslek Yüksekokullarında Öğrencilerin Akademik Başarısını Engelleyen Nedenler Üzerine Bir Araştırma, 4. Uluslararası Meslek Yüksekokulları Sempozyumu, 21-23 Mayıs 2015, Yalova.
  • Vural, M. (2013). Öğrencilerin Gelir Düzeyleri İle Akademik Başarıları Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma, Akademik Bakış Dergisi, Sayı: 35, Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, ISSN:1694-528X.
  • Yıldız, A., Sönmez, T. C., Ciloşoğlu, M. (2015). Meslek Yüksekokullarında Devamsızlık Nedenleri ve Öğrenci Başarısına Etkisi: Amasya Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu Örneği, 4. Uluslararası Meslek Yüksekokulları Sempozyumu, 21-23 Mayıs 2015, Yalova.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatma Aşılıoğlu

Rukiye Duygu Çay

Pınar Şanlıbaba Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2016
Gönderilme Tarihi 1 Ocak 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Aşılıoğlu, F., Çay, R. D., & Şanlıbaba, P. (2016). KALECİK MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN BAŞARI DÜZEYLERİNİN BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Ejovoc (Electronic Journal of Vocational Colleges), 6(1), 79-88.