Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KAMU ÇALIŞANLARININ İNTERNET BANKACILIĞI KULLANMA DURUMLARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2016, Cilt: 6 Sayı: 3, 77 - 86, 20.12.2016

Öz

Teknolojinin hızla
gelişmesi, yaşamın her alanını etkilediği kadar bankacılık sektörünü de
etkilemiştir. Bankacılık sektöründeki hizmetler çeşitlenmiş ve yeni bir boyut
kazanmıştır. Bu boyutlardan biri de internet bankacılığıdır. İnternet
bankacılığı elektronik paranın kullanıldığı bir alandır. İnternet bankacılığı
hizmeti veren bankaların maliyetleri azalmış, bankacılık hizmet alanları
genişlemiştir. Ayrıca internet bankacılığı, müşterilere zaman ve mekandan
bağımsız işlem yapma olanağı sağlamıştır. İnternet bankacılığının sağladığı
avantajların yanı sıra birtakım dezavantajlarda bulunmaktadır. Bunlardan en
önemlisi güvenlik sorunudur. Kötü niyetli kullanıcılar, müşterilerin
şifrelerini, kullanıcı adlarını ve hesaplarını ele geçirerek müşteri
hesaplarını kontrol etmektedir. Fakat bankalar bu olumsuz duruma karşı güvenlik
önlemlerini arttırmaktadır. Bu çalışmanın amacı; kamu çalışanlarının internet
bankacılığı kullanma durumlarını saptamak, internet bankacılığı kullanım
durumları ile sosyo-demografik değişkenler arasında anlamlı bir farklılık olup
olmadığını saptamaktır. Çalışmanın örneklemini, kolayda örnekleme yöntemi
kullanılarak seçilen Kırklareli ili Lüleburgaz ilçesinde görev yapan kamu
çalışanları oluşturmaktadır. Bir anket formuyla elde edilen veriler,
istatistiki yöntemlerle analiz edilerek, tablolarla yorumlanmıştır. Araştırma
sonucunda kamu çalışanlarının; internet bankacılığı kullanım durumları ile
sosyo-demografik değişkenler arasında anlamlı
farklılıklar olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Armağan, E. ve Temel, E. (2016). Türkiye’de İnternet Bankacılığı Kullanımında Demografik Faktörlerin Tüketici Algısına Etkisi Üzerine Ampirik Bir Çalışma. CBÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2), 411-436.
  • Bayrakdaroğlu, A. (2012). Bireylerin internet bankacılığı kullanımını etkileyen faktörlerin belirlenmesi üzerine bir alan araştırması. Business and Economics Research Journal, 3(4), 57-75.
  • Biçer, M. (2006). İnternet bankacılığı ve internet bankacılığında müşteri eğitimi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Bora, C. (2010). Advantages of internet banking. http://www.buzzle.com/articles/advantages-of-internet-banking.html adresinden 16.06.2016 tarihinde alınmıştır.
  • Çakmak, A. Ç., Güneşer, M. T. ve Terzi, H. (2011). Bankaların müşterilerine sunduğu internet bankacılığı hizmetinin müşteriler tarafından değerlendirilmesi: karabük şehir merkezinde uygulama. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31(2), 1-30.
  • Çınar, O., Yavuz, S., ve Aslan, İ. (2012). Akademisyenlerin internet bankacılığı hakkındaki tutum, düşünce ve davranışları: erzincan üniversitesi örneği. SÜ İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 23, 103-124.
  • Eroğlu, N. ve Yücel, İ. S. (2012). Türkiye’deki kurumsal banka müşterilerinin internet bankacılığı kullanım eğilimlerini belirleyen başlıca faktörler üzerine ampirik bir çalışma. Marmara Üniversitesi, Bankacılık ve Sigortacılık Enstitüsü E-Dergisi, 2(2), 1-25.
  • Gaziler, V. (2006). İnternet bankacılığı ve kullanımının etkinliği: kullanım etkinliği - eğitim ilişkisini ortaya koymaya yönelik bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Gül, O. (2003). İnternet bankacılığı ve bankanın finansal yapısı üzerindeki etkileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gülmez, M. ve Kitapçı, O. (2006). İnternet bankacılığı ve müşteri davranışları: cumhuriyet üniversitesi akademik ve idari personeline yönelik bir uygulama. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 7(2), 83-100.
  • Kılınç, A. ve Salman, S. (2006). Fen ve Matematik Alanları Öğretmen Adaylarında Bilgisayar Okuryazarlığı. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 150-166.
  • Oktay, E. ve Orçanlı, K. (2014). Atatürk üniversitesinde internet bankacılığının kullanımını etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 57-91.
  • Okumuş, A., Bozbay, Z. ve Dağlı, R. M. (2010). Banka müşterilerinin internet bankacılığına ilişkin tutumlarının incelenmesi. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 36(Ağustos-Aralık), 89-111.
  • Özdamar, K. (1999). Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi 1 (2.Baskı). Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Pala, E. ve Kartal, B. (2010). Banka Müşterilerinin İnternet Bankacılığı ile İlgili Tutumlarına Yönelik Bir Pilot Araştırma. Celal Bayar Üniversitesi İ.İ.B.F Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 17(2), 43-61.
  • Toraman, C. (2002). Bankacılık sektöründe internetin yeri ve Türk bankacılık sistemi uygulaması. Kamu İş Hukuku ve İktisat Dergisi, 6(3).
  • Türkiye Bankalar Birliği, Bankalarda iç denetim ve bankacılık gözetim otoritesinin iç ve dış denetçiler ile ilişkisi, bankacılık gözetimine ilişkin basel komitesi tarafından yayımlanan danışma belgesi, Basel Temmuz 2000, https://www.tbb.org.tr/Dosyalar/Arastirma_ve_Raporlar/internal_audit.doc adresinden 16.06.2016 tarihinde alınmıştır. Türkiye İş Bankası Müze, Müze Hakkında, İş Bankası Tarihçesi. http://www.muze.isbank.com.tr/isbank.asp adresinden 16.06.2016 tarihinde alınmıştır.
  • Ural, A. ve Kılıç, İ. (2006). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi. 2.Baskı. Detay Yayıncılık. Ankara.
  • Usta, R. (2005). Tüketicilerin internet bankacılığını kullanmama nedenleri üzerine bir araştırma. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 6(2), 279-290.
  • Uzundağ, Ş. (2013). Türkiye’de internet bankacılığının gelişimi ve internet bankacılığına ilişkin tüketici davranışları analizi: aydın ili il merkezinde görev yapan öğretmenler üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. T.C. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • YapıKredi Bankası, BDDK Duyuruları, TBB Uyarıları, https://www.yapikredi.com.tr/_assets/pdf/bddk-duyurulari/tbb_uyarilari.pdf adresinden 16.06.2016 tarihinde alınmıştır.

A RESEARCH ON THE INTERNET BANKING USAGE STATUS OF THE PUBLIC EMPLOYEES

Yıl 2016, Cilt: 6 Sayı: 3, 77 - 86, 20.12.2016

Öz



The rapid development of technology affect all areas of life and has
also an impact on the banking sector. The services of the banking sector have
been diversified and gained a new dimension. One of these dimensions is the
Internet Banking. Internet Banking is an area where the electronic money is
used. Internet Banking services has reduced the costs of the issuing bank and
the banking service area has expanded. Moreover the Internet Banking has
provided opportunities for the customers to take action regardless of time and
space. It can be seen that the services provided by the Internet Banking has as
well as some advantages and also disadvantages. The most important of these is
the security problem. Malicious users capture the passwords, user names and
accounts of the customers and control the customer accounts. But the banks
increase security measures against this negative situation. The goal of this
study is; to determine the internet banking usage status of the public
employees and to determine if there is a significant discrepancy between the
internet banking usage status and the socio-demographic factors. The public employees
who are working in Lüleburgaz country of the Kırklareli province are forming
the sample group of this study; whom are chosen by simple by simple random
sampling technique. The data obtained from the survey are analysed using the
statistical methods and further interpreted with the tables. The research
revealed thatteher is a significant discrepancy between the internet banking
usage status of the public employees and the socio-demographic factors.

Kaynakça

  • Armağan, E. ve Temel, E. (2016). Türkiye’de İnternet Bankacılığı Kullanımında Demografik Faktörlerin Tüketici Algısına Etkisi Üzerine Ampirik Bir Çalışma. CBÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2), 411-436.
  • Bayrakdaroğlu, A. (2012). Bireylerin internet bankacılığı kullanımını etkileyen faktörlerin belirlenmesi üzerine bir alan araştırması. Business and Economics Research Journal, 3(4), 57-75.
  • Biçer, M. (2006). İnternet bankacılığı ve internet bankacılığında müşteri eğitimi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Bora, C. (2010). Advantages of internet banking. http://www.buzzle.com/articles/advantages-of-internet-banking.html adresinden 16.06.2016 tarihinde alınmıştır.
  • Çakmak, A. Ç., Güneşer, M. T. ve Terzi, H. (2011). Bankaların müşterilerine sunduğu internet bankacılığı hizmetinin müşteriler tarafından değerlendirilmesi: karabük şehir merkezinde uygulama. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31(2), 1-30.
  • Çınar, O., Yavuz, S., ve Aslan, İ. (2012). Akademisyenlerin internet bankacılığı hakkındaki tutum, düşünce ve davranışları: erzincan üniversitesi örneği. SÜ İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 23, 103-124.
  • Eroğlu, N. ve Yücel, İ. S. (2012). Türkiye’deki kurumsal banka müşterilerinin internet bankacılığı kullanım eğilimlerini belirleyen başlıca faktörler üzerine ampirik bir çalışma. Marmara Üniversitesi, Bankacılık ve Sigortacılık Enstitüsü E-Dergisi, 2(2), 1-25.
  • Gaziler, V. (2006). İnternet bankacılığı ve kullanımının etkinliği: kullanım etkinliği - eğitim ilişkisini ortaya koymaya yönelik bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Gül, O. (2003). İnternet bankacılığı ve bankanın finansal yapısı üzerindeki etkileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gülmez, M. ve Kitapçı, O. (2006). İnternet bankacılığı ve müşteri davranışları: cumhuriyet üniversitesi akademik ve idari personeline yönelik bir uygulama. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 7(2), 83-100.
  • Kılınç, A. ve Salman, S. (2006). Fen ve Matematik Alanları Öğretmen Adaylarında Bilgisayar Okuryazarlığı. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 150-166.
  • Oktay, E. ve Orçanlı, K. (2014). Atatürk üniversitesinde internet bankacılığının kullanımını etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 57-91.
  • Okumuş, A., Bozbay, Z. ve Dağlı, R. M. (2010). Banka müşterilerinin internet bankacılığına ilişkin tutumlarının incelenmesi. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 36(Ağustos-Aralık), 89-111.
  • Özdamar, K. (1999). Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi 1 (2.Baskı). Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Pala, E. ve Kartal, B. (2010). Banka Müşterilerinin İnternet Bankacılığı ile İlgili Tutumlarına Yönelik Bir Pilot Araştırma. Celal Bayar Üniversitesi İ.İ.B.F Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 17(2), 43-61.
  • Toraman, C. (2002). Bankacılık sektöründe internetin yeri ve Türk bankacılık sistemi uygulaması. Kamu İş Hukuku ve İktisat Dergisi, 6(3).
  • Türkiye Bankalar Birliği, Bankalarda iç denetim ve bankacılık gözetim otoritesinin iç ve dış denetçiler ile ilişkisi, bankacılık gözetimine ilişkin basel komitesi tarafından yayımlanan danışma belgesi, Basel Temmuz 2000, https://www.tbb.org.tr/Dosyalar/Arastirma_ve_Raporlar/internal_audit.doc adresinden 16.06.2016 tarihinde alınmıştır. Türkiye İş Bankası Müze, Müze Hakkında, İş Bankası Tarihçesi. http://www.muze.isbank.com.tr/isbank.asp adresinden 16.06.2016 tarihinde alınmıştır.
  • Ural, A. ve Kılıç, İ. (2006). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi. 2.Baskı. Detay Yayıncılık. Ankara.
  • Usta, R. (2005). Tüketicilerin internet bankacılığını kullanmama nedenleri üzerine bir araştırma. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 6(2), 279-290.
  • Uzundağ, Ş. (2013). Türkiye’de internet bankacılığının gelişimi ve internet bankacılığına ilişkin tüketici davranışları analizi: aydın ili il merkezinde görev yapan öğretmenler üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. T.C. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • YapıKredi Bankası, BDDK Duyuruları, TBB Uyarıları, https://www.yapikredi.com.tr/_assets/pdf/bddk-duyurulari/tbb_uyarilari.pdf adresinden 16.06.2016 tarihinde alınmıştır.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Pınar Özdemir Karaca

Yayımlanma Tarihi 20 Aralık 2016
Gönderilme Tarihi 1 Haziran 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 6 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Özdemir Karaca, P. (2016). KAMU ÇALIŞANLARININ İNTERNET BANKACILIĞI KULLANMA DURUMLARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Ejovoc (Electronic Journal of Vocational Colleges), 6(3), 77-86.