Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de internetten
alış veriş yapan bireylerin risk algılarının cinsiyet farklılığı açısından
değerlendirilmesidir. Araştırmada kullanılan veri seti, Türkiye’nin çeşitli
illerinden yaşayan ve internetten alış veriş yapan 160 kişiden 2017 yılı Nisan
ve Mayıs Aylarında internet aracılığıyla toplanmıştır. Algılanan risk ile ilgili
faktörlerin daha az sayıda faktöre indirgenmesi için veri azaltımında faktör
analizi kullanılmıştır. Ardından, algılanan risk skorlarının gruplar arasındaki
farklılığının incelenebilmesi için t test, ANOVA ve tanımlayıcı istatistikler
kullanılmıştır. Algılanan risk, 21 maddeden oluşan ve iç tutarlılık katsayısı
(Cronbach's Alpha) 0,885 olan bir ölçekle değerlendirilmiştir. Faktör analizi
sonucu, risk ölçeğinin toplam varyansın %62,41’ini açıklayan 4 faktörden
oluştuğunu göstermiştir. Bu faktörler, faktör yüklerine göre sırasıyla “zaman
ve performans riski”, “psikolojik risk”, sosyal risk” ve “mahremiyet riski”
olarak adlandırılmıştır. Mahremiyet riski, psikolojik risk ve zaman ve
performans riski ortalama skorları cinsiyete göre istatistiksel olarak anlamlı
farklılığa sahiptir. Buna ek olarak, kadınların ortalama risk algısı skorları
üç risk grubunda da erkeklerin ortalama skorlarından daha yüksektir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 8 Eylül 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 3 |