This research, based on the literature review, aimed to compare the implementations and current situation in the education of gifted students in Turkey and France. Horizontal approach and descriptive survey model, which are comparative education approaches, were used together in the research. Within the context of this study, articles, theses, papers and reports obtained from the scientific sources in the country and world literature and the official websites, for the education of gifted students of the countries researched were examined. As a result of the research; It has been determined that in France, an integrative approach is focused in the education process for the gifted and therefore a systematic identification approach to identify the gifted is not applied. It has been determined that Turkey applies a two-stage systematic diagnostic approach. In education implementations, it has been determined that gifted students are educated through differentiation, enrichment, acceleration and grouping in both countries. In France, it has been observed that they have an integrative education approach that encourages gifted students to educate with their peers, and therefore no special implementations are applied. Turkey prefers to support education after school. Both countries provide a variety of special opportunities outside the school environment.
Bu araştırma, Fransa ve Türkiye’deki özel yeteneklilerin eğitimindeki mevcut durumu ve uygulamaları literatür bilgisine dayalı olarak karşılaştırmak amacı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada karşılaştırmalı eğitim yaklaşımlarından yatay yaklaşım ve betimsel tarama modeli bir arada kullanılmıştır. Çalışma kapsamında, araştırma yapılan ülkelerin özel yetenekli öğrencilerinin eğitimine yönelik ülke ve dünya literatüründeki bilimsel kaynaklardan ve resmi internet sitelerinden elde edilen makale, tez, bildiri ve raporlar incelenmiştir. Araştırmanın sonucunda; Fransa'da özel yeteneklilere yönelik eğitim sürecinde bütünleştirici bir yaklaşıma odaklanıldığı ve bu nedenle özel yeteneklilerin belirlenmesine yönelik sistematik bir tanılama yaklaşımının uygulanmadığı belirlenmiştir. Türkiye’nin ise iki aşamalı sistematik bir tanılama yaklaşımı uyguladığı belirlenmiştir. Eğitim uygulamalarında her iki ülkede özel yetenekli öğrencilere farklılaştırma, zenginleştirme, hızlandırma ve gruplandırma yoluyla eğitim verildiği belirlenmiştir. Fransa' da özel yetenekli öğrencileri kendi akran grubuyla birlikte eğitim almalarını teşvik edici bütünleştirici bir eğitim anlayışına sahip oldukları, bu nedenle özel uygulamalara gidilmediği görülmüştür. Türkiye’de ise okul sonrası destek eğitimi tercih ettiği belirlenmiştir. Bununla birlikte her iki ülkede de özel yetenekli öğrencilere okul ortamı dışında çeşitli özel olanaklar sağlandığı belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Özel Eğitim ve Engelli Eğitimi |
Bölüm | Derlemeler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2022 |
Kabul Tarihi | 22 Ekim 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 3 |
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 Unported License .