Organizations define mission and vision in order to introduce their
values, goals and objectives. Each organization has its own mission and vision
definition. These differences emerge according to the priorities that
enterprises attach importance to. The aim of this study is to put forward
different priorities in organizations and to identify the most related notions.
In this study, Google 's intelligent ranking algorithm is used as data
collection method. Accordingly, a total of 100 organizations that ranked first
in Google's search for mission and vision words were analyzed. A total of 7
codes were used for the analysis. The results of the qualitative analysis were
evaluated. As a result of the evaluation, the concepts that organizations value
most have emerged. In addition, which concepts are most related to each other
has emerged. Accordingly, 'Leadership in the Sector' and 'Innovation' were the
most commonly used concepts. In this study, which also includes a sectoral
classification, it was revealed that the mission and visions of the
organizations operating in the education sector were mostly examined.
Mission Vision Organizations Qualitative Analysis Google Algorithm
Örgütler değerlerini, hedeflerini ve amaçlarını tanıtmak amacıyla misyon
ve vizyon tanımlamaları yapmaktadırlar. Her örgütün kendisine ait misyon ve
vizyon tanımlaması bulunmaktadır. Bu farklılıklar işletmelerin önem verdiği
önceliklere göre ortaya çıkmaktadır. Bu çalışmanın amacı örgütlerdeki farklı
öncelikleri ortaya koyabilmek ve birbiriyle en fazla ilişkili kavramları
belirlemektir. Bu çalışmada veri toplama yöntemi olarak Google’ın akıllı
sıralama algoritmasından yardım alınmıştır. Buna göre Google’da yapılan misyon
ve vizyon kelimeleri aramasında ilk sırada çıkan örgütlerden toplam 100 tanesi
analiz edilmiştir. Analiz için toplamda 7 kod kullanılmıştır. Nitel analiz
sonrasında ortaya çıkan verilerin sonuçları değerlendirilmiştir. Değerlendirme
sonucunda örgütlerin en fazla değer verdiği kavramlar ortaya çıkmıştır. Ayrıca
hangi kavramların birbirleri ile en fazla ilişkili olduğu ortaya çıkmıştır.
Buna göre 'Sektörde Liderlik' ve 'Yenilikçilik' en fazla birlikte kullanılan
kavramlar olmuştur. Sektörel bir sınıflamanın da yapıldığı bu çalışmada en çok
eğitim sektöründe faaliyet gösteren örgütlerin misyon ve vizyonlarına bakıldığı
ortaya çıkmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 12 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 1 Sayı: 4 |