The objective of this study is to analyze the
self-regulation levels of prospective teachers in terms of certain variableS. In this research, the descriptive
survey model, one of the survey models, was used. The population of the study consists of prospective
teachers studying in the faculty of education at Cukurova University.
Convenience sampling method, one of the
purposive sampling method, wasapplied in the research, . The sample comprises
of 443 prospective teachers studying in Faculty of Education at Cukurova
University in the 2015-2016 academic year. Personal Information Form and “Self-Regulation Scale”
developed by Aydın, Özer-Keskin ve Yel (2013) were used as data collection tool
in this study. Descriptive statistics and multivariate analysis of variance were
utilized during the analysis of the data (MANOVA). In the research, it was observed that the prospective
teachers were on the “I agree” level for general scale and dimension of
self-affirmation, while this level was “I partly agree” for dimensions of
self-observation and self-assessment. The dimensions of self-observation and
self-affirmation scores of prospective teachers did not differ greatly in terms
of gender, but dimension of self-assessment differed greatly in terms of
gender. The dimensions of self-observation and self-affirmation scores of
prospective teachers did not differ greatly in terms of class, but dimension of
self-assessment differed greatly in terms of class. The dimensions of
self-observation, self-assessment and self-affirmation scores of prospective
teachers differed greatly in terms of university entrance. The dimension of
self-observation scores of prospective teachers did not differ greatly in terms
of department, but dimensions of self-assessment and self-affirmation differed
significantly in terms of department
self-regulation behavioral self-regulation prospective teachers
Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının öz düzenleme
düzeylerini çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Araştırmada, tarama
modellerinden biri olan betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın
katılımcılarını Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nde öğrenim gören
öğretmen adayları oluşturmaktadır. Araştırmada amaçlı örnekleme yöntemlerinden
ulaşılabilir örnekleme yöntemi kullanılarak öğretmen adayları belirlenmiştir.
Araştırmaya 2015-2016 eğitim-öğretim yılında öğrenim gören 443 öğretmen adayı
katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; Kişisel Bilgiler Formu ile
Aydın, Özer-Keskin ve Yel (2013) tarafından geliştirilmiş olan Öz Düzenleme
Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistik ve çok
değişkenli varyans analizi (MANOVA) kullanılmıştır. Araştırma sonucunda
öğretmen adayları, öz düzenleme ölçeğinin geneline ve öz pekiştirme alt
boyutuna katılıyorum düzeyinde, öz izleme ile öz değerlendirme alt boyutlarına
kısmen katılıyorum düzeyinde görüş belirttikleri görülmüştür. Öğretmen
adaylarının; öz pekiştirme ve öz izleme alt boyutları arasında cinsiyet
değişkeni açısından anlamlı farklılık bulunmazken, öz değerlendirme alt boyutu
arasında cinsiyet değişkeni açısından anlamlı farklılık bulunmuştur. Öğretmen
adaylarının; öz pekiştirme ve öz izleme alt boyutları arasında sınıf değişkeni
açısından anlamlı farklılık bulunurken, öz değerlendirme alt boyutu arasında
sınıf değişkeni açısından anlamlı farklılık bulunmamıştır. Öğretmen
adaylarının; öz pekiştirme, öz izleme ve öz değerlendirme alt boyutları
arasında üniversiteye giriş puan türü değişkeni açısından anlamlı farklılık
bulunmuştur. Öğretmen adaylarının; öz pekiştirme alt boyutu arasında bölüm
değişkeni açısından anlamlı farklılık bulunmazken, öz izleme ile öz
değerlendirme alt boyutları arasında bölüm değişkeni açısından anlamlı
farklılık bulunmuştur.
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2017 |
Gönderilme Tarihi | 25 Mayıs 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 13 Sayı: 3 |