Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN CANLI KAVRAMINA YÖNELİK ANAHTAR KELİMELERİNİN BELİRLENMESİ: BİR FENOMENOLOJİ ÇALIŞMASI

Yıl 2017, Cilt: 13 Sayı: 4, 659 - 669, 30.10.2017
https://doi.org/10.17244/eku.347795

Öz

Kavramların
öğrenilmesi ve kavramlar arası ilişkilerin kurulması, anlamlı bir öğrenmenin
gerçekleşmesi ile meydana gelir.

Birey bu
ilişkilendirme sürecinde kavramlar arası yanlış yapılandırma veya deneyimler
ile olası yanılgılara sahip olabilir. Bu nedenle bireylerin bir konu/kavrama
yönelik anahtar kelimeleri ve onu yakın anlamsal kelimeler ile
ilişkilendirmeleri, konunun bütüncül olarak ele alınarak öğrenilmesinde önem
teşkil etmektedir. Yapılan araştırmada ortaokul öğrencilerinin canlı kavramına yönelik
anahtar kelimelerini fenomenoloji çalışması ile belirlemek amaçlanmıştır.
Çalışma ortaokul 5. Sınıf (n=41; 12 e, 29 k) ve 6. Sınıfta (n=39; 19 e, 20 k)
öğrenim görmekte olan 80 ortaokul öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada
veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen açık uçlu
sorulardan oluşan bir test kullanılmış, öğrencilerin cevapları yazılı metinler
halinde alınmıştır. Elde edilen verilerin analizinde tümevarımsal içerik
analizi kullanılmıştır. Analizler sonucunda ortaokul öğrencilerinin canlı
kavramına yönelik akıllarına ilk gelen anahtar kelimelerin insan, hayvan ve
bitki kavramları ile nefes alma ve hareket etme özellikleri olduğu görülmüştür.
5. Sınıf öğrencilerinin kavramları 6. Sınıf öğrencilerinin kavramlarından
çeşitlilik göstermekle birlikte daha önce canlılar ve hayat ünitesine dair ders
almadıkları düşünüldüğünde daha informal yapılar olduğu sonucuna varılmıştır.
Öğrencilerin her iki soruya vermiş oldukları cevaplar bütüncül olarak ele
alındığında öğrencilerin canlı kavramı ve bu kavramı ilişkilendirdikleri
kavramlara yönelik belirli yanlış anlamalarının olduğu, canlıları sınıflandırma
ve ortak özellikleri ayırt etme noktalarında önemli eksikliklere sahip
oldukları sonucuna varılmıştır. Elde edilen bulgular doğrultusunda fen
eğitimcileri ve gelecek araştırmalara yönelik önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Bahar, M. (2002). Students’ learning difficulties in biology: reasons and solutions. Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 73–82.
  • Bahar, M. (2003). A study of pupils’ ideas about the concept of life. Kastamonu Eğitim Dergisi,11(1), 93-104.
  • Christensen, L. B., Johnson, B., & Turner, L. A. (2011). Research methods, design, and analysis. Pearson: New York.
  • Donnelly, D. F., McGarr, O., & O'Reilly, J. (2014). ‘Just be quiet and listen to exactly what he's saying': Conceptualising power relations in inquiry- oriented classrooms. International Journal of Science Education, 36(12), 2029-2054.
  • Hartikainen, A. (2008). Making meanings: Pupil talk in inquiry-oriented instruction. Nordic Studies in Science Education (NorDiNa), 4(1), 256- 268.
  • Hofer, B. K., & Pintrich, P. R. (1997). The development of epistemological theories: Beliefs about knowledge and knowing and their relation to learning. Review of educational research, 67(1), 88-140.
  • Johnson, B., & Christensen, L. (2008). Educational research: Quantitative, qualitative, and mixed approaches. Sage.
  • Kuhn, D. (1991). The skills of argument. Cambridge, England: Cambridge University Press.
  • Kuhn, D., Schauble, L., & Garcia-Mila, M. (1992). Cross-domain development of scientific reasoning. Cognition and Instruction, 9(4), 285-327.
  • Kuhn, D. (2001). How do people know? Psychological science, 12(1), 1-8.
  • Lazarowitz, R. & Penso, S. (1992). High school student’s difficulties in learning biology concepts. Journal of Biological Education, 26 (3), 215-223.
  • Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Beverly Hills, CA: Sage.
  • Mortimer, E., & Scott, P. (2003). Meaning Making In Secondary Science Classroomsaa. McGraw-Hill Education (UK).
  • Patton, M. Q. (2005). Qualitative research. John Wiley & Sons, Ltd.
  • Piaget, J. (2013). The construction of reality in the child, 82. Routledge.
  • Senemoğlu, N. (2005). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim (12. Baskı). Ankara: Gazi Kitabevi
  • Scott, P.H. (1998). Teacher Talk and Meaning Making in Science Classrooms: A Vygotskian Analysis and Review. Studies in Science Education, 32: 45-80.
  • Scott, P. H., Mortimer, E. F., & Aguiar, O. G. (2006). The tension between authoritative and dialogic discourse: A fundamental characteristic of meaning making interactions in high school science lessons. Science Education, 90(4), 605-631.
  • Strommen, E. (1995). Lions and tigers and bears, oh my! Children's conceptions of forests and their inhabitants. Journal of Research in Science Teaching, 32(7), 683-698.
  • Strauss, A., & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research (Vol. 15). Newbury Park, CA: Sage.
  • Tekkaya, C., Özkan, Ö., Sungur, S. (2001). Lise öğrencilerinin zor olarak algıladıkları biyoloji kavramları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 145– 150
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.

DETERMINING SECONDARY SCHOOL STUDENTS’ KEYWORDS ABOUT THE “LIVING BEING” CONCEPT: A PHENOMENOLOGY STUDY

Yıl 2017, Cilt: 13 Sayı: 4, 659 - 669, 30.10.2017
https://doi.org/10.17244/eku.347795

Öz

Learner may make wrong
interconnections between the learned concepts and their learning experiences.
These errors may cause other wrong deductions in the future learning
experiences. For this reason it is important to form the necessary connections
between the key concepts and related vocabulary. The researchers aimed to
explain the connections between key vocabulary and living beings by using the
phenomenology. Constructive properties are different in each individual thus
the descriptions differ accordingly. The research was carried out in secondary
school 5th grades (n=41; 12 m, 29 f), 6th grades (n=39;
19m, 20f) total of 80 middle school students. Two open-ended questions were
asked in order to collect data and the students’ answers were in written format. 
The data was analysed as per deductive criteria and
the content analyse was used. According the results, the middle school students
first recall key words as “breathing” and “moving” when they think about
animals and plants. The cognitive schemetas and feedbacks of the 5th
grades is very much than 6th grades. When all the answers were
examined together, it was explored that students have some misconceptions about
the living beings and their inter-connections. They have some important
deficits in classification and differentiation of the living beings.  Suggestions were made as per the outcomes of
the research in order to support the science teachers and the future
researches.  

Kaynakça

  • Bahar, M. (2002). Students’ learning difficulties in biology: reasons and solutions. Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 73–82.
  • Bahar, M. (2003). A study of pupils’ ideas about the concept of life. Kastamonu Eğitim Dergisi,11(1), 93-104.
  • Christensen, L. B., Johnson, B., & Turner, L. A. (2011). Research methods, design, and analysis. Pearson: New York.
  • Donnelly, D. F., McGarr, O., & O'Reilly, J. (2014). ‘Just be quiet and listen to exactly what he's saying': Conceptualising power relations in inquiry- oriented classrooms. International Journal of Science Education, 36(12), 2029-2054.
  • Hartikainen, A. (2008). Making meanings: Pupil talk in inquiry-oriented instruction. Nordic Studies in Science Education (NorDiNa), 4(1), 256- 268.
  • Hofer, B. K., & Pintrich, P. R. (1997). The development of epistemological theories: Beliefs about knowledge and knowing and their relation to learning. Review of educational research, 67(1), 88-140.
  • Johnson, B., & Christensen, L. (2008). Educational research: Quantitative, qualitative, and mixed approaches. Sage.
  • Kuhn, D. (1991). The skills of argument. Cambridge, England: Cambridge University Press.
  • Kuhn, D., Schauble, L., & Garcia-Mila, M. (1992). Cross-domain development of scientific reasoning. Cognition and Instruction, 9(4), 285-327.
  • Kuhn, D. (2001). How do people know? Psychological science, 12(1), 1-8.
  • Lazarowitz, R. & Penso, S. (1992). High school student’s difficulties in learning biology concepts. Journal of Biological Education, 26 (3), 215-223.
  • Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Beverly Hills, CA: Sage.
  • Mortimer, E., & Scott, P. (2003). Meaning Making In Secondary Science Classroomsaa. McGraw-Hill Education (UK).
  • Patton, M. Q. (2005). Qualitative research. John Wiley & Sons, Ltd.
  • Piaget, J. (2013). The construction of reality in the child, 82. Routledge.
  • Senemoğlu, N. (2005). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim (12. Baskı). Ankara: Gazi Kitabevi
  • Scott, P.H. (1998). Teacher Talk and Meaning Making in Science Classrooms: A Vygotskian Analysis and Review. Studies in Science Education, 32: 45-80.
  • Scott, P. H., Mortimer, E. F., & Aguiar, O. G. (2006). The tension between authoritative and dialogic discourse: A fundamental characteristic of meaning making interactions in high school science lessons. Science Education, 90(4), 605-631.
  • Strommen, E. (1995). Lions and tigers and bears, oh my! Children's conceptions of forests and their inhabitants. Journal of Research in Science Teaching, 32(7), 683-698.
  • Strauss, A., & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research (Vol. 15). Newbury Park, CA: Sage.
  • Tekkaya, C., Özkan, Ö., Sungur, S. (2001). Lise öğrencilerinin zor olarak algıladıkları biyoloji kavramları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 145– 150
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şirin Yılmaz

Betül Timur

Serkan Timur Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2017
Gönderilme Tarihi 30 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 13 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Yılmaz, Ş., Timur, B., & Timur, S. (2017). ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN CANLI KAVRAMINA YÖNELİK ANAHTAR KELİMELERİNİN BELİRLENMESİ: BİR FENOMENOLOJİ ÇALIŞMASI. Eğitimde Kuram Ve Uygulama, 13(4), 659-669. https://doi.org/10.17244/eku.347795