Bu çalışmanın amacı fen bilgisi öğretmen adaylarının
bireysel yenilikçilik ve bireysel yaratıcılık düzeylerini belirlemek, ve
bireysel yenilikçilik düzeyleri ile bireysel yaratıcılıkları arasındaki
ilişkiyi tespit etmektir. İlişkisel tarama modelinin kullanıldığı araştırma,
159 fen bilgisi öğretmen adayının katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, Hurt, Joseph ve Cook (1977)
tarafından geliştirilen; Kılıçer ve Odabaşı (2010) tarafından Türkçe ’ye
uyarlanan “Bireysel Yenilikçilik Ölçeği” ile Balay (2010) tarafından
geliştirilen, “Bireysel Yaratıcılık
Ölçeği” kullanılmıştır. Fen
bilgisi öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik ve bireysel yaratıcılık
düzeylerini belirlemek amacıyla ortalama (X) ve standart sapma (SS) puanları
hesaplanmış; değişkenlere ilişkin farklılık durumunun belirlenmesinde Mann
Whitney U- testi ve Kruskal Wallis H-testi, ayrıca ilişki içinde korelasyon
analizinden yararlanılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre, fen bilgisi öğretmen
adaylarının bireysel yenilikçilik düzeyleri bakımından sorgulayıcılar
kategorisinde yer aldığı, bilimsel yaratıcılık düzeyi bakımından ise orta
düzeyde oldukları tespit edilmiştir. Ayrıca araştırmada öğretmen adaylarının
bireysel yenilikçilik ve bireysel yaratıcılıklarının cinsiyet ve sınıf düzeyi
değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar göstermediği sonucuna ulaşılmıştır.
Öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik ve bireysel yaratıcılıkları arasında
pozitif yönde orta düzeyde bir ilişki bulunmuştur.
Bireysel Yenilikçilik Bireysel Yaratıcılık Fen bilgisi Öğretmen Adayları
The aim of this study is to determine the levels
of individual innovation and individual creativity of science teachers, and to
determine the relationship between individual innovation levels and individual
creativity. The research in which the descriptive and relational screening
model was used was conducted with the participation of 159 science teachers. In
the study, developed by Hurt, Joseph and Cook (1977), “Individual Innovation
Scale” and “Individual Creativity Scale” developed by Kılıçer and Odabaşı
(2010) and developed by Balay (2010) were used. Mean (X) and standard deviation
(SS) scores were calculated to determine individual innovation and individual
creativity levels of science teacher candidates; Mann Whitney U-test and
Kruskal Wallis H-test were used in the independent samples and the correlation
analysis was used in the relationship. According to the obtained results, it
was determined that the science teachers' candidates are in the category of
interrogators in terms of individual innovation levels and they are moderate in
terms of scientific creativity level. In addition, it was found that the
individual innovativeness and individual creativity of teacher candidates did
not show any significant differences according to gender and class level
variables. There is also a moderate correlation between individual innovation
and individual creativity of teacher candidates in the positive direction.
Individual innovation Individual creativity Science teacher candidates
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 14 Ağustos 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 14 Sayı: 2 |