Bu araştırmanın amacı Ankara ili, Keçiören ilçesinde öğrenim gören ortaokul
öğrencilerinin okuma kaygılarının çeşitli değişkenler bağlamında
incelenmesidir. Araştırma ilişkisel tarama deseninde gerçekleştirilmiştir.
Araştırmada Ankara ili Keçiören ilçesinde bulunan okullarda öğrenim gören, veri
toplaması kolay, gönüllülük ilkesiyle araştırmaya katılan 368 ortaokul
öğrencisi araştırma grubunu oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı
olarak Melanlıoğlu (2014) tarafından geliştirilmiş olan “Okuma Kaygısı Ölçeği
(OKÖ) kullanılmıştır. Verilerin analizinde IBM-SPSS 22 programı kullanılmıştır.
Verilerin normal dağılım göstermemesi nedeniyle analizler Spearman Brown Sıra
Farkları Korelasyon Katsayısı, Mann Whitney U Test, Kruskal Wallis Test gibi
non-parametrik teknikler ile yapılmıştır. Araştırma bulguları incelendiğinde,
katılımcıların okuma kaygısı ölçeği alt boyutları incelendiğinde katılımcıların
okuma sürecini planlama ve okumayı destekleyen unsurlar alt boyutlarında düşük
puanlara yığıldıkları okuduğunu anlama ve çözümleme boyutunda ise ortanın
üzerinde puan aldıkları belirlenmiştir. Türkçe dersi akademik başarı düzeyi ile
gerek okuma kaygısı ölçeğinin toplam puanı ve gerekse alt boyutlarının hiçbiri
ile anlamlı bir ilişki olmadığı belirlenmiştir. Araştırma bulgularına dayalı
olarak cinsiyete, aile gelir düzeyine ve öğrencilerin en son ne zaman kitap
okuduğuna göre okuma kaygısının boyutlarında anlamlı farklılık olmadığı
belirlenmiştir. Hem anne ve hem de baba eğitim durumuna göre göre okuma kaygısı
ölçeğinin sadece “okuduğunu anlama ve çözümleme” alt boyutunda anlamlı farklılık
tespit edilmiş olup, diğer boyutlarda anne ve baba eğitim düzeyine göre anlamlı
farklılık belirlenmemiştir. Anne ve babanın evde kitap okuma durumuna göre
okuma sürecini planlama, okuduğunu anlama ve çözümleme boyutlarında anlamlı bir
farklılık belirlenmiş olup, okumayı destekleyen unsurlar alt boyutu ile okuma
kaygısı toplam puanlarında anlamlı farklılık belirlenmemiştir. Araştırma
bulgularına dayalı olarak okuma kaygısını azaltmaya yönelik eğitsel çalışmalar
düzenlenmesi ve rehberlik yapılması önerilmiştir.
The
purpose of this study is to determine students’ reading anxiety in terms of
various variables. The study is a kind of descriptive research. The design of
this research was the correlational model. In the study, 368 middle school
students in the district of Ankara, Kecioren constitute the study group in
accordance with the principle of voluntary and easy data collection. In this
study, the scale of reading anxiety developed by Melanlıoglu (2014) was used as
a data collection tool. In the analysis of the data, IBM-SPSS 22 program was
used. As the data were not normally distributed, analyses were performed with
non-parametric techniques such as Spearman's rank correlation coefficient, Mann
Whitney U Test, and Kruskal Wallis Test. When the research findings were
examined, it was determined that students had lower scores on the dimensions of
“planning the reading process” and "aspects supporting reading" and
they had scores above average on the dimension of "understanding and
analysing the material read" of reading anxiety scale. No significant
difference was found among the level of academic achievement in Turkish lesson
and total scores of reading anxiety scale and any dimensions of reading anxiety
scale. Based on the research findings, it was determined that there is no
significant difference in the dimensions of reading anxiety according to
gender, family income level, and the variable- when students read a book last.
A significant difference was found in only sub-dimension of "understanding
and analysing the material read" of reading anxiety scale according to
education level of both mother and father whereas no significant difference was
found in other dimensions according to education level of both mother and
father. When the research findings were examined, it was determined that there
was a significant difference on the dimensions of “planning the reading
process” and "understanding and analysing the material read" of
reading anxiety scale according to parent’s reading habit at home whereas no
significant difference was found between the sub-dimension of "aspects
supporting reading" of the reading anxiety scale and total scores of
reading anxiety scale. Based on research findings, it has been proposed
organize educational guidance works with purpose to reduce students’ reading
anxiety.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Mart 2019 |
Gönderilme Tarihi | 26 Şubat 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 15 Sayı: 1 |