Araştırmanın amacı, okul
öncesi öğretmen adaylarının değer algılarını belirlemektir. Değer algıları ile cinsiyet,
eğitim öğretim görülen sınıf düzeyi ve akademik başarı düzeyi arasında bir farklılaşmanın
olup olmadığını belirlemek araştırmanın alt amaçlarını oluşturmaktadır. Araştırma
nicel araştırma modellerinden tarama modeli kullanılarak tasarlanmıştır. Çalışma grubunu
Çanakkale 18 Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi Bölümü Temel Eğitim Bölümü Okul
Öncesi Eğitimi Anabilim dalında 2016-2017 eğitim-öğretim yılında eğitim öğretim
gören 313 okul öncesi öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak
araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu ve değer önceliklerini
ölçmek amacıyla Schwartz ve diğerleri (2012) tarafından geliştirilmiş Portre
Değerler Anketi (PDA57) kullanılmıştır. Araştırma sonucunda okul öncesi öğretmen adaylarının en
yüksek değer algı becerisinin iyilikseverlik güvenirlik, en düşük değer algı becerisinin
de güç kaynakları olduğu ortaya çıkmıştır.
Okul öncesi öğretmen adaylarının değer algı alt boyutlarından olan kurallara
uyma ve kişisel güvenlik alt boyutları cinsiyete göre anlamlı şekilde farklılaştığı
sonucuna ulaşılmıştır. Değer algı alt becerilerinden olan saygınlık, öz yönelim
davranış, öz yönelim düşünce, evrenselcilik ilgi, iyilikseverlik güvenirlik,
iyilikseverlik sevgi ve toplumsal güvenliğin sınıf düzeyine göre anlamlı olarak
farklılaştığı ortaya çıkmıştır. Okul öncesi öğretmen adaylarının değer algı alt
becerilerinden olan başarı, evrenselcilik hoşgörü, iyilikseverlik sevgi, kişilerarası
uyum ve kurallara uyma akademik başarı düzeyine göre anlamlı bir şekilde
farklılaştığı sonucu ortaya çıkmıştır.
The aim of the
research was to determine the value perceptions of preschool teacher
candidates. The secondary aim of the research was to determine whether value
perceptions differed according to gender, year level of education and academic
success level. The research was designed using the screening model from the
quantitative research models. The study group for the research comprised 313
preservice teachers attending a Department of Primary Education, Preschool
Education branch in Turkey’s northwest in the 2016-2017 academic year. The
personal information form, created by the researchers, and the Portrait Value
Questionnaire (PVQ57), developed by Schwartz et al. (2012) to measure value
priorities, were used as data collection tools. At the end of the research,
preservice preschool teachers had the highest value perception skills for
dependable benevolence with the lowest value perception skills for power resources.
It was concluded that the value perception subdimensions of rule conformity and
personal security of preservice preschool teachers differed significantly
according to gender. The value perception subskills of face, self-directed
action, self-directed thought, concerned universalism, dependable benevolence,
caring benevolence and societal security were revealed to differ according to
class level. The value perception subskills of achievement, tolerant
universalism, caring benevolence, interpersonal conformity and rule conformity
were concluded to differ significantly according to academic success levels
among preschool teacher candidates.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 29 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 15 Sayı: 4 |