The purposes of this study were to assess university students’ satisfaction level and examine the role of gender, grade level, grade point average (GPA), and satisfaction from campus facilities and services in predicting general university satisfaction. A total of 1387 (43.5% female, 56.5% male) undergraduate students participated in the study and filled out Student Satisfaction Survey. Results indicated that students’ general satisfaction level was high and they were most satisfied with “Sport facilities”, “Cultural and art activities” and “Sport activities”, respectively. The hierarchical regression analysis was conducted by controlling the life satisfaction to examine the role of gender, grade level, GPA, and satisfaction from campus facilities and services in predicting student satisfaction. In the first step, life satisfaction accounted for 14% of the total variance. In the second step, gender and GPA accounted for 1% of the total variance. Female students and students with higher GPA were more satisfied than the others. In the third step, 1% of the variance was explained by grade level. There was a significant difference between 1st and 4th year students. First year students were more satisfied than 4th year students. In the last step, satisfaction from campus facilities and services accounted for 18% of the variance. The model explained 34% of the total variance
Student satisfaction university student academic achievement
Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin genel memnuniyet düzeyi ile olanak ve hizmetlere ilişkin memnuniyet düzeylerini belirlemek ve genel memnuniyetlerini yordayan değişkenleri (cinsiyet, sınıf, akademik başarı, olanak ve hizmetlere yönelik memnuniyet) incelemektir. Çalışmaya 1387 (%43.5’i kadın, %56.5’i erkek) lisans öğrencisi katılmıştır. Çalışmada “Öğrenci Memnuniyeti Anketi” kullanılmıştır. Memnuniyetin en yüksek olduğu üç maddenin sırasıyla “Spor tesisleri”, “Kültür ve sanat etkinlikleri” ve “Spor etkinlikleri” olduğu bulunmuştur. Yaşam doyumu kontrol edilerek yapılan hiyerarşik regresyon analiziyle, cinsiyetin, akademik ortalamanın, sınıfın, olanak ve hizmetlere yönelik memnuniyetin, genel memnuniyeti ne derece yordadığı incelenmiştir. Birinci aşamada, cinsiyet ve akademik ortalamanın varyansın %1.5’ini açıkladığı; kadın öğrencilerin ve akademik başarısı yüksek öğrencilerin daha memnun olduğu bulunmuştur. İkinci aşamada, sınıfın varyansın % 1’ini açıkladığı; sadece birinci sınıf öğrencileri ile dördüncü sınıf öğrencilerinin memnuniyet puanları arasında birinci sınıflar lehine anlamlı bir farkın olduğu görülmüştür. Son aşamada, olanak ve hizmetlere yönelik memnuniyet varyansın %18’ini açıklamıştır. Sınanan model toplam varyansın %34’ini açıklamıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 12 Şubat 2015 |
Gönderilme Tarihi | 12 Şubat 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 11 Sayı: 2 |