Pre-service Teachers' Competences in Using Web 2.0 Tools: A Mixed Method Research
Yıl 2023,
Cilt: 19 Sayı: 2, 428 - 437, 31.12.2023
Hamid Aydemir
,
Hüseyin Ulus
Öz
The aim of this study is to examine the opinions of candidate art education teachers about their Occupational Preference and the requirement of art education. The study group of the research consists of 112 Candidate teachers studying at Çanakkale Onsekiz Mart University, Faculty of Education, Department of Arts Education in the 2022-2023 academic year. The data of the study were collected by face-to-face interview method with an interview form consisting of 3 questions. The data were analyzed according to the qualitative research method. MAXQDA 2020 program was used in the analysis of Candidate teachers' answers to the questions, and content analysis method was used in the analysis of justified answers. According to the findings obtained as a result of the research; it was seen that the rate of Candidate teachers willingly choosing the department they study is above 90% and the 4th grade Candidate teachers have the lowest rate among all grades. Although the majority of the Candidate teachers willingly preferred the department they were studying in, 22% of the Candidate teachers studying in the Department of Music Education and 41.9% of the Candidate teachers studying in the Department of Art Education stated that they wanted to study in a different department. According to another finding obtained from the research, 78.5% of the candidates studying in the Department of Music Education and 91.2% of the candidates studying in the Department of Art Education were observed to see art education as a requirement.
Kaynakça
- Baskan, P. D. G. A. , Aydın, P. D. A. & Madden, Ö. T. (2006). Türkiye’deki Öğretmen Yetiştirme Sistemine Karşılaştırmalı Bir Bakış. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(1), 35-42. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/cusosbil/issue/4373/59853
- Başkale, H. (2016). Nitel Araştırmalarda Geçerlik, Güvenirlik ve Örneklem Büyüklüğünün Belirlenmesi, Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 23-28. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/753041
- Buyurgan, S. (2007). Eğitim Fakültelerinin Resim-İş Eğitimi Anabilim Dalı Öğrencilerinin Aldıkları Eğitim-Öğretime Yönelik Görüş ve Beklentileri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(4), 657-677. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/tebd/issue/26114/275125
- Büyüköztürk, Ş. (2023). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri (43. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Çapa, Y. ve Çil, N. (2000). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 69–73.
- Çapri, B. ve Çelikkaleli, Ö. (2008). Öğretmen Adaylarının Öğretmenliğe İlişkin Tutum ve Mesleki Yeterlik İnançlarının Cinsiyet, Program ve Fakültelerine Göre İncelenmesi, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt: 9 Sayı: 15 Bahar s:33–53
- Demir, M. K. & Arı, E. (2013). Öğretmen Sorunları-Çanakkale İli Örneği-. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 32 (1), Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/omuefd/issue/20246/214791
- Gökırmak, A. (2006). Öğretmen statüleri üzerine bir araştırma. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- Güdek, B. (2007). Eğitim fakültesi müzik eğitimi anabilim dalı 1. ve 4. sınıf öğrencilerinin müzik öğretmenliği mesleğine yönelik tutumlarının öğrenciye ait farklı değişkenler açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Ankara.
- Karataş, Z. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi Cilt 1, Sayı 1, 62-80.
- Kavcar, C. (1980). Nitelikli Öğretmen Sorunu. Eğitim ve Bilim, 5(28).
- Kavcar, C. (2002). Cumhuriyet Döneminde Dal Öğretmeni Yetiştirme. Ankara University Journal Of Faculty Of Educational Sciences (JFES), 35 (1), 1-14. Doı: 10.1501/egifak_0000000058.
- Kutluk, Ö. (2010). Sınıf Öğretmeni Adaylarının İlköğretim Müzik Eğitimi Hakkındaki Görüşleri ve Müzik Dersi Verme Konusunda Kendilerine Güvenleri. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 29.
- Çelikten, M., Şanal, M. Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik Mesleği ve Özellikleri, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Fakültesi Enstitüsü Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 19, 207-237
- Ocak, G. (2019). Bilimsel Araştırmalarda Kullanılan Veri Toplama Yolları, İçinde (218-268) Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri, (ed, Gürbüz Ocak) Ankara: Pegem Akademi.
- Oğuz. A. (2019). Okuyucuyla Paylaşma: Bilimsel Araştırma Raporunun Hazırlanması, İçinde (322-351) Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri, (ed, Gürbüz Ocak) Ankara: Pegem Akademi.
- Oral, B. (2004). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 15, 88-98.
Özoğlu, Murat. (2010). “Türkiye’de Öğretmen Yetiştirme Sisteminin Sorunları”, SETA-Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları Vakfı Yayınları. Sayı 17,http://www.setav.org/Ups/dosya/20275.pdf Erişim tarihi: 13.12.2010.
- Şen, B. (2006). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Öğretmenlik Tutumları İle Öğrenme ve Ders Çalışma Stratejileri Arasındaki İlişki. (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü: İstanbul.
- Ünsal, S. (2018). Türkiye’de Öğretmenlik Mesleğinin Statüsüne İlişkin Bir Pareto Analizi. Sakarya University Journal of Education,8(2), 111-130.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayınevi.
- Yılmaz, O. ve Şahan, G. (2016). Öğretmen Adaylarının Sanat Eğitimi İhtiyacına Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 717-729.
Güzel Sanatlar Eğitimi Öğretmen Adaylarının Mesleki Tercihleri ve Sanat Eğitiminin Gerekliliğine Yönelik Görüşleri
Yıl 2023,
Cilt: 19 Sayı: 2, 428 - 437, 31.12.2023
Hamid Aydemir
,
Hüseyin Ulus
Öz
Bu araştırmayla Güzel Sanatlar Eğitimi öğretmen adaylarının mesleki tercihleri ve sanat eğitiminin gerekliliğine ilişkin görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2022-2023 eğitim öğretim yılı Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü’nde öğrenim gören 112 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri 3 sorudan oluşan bir görüşme formu ile yüz yüze görüşme yöntemiyle toplanmıştır. Veriler nitel araştırma yöntemine göre analiz edilmiştir. Öğretmen adaylarının sorulara verdikleri yanıtların analizinde MAXQDA 2020 paket programından yararlanılmış, gerekçelendirilmiş yanıtların analizinde ise içerik analizi yönteminden faydalanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre; öğretmen adaylarının öğrenim gördüğü anabilim dalını isteyerek tercih etme oranının %90’ın üzerinde olduğu ve tüm sınıflar içinde 4. Sınıf öğretmen adayların en düşük orana sahip olduğu görülmüştür. Öğretmen adaylarının büyük bir çoğunluğu öğrenim gördüğü anabilim dalını isteyerek tercih etmesine karşın Müzik Eğitimi Anabilim Dalı’nda öğrenim gören adayların %22’si, Resim-İş Eğitimi Anabilim Dalı’nda öğrenim gören adayların %41.9’u farklı bir bölümde öğrenim görmek istediğini belirtmiştir. Araştırmadan elde edilen bir diğer bulguya göre Müzik Eğitimi Anabilim Dalı’nda öğrenim görenlerin %78.5’i, Resim iş eğitimi Anabilim Dalı’nda öğrenim görenin ise %91.2’sinin sanat eğitimini bir ihtiyaç olarak gördüğü gözlemlenmiştir.
Kaynakça
- Baskan, P. D. G. A. , Aydın, P. D. A. & Madden, Ö. T. (2006). Türkiye’deki Öğretmen Yetiştirme Sistemine Karşılaştırmalı Bir Bakış. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(1), 35-42. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/cusosbil/issue/4373/59853
- Başkale, H. (2016). Nitel Araştırmalarda Geçerlik, Güvenirlik ve Örneklem Büyüklüğünün Belirlenmesi, Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 23-28. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/753041
- Buyurgan, S. (2007). Eğitim Fakültelerinin Resim-İş Eğitimi Anabilim Dalı Öğrencilerinin Aldıkları Eğitim-Öğretime Yönelik Görüş ve Beklentileri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(4), 657-677. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/tebd/issue/26114/275125
- Büyüköztürk, Ş. (2023). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri (43. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Çapa, Y. ve Çil, N. (2000). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 69–73.
- Çapri, B. ve Çelikkaleli, Ö. (2008). Öğretmen Adaylarının Öğretmenliğe İlişkin Tutum ve Mesleki Yeterlik İnançlarının Cinsiyet, Program ve Fakültelerine Göre İncelenmesi, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt: 9 Sayı: 15 Bahar s:33–53
- Demir, M. K. & Arı, E. (2013). Öğretmen Sorunları-Çanakkale İli Örneği-. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 32 (1), Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/omuefd/issue/20246/214791
- Gökırmak, A. (2006). Öğretmen statüleri üzerine bir araştırma. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- Güdek, B. (2007). Eğitim fakültesi müzik eğitimi anabilim dalı 1. ve 4. sınıf öğrencilerinin müzik öğretmenliği mesleğine yönelik tutumlarının öğrenciye ait farklı değişkenler açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Ankara.
- Karataş, Z. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi Cilt 1, Sayı 1, 62-80.
- Kavcar, C. (1980). Nitelikli Öğretmen Sorunu. Eğitim ve Bilim, 5(28).
- Kavcar, C. (2002). Cumhuriyet Döneminde Dal Öğretmeni Yetiştirme. Ankara University Journal Of Faculty Of Educational Sciences (JFES), 35 (1), 1-14. Doı: 10.1501/egifak_0000000058.
- Kutluk, Ö. (2010). Sınıf Öğretmeni Adaylarının İlköğretim Müzik Eğitimi Hakkındaki Görüşleri ve Müzik Dersi Verme Konusunda Kendilerine Güvenleri. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 29.
- Çelikten, M., Şanal, M. Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik Mesleği ve Özellikleri, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Fakültesi Enstitüsü Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 19, 207-237
- Ocak, G. (2019). Bilimsel Araştırmalarda Kullanılan Veri Toplama Yolları, İçinde (218-268) Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri, (ed, Gürbüz Ocak) Ankara: Pegem Akademi.
- Oğuz. A. (2019). Okuyucuyla Paylaşma: Bilimsel Araştırma Raporunun Hazırlanması, İçinde (322-351) Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri, (ed, Gürbüz Ocak) Ankara: Pegem Akademi.
- Oral, B. (2004). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 15, 88-98.
Özoğlu, Murat. (2010). “Türkiye’de Öğretmen Yetiştirme Sisteminin Sorunları”, SETA-Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları Vakfı Yayınları. Sayı 17,http://www.setav.org/Ups/dosya/20275.pdf Erişim tarihi: 13.12.2010.
- Şen, B. (2006). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Öğretmenlik Tutumları İle Öğrenme ve Ders Çalışma Stratejileri Arasındaki İlişki. (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü: İstanbul.
- Ünsal, S. (2018). Türkiye’de Öğretmenlik Mesleğinin Statüsüne İlişkin Bir Pareto Analizi. Sakarya University Journal of Education,8(2), 111-130.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayınevi.
- Yılmaz, O. ve Şahan, G. (2016). Öğretmen Adaylarının Sanat Eğitimi İhtiyacına Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 717-729.