İlkokuma yazma tüm eğitimin temelidir. Okul öncesinde temelleri atılmaya
başlayan ilkokuma yazma tüm yaşam boyu devam eden bir süreçtir. İlkokuma yazma
eğitimine başlarken çocuğun ilgisini çekecek onu güdüleyecek ve derse olan
ilgisini arttıracak uygulamalar yapılmalıdır. Bu nedenle öğretmenler çocukların
birden fazla duyu organına hitap edecek, onların ilgisini çekecek materyaller
kullanmalıdırlar. Bu sayede daha kalıcı
öğrenme sağlanır. İlkokuma yazma öğretim ve öğrenme süreci ne kadar etkili ve
verimli olursa diğer derslerin temelleri de o kadar sağlam olur. Bu nedenle
araştırmanın amacı ilkokul birinci sınıf öğretmenlerinin ilkokuma yazma
öğretiminde ses temelli cümle yöntemi aşamaları dikkate alınarak nasıl bir
öğretim gerçekleştirdiğini belirlemektir. Araştırma Muğla’nın Menteşe ilçesinde
2013-2014 ve 2014-2015 öğretim yıllarında birinci sınıf öğretmenliği yapan 20
öğretmen gözlemlenerek yapılmıştır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden
olan durum çalışması yöntemiyle desenlemiştir. Araştırmada verilerin toplanması
için ilgili literatür tarandıktan sonra bir kontrol listesi oluşturulmuştur.
Verilerin toplanmasında katılımcı olmayan gözlem yönteminden yararlanılmıştır.
Araştırma sonucunda elde edilen veriler incelendiğinde birinci bölümde sesi
hissetme ve tanıma bölümündeki sorulardan hareketle öğretmenlerin daha çok
kendilerinin örnekler verdiği öğrencileri derse katmadıkları ve materyal olarak
şarkılardan, videolardan, hikayelerden ve resimlerden yararlandıkları tespit
edilmiştir. İkinci bölüm harfi yazma ve okuma da öğrencilerin harfleri düzgün
bir şekilde yazmaları için öğretmenlerin çeşitli etkinlikler yaptıkları
gözlemlenmiştir. Üçüncü bölüm de ise hece, kelime, cümle ve metin oluşturmada
gözlemlenen öğretmenlerin bol miktarda örnek çözdüğü metni zenginleştirmek için
görsellerden yararlandığı ancak açık hece ve kapalı hece oluşumlarına dikkat etmedikleri
sonuçlarına ulaşılmıştır.
Bölüm | Makale |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2016 |
Gönderilme Tarihi | 24 Mart 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 2 Sayı: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.