The purpose of this study is to evaluate the
pre-school teacher candidates’ attitudes towards teaching profession and to examine the relation between the self-confidence and
professional attitudes of pre-school education. The sample of the research
consists of 184 students having education at sophomore, junior and senior
levels daring 2015-2016 academic year Spring semester in the Department of
Pre-school Teacher Training the Faculty of Education at the Girne American
University (TRNC). “The Scale of Professional Attitude” developed by Çetin
(2006), and "The Scale of Professional Self-confidence” developed by Akın
(2007) were used as data collection tools in the study. Mann Whitney U Test was
used in inferential statistics on the sub-objectives of the study and the
analysis of gender variable, on the other hand Kruskal Wallis H Test was used
in analyzing the variables such as class level and parental education level, in
the case of a significant difference, The Mann Whitney U Test was used again in
the binary comparisons to determine the groups from which the difference is
originated. According to the research findings; the self-confidence of the
students and their attitude towards Professional were examined according to the
variables of gender, class, mother and father education levels. The attitudes
of the students towards the teaching profession showed a statistically
significant difference between groups except parental education level (p
<0.05); the level of self-confidence of the same students showed a statistically
significant difference only in terms of classroom change (p <0.05); in
addition, a positive relationship was found between students' self-confidence
and professional attitudes.
Pre-school education Teacher candidate Attitude towards the profession Professional self-confidence
Bu araştırmanın temel amacı Okul Öncesi Öğretmenliği Bölümü öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine
yönelik tutumlarını ve öz güven düzeylerini saptamak ve öz güvenleri ile mesleki tutumları arasındaki ilişkiyi incelemektir.
Araştırmanın evrenini Girne Amerikan
Üniversitesi (KKTC),, Eğitim Fakültesi, Okul Öncesi Öğretmenliği Bölümü’nde
2015-2016 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde 2., 3. ve 4.sınıfta öğrenim
görmekte olan 184 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı
olarak Çetin (2006) tarafından geliştirilen “Öğretmenlik Mesleği Tutum Ölçeği”
ve Akın (2007) tarafından geliştirilen “Öz güven Ölçeği” kullanılmıştır.
Araştırmanın alt amaçlarına ilişkin çıkarımsal istatistiklerde cinsiyet
değişkenine ilişkin analizlerde Mann Whitney U
Testi, sınıf düzeyi, anne ve baba eğitim düzeyi
değişkenlerine ilişkin analizinde ise Kruskal Wallis H Testi kullanılmış, farkın anlamlı olduğu
durumda, farkın hangi gruplardan kaynaklandığını belirlemek için ikili
karşılaştırmalarda yine Mann Whitney U Testi kullanılmıştır. Araştırma
bulgularına göre; öğrencilerin öz güvenleri ve öğretmenlik mesleğine yönelik
tutumları cinsiyet, sınıf, anne ve baba
eğitim düzeyi değişkenlerine göre incelenmiştir. Öğrencilerin öğretmenlik
mesleğine yönelik tutumları cinsiyet ve sınıf değişkeni açısından gruplar arasında
istatistiksel olarak anlamlı fark göstermektedir (p<0.05). Öğrencilerin öz güven
düzeyleri ise sadece sınıf değişkeni açısından istatistiksel olarak anlamlı
fark göstermektedir (p<0.05). Ayrıca, öğrencilerin öz
güvenleri ile mesleki tutumları arasında pozitif yönde (%28) bir ilişki
saptanmıştır.
Okul öncesi eğitim Öğretmenlik mesleği Mesleğe yönelik tutum Özgüven
Bölüm | Makale |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Ekim 2017 |
Gönderilme Tarihi | 23 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 3 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.