Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Effects of Meaning Learning Activities on Academic Success And Persistence in Social Studies

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 3, 447 - 457, 31.12.2019

Öz

The purpose of this study is to determine the effectiveness of meaningful learning activities used in teaching of 'Culture and Heritage' learning field on academic success and permanence of 4th grade Social Studies course students. In the study, effect of meaningful learning activities which are independent variables on academic success and permanence as dependent variables is tried to be investigated. For this reason, semi-experimental method, one of the experimental methods, is used in the research. The study group constitutes 4th grade students of a school in Tokat province. A total of 46 students, 23 in the experimental group and 23 in the control group, are included in the study. Achievement test is applied as a pre-test before application, as post-test after application and as retention test approximately one month after application. In the analysis, mean, standard deviation, dependent and independent sample t-test are used. The findings show that there is no statistically significant difference between the experimental group and control group pre-test scores. However, statistically significant differences are found between the experimental group and the control group post-test and retention scores in favor of the students in experimental group. This indicates that the meaningful learning activities applied in 'Cultural and Heritage' learning field in Primary School 4th grade Social Studies course have a positive effect on the academic success and permanence of the students. From these results, it can be suggested that in Social Studies courses, meaningful learning activities can be used.

Kaynakça

  • Ausubel, D. P. (1963). The psychology of meaningful verbal learning. Oxford: Grune and Stratton.
  • Ausubel, D. P. (1964). Some psychological and educational limitations of learning by discovery. The Arithmetic Teacher, 11(5), 290-302.
  • Ausubel, D. P. (1978). Indefence of advance organizers: A reply to the critics. Review of Educational Research, 48(2), 251-257.
  • Cıdam, Z. (2011). Elektroliz ve elektrokimyasal pil ünitelerinde kavram yanılgılarının önlenmesi için Ausubel’in anlamlı öğrenme (sunuş) yöntemine uygun materyal hazırlanması ve uygulanması. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Efendioğlu, A. (2006). Anlamlı öğrenme kuramına dayalı olarak hazırlanan bilgisayar destekli geometri programının ilköğretim dördüncü sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına ve kalıcılığa etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ekmekçioğlu, E. (2007). Ortaöğretim kimya dersinde asit baz konusunun anlamlı öğrenme kuramı ve kavram haritası ile öğretiminin başarıya etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Konya: Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Güven, M. (2011). Öğretme-öğrenme süreci. Bilal Duman (Ed.) Öğretim İlke ve Yöntemleri içinde (s. 151-264), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Jonassen, D. H. ve Strobel, J. (2006). Modeling for meaningful learning. Springer Netherlands.
  • Karadoğan, S. (2016). Eğitimde sınıf-okul dışı öğrenme uygulamaları ve yaşanan sorunlar. Türkiye’de Eğitim Sorunlarına Yönelik Akademik Değerlendirmeler ve Çözüm Önerileri içinde R. Aksu (Ed.), (ss. 47-84). Ankara: Maya Akademi.
  • Kurt-Korkmaz, A. İ. (2006). Anlamlı öğrenme yaklaşımına dayalı bilgisayar destekli 7. Sınıf en bilgisi dersi için hazırlanan bir ders yazılımının öğrencilerin akademik başarılarına ve kalıcılığa etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Şahin, A. (2008). Temel öğretme-öğrenme yaklaşımları (stratejileri). Gürbüz Ocak (Ed.), Öğretim İlke ve Yöntemleri içinde, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Tok, Ş. (2011). Öğretme-öğrenme strateji ve modelleri. Ahmet Doğanay (Ed.), Öğretim İlke ve Yöntemleri içinde (s. 129-160), (6. Baskı), Ankara: Pegem A Akademi.
  • Tok, T. (2011). Etkili öğretim için yöntem ve teknikler. Ahmet Doğanay (Ed.), Öğretim İlke ve Yöntemleri içinde (s. 129-160), (6. Baskı), Ankara: Pegem A Akademi.

Sosyal Bilgiler Öğretiminde Anlamlı Öğrenme Yaklaşımına Göre Hazırlanan Etkinliklerin Akademik Başarıya ve Kalıcılığa Etkisi

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 3, 447 - 457, 31.12.2019

Öz

Bu araştırmanın amacı, ilkokul 4. sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde ‘Kültür ve Miras’ öğrenme alanının öğretiminde kullanılan anlamlı öğrenme etkinliklerinin akademik başarıya ve kalıcılığa etkisinin tespit edilmesidir. Çalışmada bağımsız değişken olan anlamlı öğrenme etkinliklerinin bağımlı değişkenler olan öğrencilerin akademik başarıları ve kalıcılığa etkisinin olup olmadığı sorusuna cevap aranmaktadır. Bu nedenle araştırmada deneysel yöntemlerden biri olan yarı-deneysel yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Tokat ilinde bir okulun 4. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Deney grubunda 23, kontrol grubunda 23 olmak üzere toplam 46 öğrenci ile çalışma yürütülmüştür. Hazırlanmış olan başarı testi deney ve kontrol grubuna uygulamadan önce ön-test, uygulamadan hemen sonra son-test ve uygulamadan yaklaşık bir ay sonra kalıcılık testi olarak uygulanmıştır. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma, bağımlı ve bağımsız gruplar t-testi kullanılmıştır. Çalışma bulguları, deney grubu ile kontrol grubu ön-test puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılığın olmadığını göstermektedir. Ancak deney grubu ile kontrol grubu son-test ve kalıcılık puanları arasında istatistiksel olarak deney grubu lehine anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Bu durum, İlkokul 4. Sınıf seviyesi Sosyal Bilgiler dersi ‘Kültür ve Miras’ öğrenme alanında uygulanan anlamlı öğrenme etkinliklerinin öğrencilerin akademik başarısına ve kalıcılığa pozitif etkisinin olduğunu göstermektedir. Bu sonuçlardan yola çıkılarak anlamlı öğrenme etkinliklerinin Sosyal Bilgiler derslerinde kullanılması önerilebilir.

Kaynakça

  • Ausubel, D. P. (1963). The psychology of meaningful verbal learning. Oxford: Grune and Stratton.
  • Ausubel, D. P. (1964). Some psychological and educational limitations of learning by discovery. The Arithmetic Teacher, 11(5), 290-302.
  • Ausubel, D. P. (1978). Indefence of advance organizers: A reply to the critics. Review of Educational Research, 48(2), 251-257.
  • Cıdam, Z. (2011). Elektroliz ve elektrokimyasal pil ünitelerinde kavram yanılgılarının önlenmesi için Ausubel’in anlamlı öğrenme (sunuş) yöntemine uygun materyal hazırlanması ve uygulanması. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Efendioğlu, A. (2006). Anlamlı öğrenme kuramına dayalı olarak hazırlanan bilgisayar destekli geometri programının ilköğretim dördüncü sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına ve kalıcılığa etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ekmekçioğlu, E. (2007). Ortaöğretim kimya dersinde asit baz konusunun anlamlı öğrenme kuramı ve kavram haritası ile öğretiminin başarıya etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Konya: Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Güven, M. (2011). Öğretme-öğrenme süreci. Bilal Duman (Ed.) Öğretim İlke ve Yöntemleri içinde (s. 151-264), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Jonassen, D. H. ve Strobel, J. (2006). Modeling for meaningful learning. Springer Netherlands.
  • Karadoğan, S. (2016). Eğitimde sınıf-okul dışı öğrenme uygulamaları ve yaşanan sorunlar. Türkiye’de Eğitim Sorunlarına Yönelik Akademik Değerlendirmeler ve Çözüm Önerileri içinde R. Aksu (Ed.), (ss. 47-84). Ankara: Maya Akademi.
  • Kurt-Korkmaz, A. İ. (2006). Anlamlı öğrenme yaklaşımına dayalı bilgisayar destekli 7. Sınıf en bilgisi dersi için hazırlanan bir ders yazılımının öğrencilerin akademik başarılarına ve kalıcılığa etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Şahin, A. (2008). Temel öğretme-öğrenme yaklaşımları (stratejileri). Gürbüz Ocak (Ed.), Öğretim İlke ve Yöntemleri içinde, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Tok, Ş. (2011). Öğretme-öğrenme strateji ve modelleri. Ahmet Doğanay (Ed.), Öğretim İlke ve Yöntemleri içinde (s. 129-160), (6. Baskı), Ankara: Pegem A Akademi.
  • Tok, T. (2011). Etkili öğretim için yöntem ve teknikler. Ahmet Doğanay (Ed.), Öğretim İlke ve Yöntemleri içinde (s. 129-160), (6. Baskı), Ankara: Pegem A Akademi.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makale
Yazarlar

Ömer Faruk Sönmez 0000-0002-8910-2817

Mehmet Sevim Bu kişi benim 0000-0002-0505-8450

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 10 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Sönmez, Ö. F., & Sevim, M. (2019). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Anlamlı Öğrenme Yaklaşımına Göre Hazırlanan Etkinliklerin Akademik Başarıya ve Kalıcılığa Etkisi. Journal of Education, Theory and Practical Research, 5(3), 447-457.