2005 yılında yürürlüğe giren 5393 sayılı Belediye Kanunu’nun 49’uncu maddesi ile belediyelerde ve bağlı kuruluşlarında çeşitli unvanlarda sözleşmeli personel çalıştırılması uygulamasına geçilmiştir. Konu özelinde vesayet makamınca çeşitli genelgeler uygulamaya konulmuş, böylece sözleşmeli personel istihdamında karşılaşılan sorunların giderilmesi ve ülke genelinde uygulamada yeknesaklığın sağlanması amaçlanmıştır. Zaman içerisinde söz konusu personelin bir kanun marifetiyle memur kadrolarına ataması da yapılmıştır. Daha sonra belediyeler ve bağlı kuruluşlarınca sözleşmeli personel alımı uygulamasına devam edilmiştir. Ancak uygulamada sözleşmeli personelin işe alınması ve sözleşmelerinin yenilenmesinde mevzuattan kaynaklanan sorunlar yaşanmaya devam etmektedir. Bu çalışmada hâlihazırda sözleşmeli personel sayılarının toplam personel içindeki oranı üzerinden anılan uygulamanın etkinliğinin değerlendirilmesine gidilmiştir. Yine mevzuat özelinde yaşanan muğlaklıklar ve uygulama farklılıklarından kaynaklanan sorunlara yer verilerek anılan aykırılıkların giderilmesi için yargı kararları da dikkate alınarak çeşitli öneriler sunulmuştur. Kamu kaynaklarının daha etkili, ekonomik ve verimli kullanılabilmesi ile personel istihdamında rasyonelliğin sağlanabilmesinin yanı sıra liyakat ilkesinin de tesisi adına sözleşmeli personel alımında merkezi yönetimde olduğu gibi belediyeler ve bağlı kuruluşları özelinde de bir model önerisine yer verilmiştir.
With the 49th article of the Municipality Law No. 5393, which entered into force in 2005,
the practice of employing contracted personnel with various titles in municipalities and
their affiliates has been started. In this context, various circulars have been put into practice
by the Guardianship Authority, thus it was aimed to eliminate the problems encountered in
the employment of contracted personnel and to ensure uniformity in practice throughout the
country. It was ensured that the personnel were appointed to civil service duties by a law
over time. Subsequently, contracted personnel recruitment practice was continued by
municipalities and their affiliates. However, in practice, it has been observed that the
problems arising from the legislation, regarding the recruitment of contracted personnel and
the renewal of their contracts continue to be experienced. The aim of this study is to
evaluate the effectiveness of the said application over the ratio of the number of contracted
personnel to the total personnel. In addition, the ambiguities experienced in the legislation
and the problems arising from the differences in implementation are included. Various
suggestions have been presented in order to eliminate the contradictions that have arisen,
with taking into account the judicial decisions. Consequently, a model proposal has been
presented for municipalities and their affiliates to use public resources effectively,
economically and efficiently, to ensure rationality in personnel employment and to establish
the principle of merit.
Keywords: Municipalities, Affiliated Entities, Contracted Personnel, Merit
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Mart 2022 |
Kabul Tarihi | 15 Mart 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 1 |