Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KARAR DESTEK SİSTEMİ TABANLI BİR KALİTE EVİ İÇİN ORANSAL BİR ÖLÇEK ÖNERİSİ

Yıl 2019, Cilt: 30 Sayı: 3, 173 - 186, 15.12.2019

Öz

Kalite Fonksiyon Yayılımı, müşteri taleplerine göre
işletmenin mevcut veya yeni ürün/hizmet tasarımının en etkin biçimde
gerçekleştirilmesini sağlayan bir yaklaşımdır. Yöneticiler, şirketlerinin
sürdürülebilirliği için müşterilerin değişen taleplerini hızlı ve kaliteli bir
şekilde karşılamak zorundadırlar. Yapılan çalışmada kullanımı nispeten yeni
olan oransal bir ölçek kullanılarak Karar Destek Sistemi tabanlı bir kalite evi
geliştirilmiş, imalat sektöründe faaliyet gösteren bir firmada uygulanmıştır.
Amaç, Karar Destek Sistemi yardımıyla bu süreci yöneten karar verici
konumundaki ekibin hızlı cevaplar üretebilmesine yardımcı olmaktır. Klasik ve
yeni önerilen oransal ölçek ile gerçekleştirilen çalışma sonucunda, kabinet
sektöründeki bir firma için, en çok önem verilmesi gereken müşteri
ihtiyaçlarının ve odaklanılması gereken teknik gereksinimlerin neler olduğu
belirlenmiştir. Her iki yöntemle elde edilen sonuçlar karşılaştırılıp
yorumlanarak firma yetkilileri ile paylaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akao, Y., & Mazur, G. H. (2003). The leading edge in QFD: Past, present, and future. International Journal of Quality and Reliability Management, 20 (1), 20-35. doi: https://doi.org/10.1108/02656710310453791
  • Aiello, G., Giovino, I., Vallone, M., Catania, P., & Argento, A. (2018). A decision support system based on multisensor data fusion for sustainable greenhouse management. Journal of Cleaner Production, 172, 4057-4065. doi: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2017.02.197
  • Akdağ, H. C., Tarım, M., Lonıal, S., & Yatkın A. (2013). QFD application using SERVQUAL for private hospitals: A case study. Ladership in Health Services, 26 (3), 175-183. doi: https://doi.org/10.1108/LHS-02-2013-0007
  • Aktepe, A., Ersöz, S., Hayat, Y., Orhan, G., Can, C., & Çifci, S. (2011). Kalite Fonksiyon Yayılımı (KFY)’de Servqual Analizi ve Bulanık Analitik Hiyerarşi Prosesi (BAHP) Yöntemlerinin Bütünleşik Kullanımı: Bir Üniversite Hastanesinde Uygulama, XI. Üretim Araştırmaları Sempozyumu, 23-24 Haziran, İstanbul.
  • Almannai, B., Greenough, R., & Kay, J. (2008). A decision support tool based on QFD and FMEA for the selection of manufacturing automation technologies. Robotics and Computer-Integrated Manufacturing, 24(4), 501-507. doi: https://doi.org/10.1016/j.rcim.2007.07.002
  • Chan, S. L., & Ip, W. H. (2011). A dynamic decision support system to predict the value of customer for new product development. Decision Support Systems, 52(1), 178-188. doi: https://doi.org/10.1016/j.dss.2011.07.002
  • Conrow, E. H. (2009). Estimating Technology Readiness Level Coefficients, AIAA SPACE 2009 Conference & Exposition, 14 - 17 September, Pasadena, California.
  • Çetinyokuş, T. ve Gökçen, H. (2002). Borsada teknik göstergelerle analiz için bir Karar Destek Sistemi. Gazi Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi, 17(1), 43-58.
  • Dat, L. Q., Phuong, T. T., Kao, H. P., Chou, S. Y., & Van Nghia, P. (2015). A new integrated fuzzy QFD approach for market segments evaluation and selection. Applied Mathematical Modelling, 39(13), 3653-3665. doi: https://doi.org/10.1016/j.apm.2014.11.051
  • Delice, E. K., & Güngör, Z. (2013). Determining design requirements in QFD using fuzzy mixed-integer goal programming: application of a decision support system. International Journal of Production Research, 51(21), 6378-6396. doi: https://doi.org/10.1080/00207543.2013.803625
  • Demirtaş, E. A. & Köksal, G. (2018). Sağlık Hizmet Kalitesinin Servqual Temelli Kalite Evi İle Değerlendirilmesinde Yeni Bir Yaklaşım, Verimlilik Dergisi, 2, 29-52.Doğan, O. (2014). Yeni Ürün Geliştirmede Kalite Fonksiyon Göçerimi Kullanarak Zeki Karar Destek Sistemi Yaklaşımı. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Evans, J. R. (1997). Production/Operations Management: Quality, Performance. West Publishing.
  • Figueroa-Perez, J. F., Leyva-Lopez, J. C., Santillan, L. C., Contreras, E. O. P., & Sánchez, P. J. (2019). The Use of Marketing Decision Support Systems for New Product Design: A Review. International Journal of Computational Intelligence Systems, 12(2), 761-774. doi: https://doi.org/10.2991/ijcis.d.190624.001
  • González, M. E., Quesada, G., & Bahill A.T. (2003) Improving Product Design Using Quality Function Deployment: The School Furniture Case in Developing Countries. Quality Engineering, 16:1, 45-56. doi: https://doi.org/10.1081/QEN-120020770
  • ISO 16355-1, (2015), Application of statistical and related methods to new technology and product development process - Part 1: General principles and perspectives of Quality Function Deployment (QFD).
  • Kaya, Ş. (2014). Yatan Hasta Kalite Algısının SEVQUAL Temelli Analiz ve Kalite Fonksiyon Yayılımı İle Değerlendirilmesi: Eskişehir Devlet Hastanesinde Bir Uygulama. Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Kazemzadeh, R. B., Behzadian, M., Aghdasi, M., & Albadvi, A. (2009). Integration of marketing research techniques into house of quality and product family design. The International Journal of Advanced Manufacturing Technology, 41(9–10), 1019–1033. doi: https://doi.org/10.1007/s00170-008-1533-2
  • Kemalbay, V. (2012). Tekli Dakikalarda Kalıp Değiştirme Zeki Karar Destek Sistemi Ve Tekstil Sektöründe Uygulaması. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Kulatunga, A. K., Karunatilake, N., Weerasinghe, N., & Ihalawatta, R. K. (2015). Sustainable manufacturing based decision support model for product design and development process. Procedia CIRP, 26, 87-92. doi: https://doi.org/10.1016/j.procir.2015.03.004
  • Kwong, C. K., & Bai, H. (2002). A fuzzy AHP approach to the determination of importance weights of customer requirements in quality function deployment. Journal of intelligent manufacturing, 13(5), 367-377. doi: https://doi.org/10.1023/A:1019984626631
  • Lei, N., & Moon, S. K. (2015). A Decision Support System for market-driven product positioning and design. Decision Support Systems, 69, 82-91. doi: https://doi.org/10.1016/j.dss.2014.11.010
  • Li, Y. L., Du, Y. F., & Chin, K. S. (2018). Determining the importance ratings of customer requirements in quality function deployment based on interval linguistic information. International Journal of Production Research, 56(14), 4692-4708. doi: https://doi.org/10.1080/00207543.2017.1417650
  • Oke, S. A. (2013). Manufacturing Quality Function Deployment: Literature Review and Future Trends. Engineering Journal, 17 (3), 79-103. doi: https://doi.org/10.4186/ej.2013.17.3.79
  • Pakdil, F. & Kurtulmuşoğlu, F. B. (2014). Improving service quality in highway passenger transportation: A case study using quality function deployment. European Journal of Transport and Infrastructure Research, 4, 375-393. doi: https://doi.org/10.18757/ejtir.2014.14.4.3043
  • Saaty, T. L. (2008). Decision making with the analytic hierarchy process. International journal of services sciences, 1(1), 83-98.
  • Singhaputtangkul, N., Low, S. P., Teo, A. L., & Hwang, B. G. (2013). Knowledge-based decision support system quality function deployment (KBDSS-QFD) tool for assessment of building envelopes. Automation in Construction, 35, 314-328. doi: https://doi.org/10.1016/j.autcon.2013.05.017
  • Taticchi, P., Garengo, P., Nudurupati, S. S., Tonelli, F., & Pasqualino, R. (2015). A review of decision-support tools and performance measurement and sustainable supply chain management. International Journal of Production Research, 53(21), 6473-6494. doi: https://doi.org/10.1080/00207543.2014.939239
  • Turban, E. (1995). Decision Support and Expert Systems: Management Support Systems. N J: Englewood Cliffs.
  • Turban, E., Aronson, J. E., Liang, T. P. & Sharda, R. (2007). Decision Support and Business Intelligence Systems. Noida: Pearson Education, Inc.
  • Xu, L., Li, Z., Li, S., & Tang, F. (2007). A decision support system for product design in concurrent engineering. Decision support systems, 42(4), 2029-2042. doi: https://doi.org/10.1016/j.dss.2004.11.007
  • Yildiz, O., Dağdeviren, M., & Çetinyokuş, T. (2008). İşgören Performansının Değerlendirilmesi İçin Bir Karar Destek Sistemi ve Uygulaması. Gazi Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi, 23(1), 239-248.
  • Zheng, P., Xu, X., & Xie, S. Q. (2019). A weighted interval rough number based method to determine relative importance ratings of customer requirements in QFD product planning. Journal of Intelligent Manufacturing, 30(1), 3-16. doi: https://doi.org/10.1007/s10845-016-1224-z
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Yeliz Buruk Şahin 0000-0002-6215-5193

Ezgi Aktar Demirtaş 0000-0002-3762-6256

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2019
Kabul Tarihi 25 Ekim 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 30 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Buruk Şahin, Y., & Aktar Demirtaş, E. (2019). KARAR DESTEK SİSTEMİ TABANLI BİR KALİTE EVİ İÇİN ORANSAL BİR ÖLÇEK ÖNERİSİ. Endüstri Mühendisliği, 30(3), 173-186.

19736      14617      26287       15235           15236           15240      15242