Günümüz teknolojik gelişmelerin beraberinde kamu sektöründe de ofis çalışanları zamanının büyük bir bölümünü bilgisayar başında geçirmektedir. Kamu sektöründe bilgisayar kullanımı bir taraftan işleri kolaylaştırırken, diğer taraftan sağlık sorunlarını beraberinde getirmektedir. İşyerinde ergonomik risk faktörlerinin kontrolünde azaltıcı etkin tedbirlerin belirlenmesi ve daha önce kurulmuş sistemlerin etkinliğinin değerlendirilmesi önem arz etmektedir. Ergonomik faktörlerin çalışma hayatındaki iş memnuniyeti ve iş verimliliği üzerinde önemli etkiye sahip olduğu bilinmektedir. Bu doğrultuda çalışanlara sağlık ve iş güvenliği açısından uygun ve rahat bir çalışma ortamı sağlandığı ölçüde iş gücünün verimi olumlu yönde etkilenecektir.
Bu çalışmada, büyük ölçekli bir metal işletmesi ofislerinde çalışanların, ofislerdeki koşullara bağlı olarak ortaya çıkan sorunların tespiti ve çözüm önerilerinin geliştirilmesi amaçlanmıştır. Çalışma ortamındaki fiziksel koşullar (gürültü, iklim, aydınlatma), çalışma ortamı ve kullanılan ekipmanlar açısından değerlendirilmesi amacıyla 5 ana bölümden oluşan bir anket tasarlanmıştır. Anket, test amaçlı uygulama sonrası, işletmenin her ofisinde en az bir kişiye olmak üzere toplam 151 çalışana uygulanmıştır. Anket verileri SPSS paket programı ile değerlendirilmiştir. Ofislerde yapılan ölçümlerde, ortalama olarak, gürültü düzeyi 49,03 dB(A), sıcaklık 22,40°C, nem oranı %34,35, aydınlatma düzeyi 301,5 lux ölçülmüştür. Çalışanların %55’i çalışma masası genişliğinin uygun olduğunu bulmuştur. 25 kişinin (%16,6) sandalyesi ayarlanamaz, 119 kişinin (%78,8) sırt desteğinin ayarlanabilir olduğu tespit edilmiştir. Çalışanların maruz kalmakta olduğu sağlık (kas-iskelet rahatsızlıkları) problemlerine ilişkin en sık yaşanmakta olan sağlık problemleri değerlendirilmiştir. Çalışanların en fazla yaşadığı sağlık problemleri boyun, bel, sırt ve omuz rahatsızlığı olduğu tespit edilmiştir. Uzun saatler boyunca masa başı çalışmadan kaynaklı olduğu düşünülen boyun rahatsızlıkları en yüksektir. Çalışanlardan 96 kişinin (%63,58) haftada en az bir kez boyun bölgesinde ağrı hissettiği, ağrı hissedenlerin %91,67 si, hafif ve orta şiddet ağrı olduğunu belirtmişlerdir.
Risk etmenleri Ofis ergonomisi Ofislerde ergonomik değerlendirme Fiziksel faktörler
Uygulama esnasındaki katkılarından dolayı Cevdet ÜRENCİK, Özgür TOK ve Onur DEMİR’e teşekkür ederiz.
Along with today's technological developments, office workers in the public sector spend a large part of their time in front of the computer. The use of computers in the public sector, on the one hand, facilitates the work, on the other hand, brings health problems. It is important to determine effective mitigation measures in the control of ergonomic risk factors in the workplace and to evaluate the effectiveness of previously established systems. It is known that ergonomic factors have a significant effect on job satisfaction and work efficiency in working life. In this direction, the productivity of the workforce will be positively affected to the extent that a suitable and comfortable working environment is provided to the employees in terms of health and work safety.
In this study, it is aimed to determine the problems that arise depending on the conditions in the offices of the employees in the offices of a large-scale metal plant and to develop solutions. A questionnaire consisting of 5 main parts was designed in order to evaluate the physical conditions in the working environment (noise, climate, lighting), working environment and equipment used. The questionnaire was applied to a total of 151 employees, at least one person in each office of the enterprise, after the application for test purposes. The survey data were evaluated with the SPSS package program. In the measurements made in the offices, the noise level was 49.03 dB(A), the temperature was 22.40°C, the humidity was 34.35%, and the lighting level was 301.5 lux. 55% of the employees found that the desk width was appropriate. It was determined that the chairs of 25 people (16.6%) could not be adjusted, and the back support of 119 people (78.8%) was adjustable. The most common health problems related to health (musculoskeletal disorders) that employees are exposed to were evaluated.It has been determined that the most common health problems experienced by the employees are neck, waist, back and shoulder disorders. Neck disorders, which are thought to be caused by working at a desk for long hours, are the highest. 96 employees (63.58%) reported that they felt pain in the neck region at least once a week, and 91.67% of those who felt pain reported mild to moderate pain
Risk factors Office ergonomics Office ergonomic evaluation Physical factors
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Endüstri Mühendisliği |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 22 Nisan 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2022 |
Kabul Tarihi | 8 Şubat 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 33 Sayı: 1 |