Unloading and loading times play a crucial role in the door assignment problem in cross-docking. In a majority of the existing literature addressing the door assignment problem in cross-docking, it is generally assumed that these times are predetermined. However, it is important to note that unloading and loading times can vary based on the number of workers allocated to each door. Therefore, in this study, the problem of assigning trucks to doors in cross-docking is handled together with the problem of determining how many workers will be assigned to each door. A mathematical model has been developed for the considered problem. The proposed model is compared with two different scenarios where a fixed number of workers are assigned to the doors. The performance of the model is shown by using the test problems taken from the literature. The results revealed that assigning the appropriate number of workers to the doors can improve the value of the objective function by an average of 3,14% for Scenario-1 and %4,02 for Scenario-2 compared to scenarios where the number of workers is assumed constant.
Cross-docking Door assignment problem Number of workers dependent loading and unloading times.
Boşaltma ve yükleme süreleri, çapraz sevkiyatta kapı atama probleminde çok önemli bir rol oynar. Literatürde çapraz sevkiyatta kapı atama problemini ele alan çalışmaların çoğunluğunda bu sürelerin önceden bilindiği varsayılmaktadır. Ancak boşaltma ve yükleme süreleri, kapılara atanan işçilerin sayısına bağlı olarak değişmektedir. Bu nedenle, bu çalışmada çapraz sevkiyatta kamyonların kapılara atanması problemi, her kapıya kaç işçi atanacağının belirlenmesi problemi ile birlikte ele alınmıştır. Ele alınan problem için karma tamsayılı doğrusal bir matematiksel model geliştirilmiştir. Önerilen model, kapılara sabit sayıda işçinin atandığı iki farklı senaryo ile karşılaştırılmıştır. Modelin performansı literatürden alınan test problemleri kullanılarak gösterilmiştir. Elde edilen sonuçlar, kapılara uygun sayıda işçi atanmasının, işçi sayılarının sabit kabul edildiği senaryolara kıyasla amaç fonksiyonunun değerini ortalama Senaryo-1 için %3,14 ve Senaryo-2 için %4,02 oranında oranında iyileştirebildiğini ortaya koymuştur.
Çapraz sevkiyat kapı atama problemi işçi sayısına bağlı yükleme ve boşaltma süreleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Endüstri Mühendisliği |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 13 Aralık 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 23 Ağustos 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 34 Sayı: 3 |