Bu araştırmanın amacı Wechsler Çocuklar için Zekâ Ölçeği (WÇZÖ)
IV Türkçe formundaki maddelerin sosyo-ekonomik düzey ve cinsiyete göre işlev
farklılığı gösterip göstermediğinin, birden fazla yöntemle incelenerek birbiri
ile uyumlu sonuçlar verip vermediğinin ortaya konulmasıdır. Araştırmada WÇZÖ-IV
Türkiye Uyarlama ve Standardizasyon Çalısmasına ait 819 kişilik ön uygulama
verileri kullanılmıştır. Çalışma WÇZÖ-IV’ün çoklu puanlanan maddelerden oluşan
Küplerle Desen, Benzerlikler, Sayı Dizisi, Sözcük Dağarcığı, Harf-Rakam Dizisi,
Kavrama alttestleri ve ikili puanlanan maddelerden oluşan Resim Kavramları,
Mantık Yürütme Kareleri, Resim Tamamlama, Genel Bilgi, Aritmetik, Sözcük Bulma
olmak üzere toplam 12 alttest ve bu alt testlerde yer alan 315 madde üzerinden
yürütülmüştür. Maddelerin işlev farklılığı içerip içermediğine karar vermek
için ikili puanlanan maddeler açısından Rasch Modeli, Mantel‐Haenszel, SIBTEST
yöntemleri, çoklu puanlanan maddeler açısından da Kısmi Puan Modeli, Mantel
Test ve Poly-SIBTEST yöntemleri kullanılmış ve 12 alt test açısından madde
işlev fonksiyonu içeren maddeler belirlenmiştir. Araştırmada kullanılan MİF
belirleme yöntemleri incelendiğinde, genel olarak yöntemlerin birbiriyle tutarlı
sonuçlar verdiği ancak cinsiyet açısında MİF içeren maddelerin tespitinde
Mantel-Haenszel, SIBTEST ve Mantel Test, Poly-SIBTEST istatistikleri daha
tutarlı sonuçlar verirken sosyoekonomik düzeye göre MİF içeren maddelerin
tespitinde Mantel-Haenszel, Rasch Modeli ve Mantel Test, Kısmi Puan Modelinin
daha tutarlı sonuçlar verdiği saptanmıştır.
Wechsler çocuklar için zekâ ölçeği IV Rasch modeli Mantel‐Haenszel SIBTEST kısmi puan modeli Mantel test
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2017 |
Kabul Tarihi | 2 Mart 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 8 Sayı: 1 |