Müziksel işitme eğitimi derslerinde yaşanabilecek kaygı; müziksel işitme
becerilerinin kazanımını, etkili biçimde kullanımını ve değerlendirme sürecini
olumsuz yönde etkileyebilen önemli bir psikolojik faktördür. Bu çalışmada,
‘İşbirlikli Öğrenme Yöntemi’nin müziksel işitme dersinde yaşanan genel kaygıya,
ders başarısına ve sınava ilişkin durumluk kaygıya etkisinin olup olmadığı
araştırılmıştır. Çalışma, ön-test ve son-test
kontrol gruplu deneysel desende yürütülmüş ve deneysel işlemler sekiz hafta
sürmüştür. Araştırma, 2010-2011 Eğitim-Öğretim
Yılı Bahar Dönemi’nde, Batı
Karadeniz Bölgesi’nde bulunan bir üniversitenin Müzik Öğretmenliği Lisans
Programı’na kayıtlı ve Müziksel İşitme Okuma Yazma-IV (MİOY-IV) dersini alan 37
öğrenciyle [(nd=19), (nk=18)] gerçekleştirilmiştir.
Deney ve kontrol grupları, öğrencilerin daha önce üç dönem boyunca aldıkları
MİOY derslerindeki not ortalamaları ve cinsiyet değişkeni gözetilerek
denkleştirilmiştir. Dersler; deney grubunda ‘İşbirlikli Öğrenme Yöntemi’,
kontrol grubunda ise ‘Sunuş Yoluyla Öğretim’ merkeze alınarak işlenmiştir.
Veriler; araştırmacılar tarafından geliştirilen ‘MİOY
Dersi Kaygı Ölçeği’, ‘Müzik Teorisi Testi’, ‘Müziksel Yazma (Dikte) Testi’ yanı
sıra Spielberger ve arkadaşları tarafından geliştirilen ‘Durumluk Kaygı Ölçeği’
kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizi için ilişkili ve ilişkisiz örneklem
t-testi uygulanmıştır. Analizler; ‘İşbirlikli Öğrenme Yöntemi’nin, Müzik
Teorisi ve Müziksel Yazma (Dikte) başarısının artmasında ve sınava ilişkin
durumluk kaygının azalmasında etkili olmadığını göstermiştir. Buna karşın, MİOY
dersine yönelik genel kaygının azalmasında istatistiksel açıdan anlamlı fark
yaratacak şekilde etkili olmuştur.
Müziksel işitme dersi işbirlikli öğrenme yöntemi ders başarısı ders kaygısı durumluk kaygı/sınav kaygısı
Anxiety that can be experienced in musical ear training lessons is a significant psychological factor that can negatively affect the acquisition of aural skills, their effective application and evaluation process as well. This study looks into the influence of ‘Cooperative Learning Method’ on anxiety in musical ear training classes, on student achievement and exam anxiety/state anxiety. The study was designed, and conducted as an experiment with a pre-test and post-test control group, and the experimental procedures were completed in eight weeks. The study was carried out with thirty seven students [(ne=19), (nc=18)], who were taking Musical Ear Training-IV (MET-IV) lesson in the spring semester of 2010-2011 academic year in the Music Teacher Training Bachelor Program of a university in West Black Sea Region in Turkey. Experiment and control groups were equilibrated by taking into account the grade means in the MET courses that students had taken for the previous three semesters, and the gender aspect. The lessons in the experimental group have been taught mainly through ‘Cooperative Learning Method’, while mainly through ‘Expository Teaching Approach’ in the control group. Research data were collected by means of ‘MET Lesson Anxiety Scale’, ‘Music Theory Test’, and ‘Musical Writing (Dictation) Test’ tools, which have been developed by the researchers, and by means of ‘State Anxiety Scale’ tool developed by Spielberger et al. The collected data were analysed using dependent samples t-test and independent samples t-test. According to the results, Cooperative Learning has shown no significant effect on the achievement in music theory and in musical writing, and likewise on exam anxiety/state anxiety. However, the results show a significant positive effect of Cooperative Learning on lesson anxiety in musical ear training classes.
Musical ear training lesson cooperative learning method lesson success lesson/class anxiety state anxiety/exam anxiety
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2018 |
Acceptance Date | September 11, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 9 Issue: 4 |