BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2014, Cilt: 5 Sayı: 1, 12 - 23, 12.03.2014
https://doi.org/10.21031/epod.21383

Öz

The aim of this study is to determine the factors which are considered to be effective in self efficacy perceptions relating to scientific research skills of preservice teachers by using scalling through the pair-wise comparison methods. The study was carried out in fall 2012-2013 at Ankara University and Başkent University. The data of the study was collected from 180 preservice teachers who took scientific research methods course. According to the data obtained from the study, preservice teachers relating to scientific research skills, have the highest level of competence in self-efficacy perceptions in terms of data collection and reporting features, although they have the lowest competence in the analysis of data and identifying variables.

Kaynakça

  • Anıl, D. ve Güler, N. (2006). İkili karşılaştırma yöntemiyle ölçekleme çalışmasına bir örnek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 30-36.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W.H.Freeman Publishers.
  • Bieschke, K. J., Bishop, R. M., ve Garcia, V. L. (1996). The utility of the research self- efficacy scale. Journal of Career Assessment, 4, 59-75.
  • Büyüköztürk, Ş. (1996). Türk yüksek öğretiminde araştırma eğitimi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (1999). Araştırmaya yönelik kaygı ile cinsiyet, araştırma deneyimi ve araştırma başarısı arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim. 23, 29-34.
  • Büyüköztürk, Ş. ve Köklü, N. (1999). Eğitim bilimleri alanında öğrenim gören lisansüstü öğrencilerin araştırma yeterlikleri konusunda öğretim üyelerinin görüşleri. Eğitim ve Bilim, 23 (112), 18–23.
  • Chiappetta, E.& Russel, J. M. (1982). The relationship among logical thinking, problem solving ınstruction and knowledge and application of earth science subject matter. Science Education. 66, 1, 85-93.
  • Crocker, L. ve Algina J. (1986). Introduction to classical and modern test theory. Orlando: Harcourt Brace Jovanovich Inc.
  • Godson, I.(1994).Studying teacher's life and work. Teaching and Teachers Education.10(1),29-37, January.
  • Geban, Ö. (1990). Effects of Two Different Instructional Treatments on the Students' Chemistry Achievement, Science Process Skills and Attitude towards Chemistry at the High School Level. Yayınlanmamış Doktora Tezi, ODTU, Ankara.
  • Green, K., ve Kvidhal, R. (1990). Research methods courses and post-bachelor's education: Effects on teachers' use and opinions. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, Boston, MA. (ERIC Document Reproduction Service No. ED320881)
  • Guilford, J.P. (1954). Psychometrics methods. (2nd ed). New York: McGraw-Hill Book.
  • Guskey, T.R. &Passaro, P. (1994). Teacher efficacy: A study of construct dimensions. American Educational Research Journal, 31 (3), 627-643.
  • Gündoğdu, M. (2001). Üniversite öğrencilerinin bilimsel düşünme becerilerinin yordanmasi. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
  • Kaptan, S. (1995). Bilimsel Araştırma Teknikleri. (2.Basım). Ankara:Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • Karagül, T. (1996). Yükseköğretim programları için gerekli öğrenci yeterlikleri ve yükseköğrenime geçiş süreci. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi (2. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları
  • Nartgün, Z., Uluman, M., Akın, Ç., Çelik, T.Çevik, C., Şanlı, H.Gülözer, A. (2008). Öğretmen Adaylarının bilimsel araştırma öz yeterliklerinin incelenmesi. 17. Eğitim Bilimleri Kongresi. 1-3 Eylül 2008, Sakarya Üniversitesi.
  • Phillips, J. C. ve Russell, R. K. (1994). Research self-efficacy, the research-training envirment and the student in counseling psychology: Does the research training environment influence graduate students' attitudes toward research? The Counseling Psychologist, 14, 9-30.
  • Rifkin, T. & Georgakakos, J.H.(1996). Science reasoning ability of community college students. ERIC No:ED393505.
  • Saracaloglu, A. S., Varol, R. ve Evin, İ. (2003). Lisansüstü eğitim öğrencilerinin bilimsel araştırma kaygıları, araştırma ve istatistiğe yönelik tutumları ile araştırma yeterlikleri arasındaki ilişki. Eğitimde Bilime Katkı. Lisansüstü Eğitim Sempozyumu. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. 1–4 Ekim 2003. İzmir.
  • Stevens, S. S. (1946). On the theory of scales of measurement. Science, 103, 677-680.
  • Stuessy, C. (1984). Correlates of scientific reasoning in adolescents: Experience, locus of control, age, field, dependence-independence, Rigidity/Fkexibility, IQ and Gender. ERIC No: ED244 834.
  • Turgut, M. F. ve Baykul, Y. (1992-1). Ölçekleme teknikleri. Ankara: ÖSYM Yayınları
  • Torgerson, W. S. (1958). Theory and methods of scaling. Newyork: John Wiley & Sons Inc.
  • Unrau, Y.A. ve Beck, A.R. (2004). Increasing research self-efficacy among students in professional academic programs. Innovative Higher Education. 28(3), 187-204.
  • Winans, K.S. & Madhavan, S. (1992). Some factors ınfluencing undergraduate pharmacy students' perception of and attitudes toward research related activities. American Journal of Pharmaceutical Education. 56(1), 29-35.

Öğretmen Adaylarının Bilimsel Araştırma Öz Yeterlik Algılarının İkili Karşılaştırmalı Yargılar Yöntemiyle Belirlenmesi

Yıl 2014, Cilt: 5 Sayı: 1, 12 - 23, 12.03.2014
https://doi.org/10.21031/epod.21383

Öz

Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının bilimsel araştırma becerilerine ilişkin öz yeterlik algıları üzerinde etkili olduğu düşünülen faktörleri, ikili karşılaştırmalar kanunuyla ölçekleyerek belirlemektir. Araştırma, 2012-2013 eğitim-öğretim yılında, Ankara ilinde bulunan ve bir tanesi devlet üniversitesi ve diğeri vakıf üniversitesi olmak üzere iki üniversite kapsamında gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri bilimsel araştırma yöntemleri dersi almış toplam 180 öğretmen adayından elde edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre, bilimsel araştırma becerilerine ilişkin öğretmen adaylarının; öz yeterlik algılarının veri toplama ve raporlaştırma uyarıcılarının en yüksek yeterlik düzeyine sahip olduğu ancak veri analizi ve değişkenleri belirleme uyarıcılarının ise en düşük yeterliğe sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır. 

Kaynakça

  • Anıl, D. ve Güler, N. (2006). İkili karşılaştırma yöntemiyle ölçekleme çalışmasına bir örnek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 30-36.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W.H.Freeman Publishers.
  • Bieschke, K. J., Bishop, R. M., ve Garcia, V. L. (1996). The utility of the research self- efficacy scale. Journal of Career Assessment, 4, 59-75.
  • Büyüköztürk, Ş. (1996). Türk yüksek öğretiminde araştırma eğitimi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (1999). Araştırmaya yönelik kaygı ile cinsiyet, araştırma deneyimi ve araştırma başarısı arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim. 23, 29-34.
  • Büyüköztürk, Ş. ve Köklü, N. (1999). Eğitim bilimleri alanında öğrenim gören lisansüstü öğrencilerin araştırma yeterlikleri konusunda öğretim üyelerinin görüşleri. Eğitim ve Bilim, 23 (112), 18–23.
  • Chiappetta, E.& Russel, J. M. (1982). The relationship among logical thinking, problem solving ınstruction and knowledge and application of earth science subject matter. Science Education. 66, 1, 85-93.
  • Crocker, L. ve Algina J. (1986). Introduction to classical and modern test theory. Orlando: Harcourt Brace Jovanovich Inc.
  • Godson, I.(1994).Studying teacher's life and work. Teaching and Teachers Education.10(1),29-37, January.
  • Geban, Ö. (1990). Effects of Two Different Instructional Treatments on the Students' Chemistry Achievement, Science Process Skills and Attitude towards Chemistry at the High School Level. Yayınlanmamış Doktora Tezi, ODTU, Ankara.
  • Green, K., ve Kvidhal, R. (1990). Research methods courses and post-bachelor's education: Effects on teachers' use and opinions. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, Boston, MA. (ERIC Document Reproduction Service No. ED320881)
  • Guilford, J.P. (1954). Psychometrics methods. (2nd ed). New York: McGraw-Hill Book.
  • Guskey, T.R. &Passaro, P. (1994). Teacher efficacy: A study of construct dimensions. American Educational Research Journal, 31 (3), 627-643.
  • Gündoğdu, M. (2001). Üniversite öğrencilerinin bilimsel düşünme becerilerinin yordanmasi. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
  • Kaptan, S. (1995). Bilimsel Araştırma Teknikleri. (2.Basım). Ankara:Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • Karagül, T. (1996). Yükseköğretim programları için gerekli öğrenci yeterlikleri ve yükseköğrenime geçiş süreci. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi (2. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları
  • Nartgün, Z., Uluman, M., Akın, Ç., Çelik, T.Çevik, C., Şanlı, H.Gülözer, A. (2008). Öğretmen Adaylarının bilimsel araştırma öz yeterliklerinin incelenmesi. 17. Eğitim Bilimleri Kongresi. 1-3 Eylül 2008, Sakarya Üniversitesi.
  • Phillips, J. C. ve Russell, R. K. (1994). Research self-efficacy, the research-training envirment and the student in counseling psychology: Does the research training environment influence graduate students' attitudes toward research? The Counseling Psychologist, 14, 9-30.
  • Rifkin, T. & Georgakakos, J.H.(1996). Science reasoning ability of community college students. ERIC No:ED393505.
  • Saracaloglu, A. S., Varol, R. ve Evin, İ. (2003). Lisansüstü eğitim öğrencilerinin bilimsel araştırma kaygıları, araştırma ve istatistiğe yönelik tutumları ile araştırma yeterlikleri arasındaki ilişki. Eğitimde Bilime Katkı. Lisansüstü Eğitim Sempozyumu. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. 1–4 Ekim 2003. İzmir.
  • Stevens, S. S. (1946). On the theory of scales of measurement. Science, 103, 677-680.
  • Stuessy, C. (1984). Correlates of scientific reasoning in adolescents: Experience, locus of control, age, field, dependence-independence, Rigidity/Fkexibility, IQ and Gender. ERIC No: ED244 834.
  • Turgut, M. F. ve Baykul, Y. (1992-1). Ölçekleme teknikleri. Ankara: ÖSYM Yayınları
  • Torgerson, W. S. (1958). Theory and methods of scaling. Newyork: John Wiley & Sons Inc.
  • Unrau, Y.A. ve Beck, A.R. (2004). Increasing research self-efficacy among students in professional academic programs. Innovative Higher Education. 28(3), 187-204.
  • Winans, K.S. & Madhavan, S. (1992). Some factors ınfluencing undergraduate pharmacy students' perception of and attitudes toward research related activities. American Journal of Pharmaceutical Education. 56(1), 29-35.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Arife Kart

Selahattin Gelbal

Yayımlanma Tarihi 12 Mart 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kart, A., & Gelbal, S. (2014). Öğretmen Adaylarının Bilimsel Araştırma Öz Yeterlik Algılarının İkili Karşılaştırmalı Yargılar Yöntemiyle Belirlenmesi. Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 5(1), 12-23. https://doi.org/10.21031/epod.21383

Cited By





The experiences of social work students on social work research
International Journal of Social Sciences and Education Research
Eda Beydili Gürbüz
https://doi.org/10.24289/ijsser.347581