Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kamunun Sağlık Hizmetlerinden Memnuniyet Düzeyi Üzerinde Etkisi Olan Faktörlerin Beta Regresyon ile Belirlenmesi

Yıl 2020, Cilt: 36 Sayı: 3, 307 - 311, 31.12.2020

Öz

Son
yıllarda sağlık alanında yüksek bütçeli yatırımlar ve köklü revizyonlar
yapılmıştır. Yapılan bu kamusal harcamaların toplum tarafından ne derece
memnuniyetle karşılandığı TÜİK tarafından yürütülen yaşam memnuniyeti çalışması
ile belirlenmiştir. TÜİK illerde yaşayan bireylerin kamunun sağlık
hizmetlerinden memnuniyet oranlarını yayınlamıştır. Bu çalışmada, bireylerin
kamunun sağlık hizmetlerinden memnuniyet düzeyi üzerinde etkisi olan
göstergelerin belirlenmesi amaçlanmaktadır. İllerin memnuniyet düzeyleri (0-1)
aralığında olduğundan, klasik en küçük kareler yaklaşımının kullanılması uygun
değildir. Literatürde oran ve yüzde olarak değer alan bağımlı değişkene sahip
regresyon modelleri için Beta regresyon analizi kullanılmaktadır. Bu yüzden bu
çalışmada Beta regresyon analizi kullanılmıştır. Beta regresyon analizinde
hangi link fonksiyonunun tercih edileceği bilgi kriterlerine dayanarak
belirlenmiştir.

Kaynakça

  • [1] TÜİK. 2016. İllerde Yaşam Endeksi, 2015. http://tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=24561 (Erişim Tarihi: 05.08.2019).
  • [2] Sünter, A. T., Dabak, Ş., Canbaz, S., Pekşen, Y. 2003. Samsun il merkezinde birinci basamak sağlık hizmetlerinde hasta memnuniyeti. Journal of Experimental and Clinical Medicine, 20(3), 135-139.
  • [3] Tükel, B., Acuner, A. M., Önder, Ö. R., Üzgül, A. 2004. Ankara Üniversitesi İbn-İ Sina Hastanesi'nde Yatan Hasta Memnuniyeti (Genel Cerrahi Anabilim Dalı Örneği). Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası, 57(04).
  • [4] Ünalan, D., Öztürk, A., Tolga, Y., Taşdelen, C., Yazlak, Z., Öğüt, E., Gündüz, E., Elmalı, F. 2008. Kayseri Devlet Hastanesinden poliklinik hizmeti alan SSK mensubu erişkin hastalarda memnuniyet durumu. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 3(8), 85-98.
  • [5] Özcan, M., Özkaynak, V., Toktaş, İ. 2008. Silvan Devlet Hastanesine başvuran kişilerin memnuniyet düzeyleri. Dicle Tıp Dergisi, 35(2), 96-101.
  • [6] Önsüz, M., Topuzoğlu, A., Cöbek, U., Ertürk, S., Yılmaz, F., Birol, S. 2008. İstanbul’da Bir Tıp Fakültesi Hastanesinde Yatan Hastaların Memnuniyet Düzeyi. Marmara Medical Journal, 21(1), 33-49.
  • [7] Demir, T., Açık, Y., Kaya, M. K., Deveci, E., Pirinççi, E., Yıldırım, B., Oğuzöncül, F., Ozan, T. 2009. Fırat Üniversitesi Tıp Fakültesi Göz Hastalıkları Anabilim Dalı'na poliklinik ya da klinik hizmeti almak için başvuran hastaların sunulan hizmetten memnuniyet düzeyleri. Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Tıp Dergisi, 23(3), 119-124.
  • [8] Savaş, E., Bahar, A. 2011. Gaziantep Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesinde yatan hastaların memnuniyet düzeylerinin belirlenmesi. Gaziantep Medical Journal, 17(1), 24-28.
  • [9] Taşlıyan, M., TAŞLIYAN, M., Akyüz, M. 2010. Sağlık Hizmetlerinde Hasta Memnuniyet Araştırması: Malatya Devlet Hastanesi’nde Bir Alan Çalışması. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2010(2), 61-66.
  • [10] Çelikkalp, Ü., Temel, M., Saraçoğlu, G. V., Demir, M. 2011. Bir kamu hastanesinde yatan hastaların hizmet memnuniyeti. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 6(17), 1-14.
  • [11] Büber, R., Başer, H. 2012. Sağlık İşletmelerinde Müşteri Memnuniyeti: Vakıf Üniversitesi Hastanesinde Bir Uygulama. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 4(1), 265-274.
  • [12] Papatya, G., Papatya, N., Hamşioğlu, A. B. 2012. Sağlık Hizmetlerinde Algılanan Hizmet Kalitesi ve Hasta Memnuniyeti: İki Özel Hastanede Karşılaştırmalı Bir Araştırma. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 87-108.
  • [13] Taşlıyan, M., Sibel, G. Ö. K. 2012. Kamu ve özel hastanelerde hasta memnuniyeti: Kahramanmaraş’ta bir alan çalışması. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(1), 69-94.
  • [14] Geçkil, E., DÜNDAR, Ö. G. Ö., ŞAHİN, Ö. G. T. 2008. Adıyaman il merkezindeki hastaların hemşirelik bakımından memnuniyet düzeylerinin değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 15(2), 41-51.
  • [15] Ferrari, S., Cribari-Neto, F. 2004. Beta regression for modeling rates and proportions. Journal of applied statistics, 31(7), 799-815.
  • [16] Dunder, E., Gumustekin, S., Cengiz, M. A. 2015. Evaluation of determinants of employment efficiency using stochastic frontier analysis and beta regression. Journal of Mathematical and Computational Science, 5(6), 848-856.
  • [17] Unlu, H., Aktaş, S. 2017. Beta Regression for the Indicator Values of Well-Being Index For Provinces in Turkey. Journal of Engineering Technology and Applied Sciences, 2(2), 101-111.
  • [18] Koç, T. 2019. Türkiye’de Boşanma Oranlarını Etkileyen Faktörlerin Beta Regresyon Modeli İle Belirlenmesi. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(16), 1111-1117.
  • [19] Zaman, T., Dünder, E., Aydın, S. Gini Katsayısını Etkileyen Faktörlerin Beta Regresyon Yöntemi Yardımı ile Belirlenmesi. Erzincan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 12(1), 235-240.
  • [20] Cribari-Neto, F., Zeileis, A. 2010. Beta Regression in R. Journal of Statistical Software 34(2), 1-24. URL http://www.jstatsoft.org/v34/i02/. (Erişim Tarihi: 05.08.2019).
  • [21] Akaike, H. 1973. Maximum likelihood identification of Gaussian autoregressive moving average models. Biometrika, 60(2), 255-265.
  • [22] Schwarz, G. 1978. Estimating the dimension of a model. The annals of statistics, 6(2), 461-464.
  • [23] TÜİK, https://biruni.tuik.gov.tr/medas/?kn=95&locale=tr (Erişim Tarihi: 05.08.2019).
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Makale
Yazarlar

Hasan Bulut 0000-0002-6924-9651

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 36 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Bulut, H. (2020). Kamunun Sağlık Hizmetlerinden Memnuniyet Düzeyi Üzerinde Etkisi Olan Faktörlerin Beta Regresyon ile Belirlenmesi. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Dergisi, 36(3), 307-311.
AMA Bulut H. Kamunun Sağlık Hizmetlerinden Memnuniyet Düzeyi Üzerinde Etkisi Olan Faktörlerin Beta Regresyon ile Belirlenmesi. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Dergisi. Aralık 2020;36(3):307-311.
Chicago Bulut, Hasan. “Kamunun Sağlık Hizmetlerinden Memnuniyet Düzeyi Üzerinde Etkisi Olan Faktörlerin Beta Regresyon Ile Belirlenmesi”. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Dergisi 36, sy. 3 (Aralık 2020): 307-11.
EndNote Bulut H (01 Aralık 2020) Kamunun Sağlık Hizmetlerinden Memnuniyet Düzeyi Üzerinde Etkisi Olan Faktörlerin Beta Regresyon ile Belirlenmesi. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Dergisi 36 3 307–311.
IEEE H. Bulut, “Kamunun Sağlık Hizmetlerinden Memnuniyet Düzeyi Üzerinde Etkisi Olan Faktörlerin Beta Regresyon ile Belirlenmesi”, Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Dergisi, c. 36, sy. 3, ss. 307–311, 2020.
ISNAD Bulut, Hasan. “Kamunun Sağlık Hizmetlerinden Memnuniyet Düzeyi Üzerinde Etkisi Olan Faktörlerin Beta Regresyon Ile Belirlenmesi”. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Dergisi 36/3 (Aralık 2020), 307-311.
JAMA Bulut H. Kamunun Sağlık Hizmetlerinden Memnuniyet Düzeyi Üzerinde Etkisi Olan Faktörlerin Beta Regresyon ile Belirlenmesi. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Dergisi. 2020;36:307–311.
MLA Bulut, Hasan. “Kamunun Sağlık Hizmetlerinden Memnuniyet Düzeyi Üzerinde Etkisi Olan Faktörlerin Beta Regresyon Ile Belirlenmesi”. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Dergisi, c. 36, sy. 3, 2020, ss. 307-11.
Vancouver Bulut H. Kamunun Sağlık Hizmetlerinden Memnuniyet Düzeyi Üzerinde Etkisi Olan Faktörlerin Beta Regresyon ile Belirlenmesi. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Dergisi. 2020;36(3):307-11.

✯ Etik kurul izni gerektiren, tüm bilim dallarında yapılan araştırmalar için etik kurul onayı alınmış olmalı, bu onay makalede belirtilmeli ve belgelendirilmelidir.
✯ Etik kurul izni gerektiren araştırmalarda, izinle ilgili bilgilere (kurul adı, tarih ve sayı no) yöntem bölümünde, ayrıca makalenin ilk/son sayfalarından birinde; olgu sunumlarında, bilgilendirilmiş gönüllü olur/onam formunun imzalatıldığına dair bilgiye makalede yer verilmelidir.
✯ Dergi web sayfasında, makalelerde Araştırma ve Yayın Etiğine uyulduğuna dair ifadeye yer verilmelidir.
✯ Dergi web sayfasında, hakem, yazar ve editör için ayrı başlıklar altında etik kurallarla ilgili bilgi verilmelidir.
✯ Dergide ve/veya web sayfasında, ulusal ve uluslararası standartlara atıf yaparak, dergide ve/veya web sayfasında etik ilkeler ayrı başlık altında belirtilmelidir. Örneğin; dergilere gönderilen bilimsel yazılarda, ICMJE (International Committee of Medical Journal Editors) tavsiyeleri ile COPE (Committee on Publication Ethics)’un Editör ve Yazarlar için Uluslararası Standartları dikkate alınmalıdır.
✯ Kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine riayet edilmesi gerekmektedir.