One of the most challenging issues in recent years is the emission gases released into the atmosphere by aircraft. In this study, emissions gases (HC, CO, and NOx) originating from B737-800 and A320 aircraft, which are among the most frequently used aircraft types in the LTO (Landing and Take-Off) process at Dalaman Airport (IATA: DLM - ICAO: LTBS) and Milas-Bodrum Airport (IATA: DLM, ICAO: LTFE) between 2015 and 2021 have been calculated. Muğla, being a primary tourism destination with approximately a six-month tourism season, Dalaman and Milas-Bodrum airports are among the busiest airports in Turkey. The fuel ratios and emission factors used in the calculations were obtained from ICAO and the Engine Data Bank. Flight data was obtained from DHMI. Emission gases released were calculated using the Tier 2 method. NOx emissions are most visible during take-off and climb phases, while CO and HC emissions are most prominent during the Taxi phase. This is because the engine thrust power is higher during take-off and climb phases than in other phases. In the Taxi phase, engine thrust power is at its lowest level, which is why CO and HC emissions are more prominent.
Dalaman Airport Milas-Bodrum Airport Emission Gas Release CO Emission NOx Emission HC Emission
Son yıllarda en çok mücadele edilen konulardan biri uçaklar tarafından atmosfere salınan emisyon gazlarıdır. Bu çalışmada 2015-2021 yılları arasında Dalaman havalimanı (IATA: DLM- ICAO: LTBS) ve Milas-Bodrum havalimanındaki (IATA: DLM, ICAO: LTFE) LTO sürecinde en sık kullanılan uçak tiplerinden olan B737-800 VE A320 uçaklarından kaynaklanan emisyon gazları (HC, CO ve NOx) hesaplamıştır. Muğla, yılda yaklaşık 6 aylık bir turizm sezonu ile ana turizm destinasyonu olduğundan, Dalaman ve Milas-Bodrum havalimanları tüm Türkiye'nin en yoğun havalimanları arasındadır. Hesaplamada kullanılan yakıt oranları, emisyon faktörleri ICAO ve Motor Veri Bankasından alınmıştır. Uçuş verileri DHMİ’nden alınan verilerdir. Yapılan çalışmada salınan emisyon gazları Tier 2 metoduyla hesaplanmıştır. NOx emisyonu en çok kalkış ve Tırmanış fazında görünürken, CO ve HC emisyonları en çok Taksi fazında görülmüştür. Bunun nedeni ise kalkış ve tırmanış fazlarında motor itki gücünün diğer fazlardan fazla olmasıdır. Taksi fazında ise motor itki gücü en düşük seviyededir bu sebeple CO ve HC emisyonları fazladır.
Dalaman Havalimanı Milas-Bodrum Havalimanı Emisyon Gazı Salınımı CO Emisyonu NOx Emisyonu HC Emisyonu
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Çevre Yönetimi (Diğer), Hava Kirliliği ve Gaz Arıtma |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Nisan 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2024 |
Gönderilme Tarihi | 6 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 14 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 40 Sayı: 1 |
✯ Etik kurul izni gerektiren, tüm bilim dallarında yapılan araştırmalar için etik kurul onayı alınmış olmalı, bu onay makalede belirtilmeli ve belgelendirilmelidir.
✯ Etik kurul izni gerektiren araştırmalarda, izinle ilgili bilgilere (kurul adı, tarih ve sayı no) yöntem bölümünde, ayrıca makalenin ilk/son sayfalarından birinde; olgu sunumlarında, bilgilendirilmiş gönüllü olur/onam formunun imzalatıldığına dair bilgiye makalede yer verilmelidir.
✯ Dergi web sayfasında, makalelerde Araştırma ve Yayın Etiğine uyulduğuna dair ifadeye yer verilmelidir.
✯ Dergi web sayfasında, hakem, yazar ve editör için ayrı başlıklar altında etik kurallarla ilgili bilgi verilmelidir.
✯ Dergide ve/veya web sayfasında, ulusal ve uluslararası standartlara atıf yaparak, dergide ve/veya web sayfasında etik ilkeler ayrı başlık altında belirtilmelidir. Örneğin; dergilere gönderilen bilimsel yazılarda, ICMJE (International Committee of Medical Journal Editors) tavsiyeleri ile COPE (Committee on Publication Ethics)’un Editör ve Yazarlar için Uluslararası Standartları dikkate alınmalıdır.
✯ Kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine riayet edilmesi gerekmektedir.