Bu çalışmanın amacı, sağlık hizmeti kullanımı sırasında tüketicilerin sergiledikleri tüketici davranışlarının ve sağlıkla ilgili internet kullanımlarının hasta güçlendirme düzeyi üzerindeki etkisini ve bu ilişkide tüketicilerin e-sağlık okuryazarlığı düzeylerinin aracılık rolünü incelemektir. Evreni Türkiye’de yaşayan 18 yaş üzeri kronik hastalığı olan bireyler oluşturmaktadır. Örneklem olarak 342 kişiye ulaşılmış ancak veri kontrolü sağlandıktan sonra 297 anket analize dahil edilmiştir. Veri toplamak için çevrimiçi anket yöntemi kullanılmıştır. Anket formu, tüketici skalası, hasta güçlendirme ölçeği, e-sağlık okuryazarlık ölçeği ve internetten sağlık bilgisi arama ile ilgili sorulardan oluşmaktadır. Yapısal eşitlik modellemesi kullanılarak gerekli analiz yapılmıştır. Analiz sonucunda; sağlık hizmeti kullanımı sırasında sergilenen katılımcı tüketici davranışının hasta güçlendirme üzerinde pozitif, çekingen tüketici davranışının ise negatif etkisi olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca yapılan aracılık analizleri sonucunda; sağlıkla ilgili internet kullanımının hasta güçlendirme düzeyi üzerindeki etkisinde e-sağlık okuryazarlığının aracılık etkisi olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Sağlıkla ilgili internet kullanımının hasta güçlendirmeye doğrudan etkisi negatif iken, e-sağlık okuryazarlığı aracılığıyla bu etki pozitif olmuştur. Sonuç olarak, sağlık sistemine pasif olmadan aktif bir şekilde dahil olan hastaların hasta güçlenme düzeyleri daha yüksektir. Ayrıca güçlenmek için interneti kullanan hastaların, e- sağlık okuryazarlık düzeyleri yüksek ise hasta güçlenme düzeyleri artmaktadır. E- sağlık okuryazarlığı düşük olup internetten sağlık bilgisi arayan hastalar güçlenmeden ziyade sağlıklarını olumsuz etkileyecek davranışlar sergileyebilmektedir
Tüketici Davranışı Hasta Güçlendirme E-Sağlık Okuryazarlığı İnternetten Sağlık Bilgisi Arama
Bu çalışma Sema Dalkılıç'ın "SAĞLIK HİZMETLERİNDE TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI VE SAĞLIKLA İLGİLİ İNTERNET KULLANIMININ HASTA GÜÇLENDİRME ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: E-SAĞLIK OKURYAZARLIĞININ ARACILIK ROLÜ" (2022) başlıklı doktora tezinden türetilmiştir.
This study aims to examine the effect of consumer behaviors and health-related internet use on the level of patient empowerment during the use of health services and the mediating role of consumers' e-health literacy levels in this relationship.The population of the study consists of individuals with chronic diseases over 18 living in Turkey. As a sample, 342 people were reached, but 297 questionnaires were included in the analysis after data control was ensured. An online survey method was used to collect data. The questionnaire consists of a consumer scale, a patient empowerment scale, an e-health literacy scale, and questions about searching for health information online. The necessary analysis was conducted using structural equation modeling. It has been determined that participatory consumer behavior exhibited during the use of health services has a positive effect on patient empowerment, while avoidance consumer behavior has a negative impact. In addition, as a result of the mediation analysis; It has been concluded that e-health literacy has a mediating effect on the effect of health-related internet use on the level of patient empowerment. While the direct impact of health-related internet use on patient empowerment was negative, this effect was positive through e-health literacy. As a result, patients who are actively involved in the health system without being passive have higher patient empowerment levels. In addition, if the e-health literacy levels of the patients who use the internet for empowerment are high, the patient empowerment levels increase. Patients with low e-health literacy and seeking health information on the internet may exhibit behaviors that will adversely affect their health rather than empowerment.
Consumer behavior Patient empowerment E-health literacy Searching for health information on the internet
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Ekonometri Teorisi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 22 Ağustos 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 25 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |
ERÜ İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 2021 | iibfdergi@erciyes.edu.tr
Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.