Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Organization of akhizm and economic structure of the Anatolian Turkish cities: An evaluation of Kayseri

Yıl 2019, , 208 - 230, 31.12.2019
https://doi.org/10.18070/erciyesiibd.544956

Öz

When the founders of Akhizm came to Anatolia in the 13th century, they
preferred to locate some cities like Kayseri. Since their purpose was to make
contribution to have a qualified situation materially and spiritually for the
Muslim Turks to survive their life in this geography, their preferred cities to
live and initiate their activities should have an important civilization
acquisition politically, socially and economically. To be permanent in this
land, it was inevitable to build a more competitive social and economic system
of values because this geography has already hosted very powerful
civilizations.



In this respect, the system of Akhizm which was started from Kayseri and
expanded to other Anatolian cities like Konya and Kırşehir was needed to stand
out in the cities which had certain standards as a civilization project based
on the acquisitions of years stemming from the deep roots of Islamic and Turkic
civilizations which consist of morality, quality, standardization, and
occupational skill formation.  Hence, all
the civilizations from past to present have standed out in the cities where the
political, social and economic structures were stronger. In this context,
closeness of the cities to the central administration, markets, ports, main
routes, and scientific centers has always accepted as advantages of the
countries for their richness and competitiveness.



Because Kayseri has always become one of the cities which contains
almost all these futures for all the periods, it became the first location of
the Akhies in Anatolia for their activities since the 13th contury. The purpose
of this study is to search and analyze how much Kayseri was suitable for Akhies
to put their aims and civilization projects that they wanted to initiate into
practice. Within this scope, the contribution made by Akhizm will be discussed
through city, civilization and development issues regarding both general and
Islamic civilizations.

Kaynakça

  • Barkan, Ömer L. (2013): Kolonizatör Türk Dervişleri ve Süleymaniye Camii ve İmareti Muhasebesi (1585-1586), Yayına Hazırlayan: C. Çakır, Vakıflar Genel Müdürlüğü Yayınları, Ankara.
  • Bennet, Teğmen (1996): Kayseri Sancağı Hakkında Teğmen Bennet Tarafından Hazırlanan Genel Rapor (1880), Çev. U. Kocabaşoğlu, Kayseri Ticaret Odası Yayınları, Kayseri.
  • Çağatay, Neşet (1983): Makaleler ve İncelemeler, Selçuk Üniversitesi Yayınları, Konya.
  • Çağatay, Neşet (1997): Bir Türk Kurumu Olan Ahilik, Türk Tarih Kurumu Yayını, Ankara.
  • Cansever, Turgut (2010): Osmanlı Şehri, Timaş Yayınları, İstanbul.
  • Erdem, Ekrem (2006): Osmanlı Para Sistemi ve Tağşiş Politikası: Dönemsel Bir Analiz, Bankacılar Dergisi, S. 56, ss. 10-28.
  • Erdem, Ekrem (2012): “Anadolu Türk Medeniyetinin İnşasında Ahilik Kurumunun Sosyal ve Ekonomik Katkıları", II. Uluslararası Ahilik Sempozyumu, Kırşehir, 19-20 Eylül 2012, ss. 19-30.
  • Erdem, Ekrem (2009): Ahilik: Ahlakla Kalitenin Buluştuğu Bir Esnaf Teşkilatlanma Modeli, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Erkiletlioğlu, Halit (1993): Kayseri Tarihi, İl Kültür Müdürlüğü Yayını, Kayseri.
  • Gölpınarlı, Abdülbaki (1949/1950): “İslam ve Türk İllerinde Fütüvvet Teşkilatı”, İktisat Fakültesi Mecmuası, C. 11, N. 1-4.
  • Gölpınarlı, Abdülbaki (1956a): “Şeyh Seyyid Gaybi oğlu Şeyh Seyyid Huseyn’in Fütüvvet-namesi”, İktisat Fakültesi Mecmuası, C. 17, N. 1-4, ss. 27-72.
  • Gölpınarlı, Abdülbaki (1956b): “Fütüvvet-Name-i Sultani ve Fütüvvet Hakkında Bazı Notlar”, İktisat Fakültesi Mecmuası, C. 17, N. 1-4, ss. 127-155.
  • Gündüz, İrfan (1984). Osmanlılarda Devlet-Tekke Münasebetleri, Seha Neşriyat, İstanbul.İbni Battuta, (?): Büyük Dünya Seyahatnamesi, çev. M. Şerif Paşa, Yeni Şafak Kültür Armağanı, İstanbul.
  • İnalcık, Halil (2013): “Osmanlı Devleti’nin Kuruluş Tarihi”, iç. Kuruluş, İnalcık vd., Hayykitap, İstanbul.
  • Kağıtçı, Yaşar (2014): Seyyid Burhaneddin Hazretleri, Kayseri Büyükşehir Belediyesi Kültür Yayınları, Kayseri.
  • Karatepe, Şükrü (1999): Kendini Kuran Şehir, Kayseri Büyükşehir Belediyesi Kültür Yayınları, Kayseri.
  • Köker, Ahmet H., ed. (1991): Selçuklu Gevher Nesibe Sultan Tıp Fakültesi (1206), Erciyes Üniversitesi Gevher Nesibe Tıp Tarihi Enstitüsü Yayını, Kayseri.
  • Küçükaşçı, M. Sabri (2000): “Şehir”, İslam Ansiklopedisi, C. 38, Türkiye Diyanet Vakfı Yayını. Ankara, ss. 441-46.
  • Mantran, Robert (1981): İslam’ın Yayılış Tarihi: VII-XI Yüzyıllar, Çev. İ. Kayaoğlu, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayını, Ankara.
  • Muşmal, Hüseyin (2015): “Seyahatnameler ve Tarihî Coğrafya Eserlerinde Beyşehir”, Tarih Okulu Dergisi, S. 22, ss. 161-187.
  • Nazif, Ahmet (1987): Kayseri Tarihi (Mir’at-i Hakikat), Yayına hazırlayan: M. Palamutoğlu, Kayseri Özel İdare Müdürlüğü ve Kayseri Belediyesi Birliği Yayınları, Kayseri.
  • Özek, Ali, vd (1992): Kur’an-ı Kerim ve Türkçe Açıklamalı Meali, Kral Fehd Mushaf-ı Şerif Basım Kurumu, Medine, Suudi Arabistan.
  • Özgüç, Tahsin (1986): Kültepe-Kaneş II, Türk Tarih Kurumu Yayını, Ankara.Raymond, Andre (2000): “İslam Şehri Kavramı”, İslam Ansiklopedisi, C. 38, Türkiye Diyanet Vakfı Yayını. Ankara, ss. 449-51.
  • Sarıkaya, M. Saffet (2002): XIII-XVI. Asırlardaki Anadolu’da Fütüvvetnamelere Göre Dini İnanç Motifleri, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • Satoğlu, Abdullah (1995): Kayserililerin Ticaretteki Başarı Sırları, Beğendik Kültür Yayınları, Ankara.
  • Selçuk, Hava (2008): Şer’iyye Sicillerine Göre Kayseri Sancağı ve Girit Seferi’ne Katkısı (1645-1669), Erciyes Üniversitesi KAYTAM Yayını, Kayseri.
  • Subaşı, M. İlyas (2011): Şehirnâme, Kayseri Büyükşehir Belediyesi, Kayseri.
  • Sümer, Faruk (1985): Yabanlu Pazarı: Selçuklular Devrinde Milletlerarası Büyük Bir Fuar, Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı Yayını, İstanbul.
  • Şahin, İlhan (2010): “Osmanlılarda Şehir”, İslam Ansiklopedisi, C. 38, Türkiye Diyanet Vakfı Yayını. Ankara, ss. 446-49.
  • Şeker, Mehmet (2011): Ahilik ve Fütüvvetnamelerin Yeri, Ötüken Neşriyat, İstanbul.
  • Şeyban, Lütfi (2015): “Miladi X. Yüzyılda İlim Merkezleri olarak Öne Çıkan İslam Şehirlerinin Kültürel Nitelikleri”, International Journal of Human Sciences, C. 12 S. 2, ss. 1168-79.
  • Türkdoğan, Orhan (1981): Türkiye’nin Sanayileşmesi: Dün-Bugün-Yarın, Emel Matbaası, Ankara.
  • Uzunçarşılı, İsmail H. (1982): Osmanlı Tarihi, C. 1, Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara.
  • Ülgener, Sabri F. (1981a): Zihniyet ve Din: İslam, Tasavvuf ve Çözülme Devri İktisat Ahlakı, Der Yayınları, İstanbul.
  • www.16000hadisiserif.com.Yörük, Doğan (2013): “H.1259/M.1843 Tarihli Cizye Defterlerine Göre Kayseri’de Rum ve Ermeniler”, Turkish Studies, C. 8, S. 11, ss. 439-466.

Ahilik teşkilatı ve Anadolu Türk şehirlerinin iktisadi yapısı: Kayseri üzerine bir değerlendirme

Yıl 2019, , 208 - 230, 31.12.2019
https://doi.org/10.18070/erciyesiibd.544956

Öz

Ahiliğin kurucuları 13.
yüzyıldan itibaren Orta Asya’dan Anadolu’ya geldiklerinde Kayseri’den
başlayarak öncelikli olarak belli şehirleri yerleşim yeri olarak tercih
etmişlerdir. Amaçları bu coğrafyada Müslüman Türklerin hayatlarını
sürdürebilmeleri için maddi ve manevi anlamda nitelikli bir ortamın oluşmasına
katkı sağlamak olduğu için, öncelikli olarak tercih ettikleri şehirlerin
siyasi, sosyal ve iktisadi bakımdan önemli bir medeniyet birikime sahip olması
gerekiyordu. Zira bu coğrafya zaten güçlü medeniyetlere ev sahipliği yaptığı
için, burada tutunabilmek için gelişmiş şehirlerin altyapısından yararlanarak
daha rekabetçi bir sosyal ve iktisadi değerler sisteminin inşa edilmesi
kaçınılmazdı.



Bu bakımdan, önce Kayseri,
ardından Konya ve Kırşehir gibi kısa sürede diğer Anadolu şehirlerine yayılan
Ahilik sisteminin ahlak, kalite, standardizasyon ve mesleki vasıf birikimi
üzerine oturan, kökü İslam medeniyetinin derinliklerinde ve Türklerin ana
yurtlarında yılların müktesebatına dayalı bir medeniyet projesi olarak, belli
standartları haiz şehirlerde kendini göstermesi gerekiyordu. Nitekim geçmişten
günümüze tüm uygarlıklar siyasi, sosyal ve iktisadi yapıların daha güçlü olduğu
şehirlerde kendilerini göstermişlerdir. Bu çerçevede, şehirlerin yönetim
merkezine, pazarlara, limanlara, ana yol güzergahlarına ve ilim merkezlerine
yakınlığı her zaman ülkelerin zenginlikleri ve rekabet güçleri için avantaj
olarak kabul edilmiştir.



Kayseri, tarihsel olarak
hemen her devirde sayılan tüm bu özelliklere sahip nadir şehirlerden biri
olduğu için, 13. yüzyıldan itibaren Ahilerin Anadolu’da faaliyetlerine
başladıkları ilk yerleşim yeri olmuştur. Bu çalışmanın amacı, o dönemde
Kayseri’nin sahip olduğu gelişmişlik düzeyinin Ahilerin amaçlarının ve kurmak
istedikleri medeniyet projesinin hayata geçirilmesi için ne kadar uygun
olduğunun araştırılması ve analiz edilmesidir. Bu çerçevede hem genel olarak
hem de İslam medeniyetinde şehir, medeniyet ve gelişme meselesi üzerinden
Ahiliğin Anadolu şehirlerine sundukları katkı tartışılacaktır.

Kaynakça

  • Barkan, Ömer L. (2013): Kolonizatör Türk Dervişleri ve Süleymaniye Camii ve İmareti Muhasebesi (1585-1586), Yayına Hazırlayan: C. Çakır, Vakıflar Genel Müdürlüğü Yayınları, Ankara.
  • Bennet, Teğmen (1996): Kayseri Sancağı Hakkında Teğmen Bennet Tarafından Hazırlanan Genel Rapor (1880), Çev. U. Kocabaşoğlu, Kayseri Ticaret Odası Yayınları, Kayseri.
  • Çağatay, Neşet (1983): Makaleler ve İncelemeler, Selçuk Üniversitesi Yayınları, Konya.
  • Çağatay, Neşet (1997): Bir Türk Kurumu Olan Ahilik, Türk Tarih Kurumu Yayını, Ankara.
  • Cansever, Turgut (2010): Osmanlı Şehri, Timaş Yayınları, İstanbul.
  • Erdem, Ekrem (2006): Osmanlı Para Sistemi ve Tağşiş Politikası: Dönemsel Bir Analiz, Bankacılar Dergisi, S. 56, ss. 10-28.
  • Erdem, Ekrem (2012): “Anadolu Türk Medeniyetinin İnşasında Ahilik Kurumunun Sosyal ve Ekonomik Katkıları", II. Uluslararası Ahilik Sempozyumu, Kırşehir, 19-20 Eylül 2012, ss. 19-30.
  • Erdem, Ekrem (2009): Ahilik: Ahlakla Kalitenin Buluştuğu Bir Esnaf Teşkilatlanma Modeli, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Erkiletlioğlu, Halit (1993): Kayseri Tarihi, İl Kültür Müdürlüğü Yayını, Kayseri.
  • Gölpınarlı, Abdülbaki (1949/1950): “İslam ve Türk İllerinde Fütüvvet Teşkilatı”, İktisat Fakültesi Mecmuası, C. 11, N. 1-4.
  • Gölpınarlı, Abdülbaki (1956a): “Şeyh Seyyid Gaybi oğlu Şeyh Seyyid Huseyn’in Fütüvvet-namesi”, İktisat Fakültesi Mecmuası, C. 17, N. 1-4, ss. 27-72.
  • Gölpınarlı, Abdülbaki (1956b): “Fütüvvet-Name-i Sultani ve Fütüvvet Hakkında Bazı Notlar”, İktisat Fakültesi Mecmuası, C. 17, N. 1-4, ss. 127-155.
  • Gündüz, İrfan (1984). Osmanlılarda Devlet-Tekke Münasebetleri, Seha Neşriyat, İstanbul.İbni Battuta, (?): Büyük Dünya Seyahatnamesi, çev. M. Şerif Paşa, Yeni Şafak Kültür Armağanı, İstanbul.
  • İnalcık, Halil (2013): “Osmanlı Devleti’nin Kuruluş Tarihi”, iç. Kuruluş, İnalcık vd., Hayykitap, İstanbul.
  • Kağıtçı, Yaşar (2014): Seyyid Burhaneddin Hazretleri, Kayseri Büyükşehir Belediyesi Kültür Yayınları, Kayseri.
  • Karatepe, Şükrü (1999): Kendini Kuran Şehir, Kayseri Büyükşehir Belediyesi Kültür Yayınları, Kayseri.
  • Köker, Ahmet H., ed. (1991): Selçuklu Gevher Nesibe Sultan Tıp Fakültesi (1206), Erciyes Üniversitesi Gevher Nesibe Tıp Tarihi Enstitüsü Yayını, Kayseri.
  • Küçükaşçı, M. Sabri (2000): “Şehir”, İslam Ansiklopedisi, C. 38, Türkiye Diyanet Vakfı Yayını. Ankara, ss. 441-46.
  • Mantran, Robert (1981): İslam’ın Yayılış Tarihi: VII-XI Yüzyıllar, Çev. İ. Kayaoğlu, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayını, Ankara.
  • Muşmal, Hüseyin (2015): “Seyahatnameler ve Tarihî Coğrafya Eserlerinde Beyşehir”, Tarih Okulu Dergisi, S. 22, ss. 161-187.
  • Nazif, Ahmet (1987): Kayseri Tarihi (Mir’at-i Hakikat), Yayına hazırlayan: M. Palamutoğlu, Kayseri Özel İdare Müdürlüğü ve Kayseri Belediyesi Birliği Yayınları, Kayseri.
  • Özek, Ali, vd (1992): Kur’an-ı Kerim ve Türkçe Açıklamalı Meali, Kral Fehd Mushaf-ı Şerif Basım Kurumu, Medine, Suudi Arabistan.
  • Özgüç, Tahsin (1986): Kültepe-Kaneş II, Türk Tarih Kurumu Yayını, Ankara.Raymond, Andre (2000): “İslam Şehri Kavramı”, İslam Ansiklopedisi, C. 38, Türkiye Diyanet Vakfı Yayını. Ankara, ss. 449-51.
  • Sarıkaya, M. Saffet (2002): XIII-XVI. Asırlardaki Anadolu’da Fütüvvetnamelere Göre Dini İnanç Motifleri, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • Satoğlu, Abdullah (1995): Kayserililerin Ticaretteki Başarı Sırları, Beğendik Kültür Yayınları, Ankara.
  • Selçuk, Hava (2008): Şer’iyye Sicillerine Göre Kayseri Sancağı ve Girit Seferi’ne Katkısı (1645-1669), Erciyes Üniversitesi KAYTAM Yayını, Kayseri.
  • Subaşı, M. İlyas (2011): Şehirnâme, Kayseri Büyükşehir Belediyesi, Kayseri.
  • Sümer, Faruk (1985): Yabanlu Pazarı: Selçuklular Devrinde Milletlerarası Büyük Bir Fuar, Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı Yayını, İstanbul.
  • Şahin, İlhan (2010): “Osmanlılarda Şehir”, İslam Ansiklopedisi, C. 38, Türkiye Diyanet Vakfı Yayını. Ankara, ss. 446-49.
  • Şeker, Mehmet (2011): Ahilik ve Fütüvvetnamelerin Yeri, Ötüken Neşriyat, İstanbul.
  • Şeyban, Lütfi (2015): “Miladi X. Yüzyılda İlim Merkezleri olarak Öne Çıkan İslam Şehirlerinin Kültürel Nitelikleri”, International Journal of Human Sciences, C. 12 S. 2, ss. 1168-79.
  • Türkdoğan, Orhan (1981): Türkiye’nin Sanayileşmesi: Dün-Bugün-Yarın, Emel Matbaası, Ankara.
  • Uzunçarşılı, İsmail H. (1982): Osmanlı Tarihi, C. 1, Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara.
  • Ülgener, Sabri F. (1981a): Zihniyet ve Din: İslam, Tasavvuf ve Çözülme Devri İktisat Ahlakı, Der Yayınları, İstanbul.
  • www.16000hadisiserif.com.Yörük, Doğan (2013): “H.1259/M.1843 Tarihli Cizye Defterlerine Göre Kayseri’de Rum ve Ermeniler”, Turkish Studies, C. 8, S. 11, ss. 439-466.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ekrem Erdem 0000-0002-5876-8747

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Kabul Tarihi 24 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Erdem, E. (2019). Ahilik teşkilatı ve Anadolu Türk şehirlerinin iktisadi yapısı: Kayseri üzerine bir değerlendirme. Erciyes Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi(54), 208-230. https://doi.org/10.18070/erciyesiibd.544956

TRDizinlogo_live-e1586763957746.pnggoogle-scholar.jpgopen-access-logo-1024x416.pngdownload.jpgqMV-nsBH.pngDRJI-500x190.jpgsobiad_2_0.pnglogo.pnglogo.png  arastirmax_logo.gif17442EBSCOhost_Flat.png?itok=f5l7Nsj83734-logo-erih-plus.jpgproquest-300x114.jpg

ERÜ İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 2021 | iibfdergi@erciyes.edu.tr

Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. 

 88x31.png